Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke sant.. =)

Noen som har noen links til tutorials på å ta 360 grader panoramas i HDR? Oo

Evt. bare panoramas i 360 grader.

Gode tutorials. Som du helst har prøvd selv og vet at funke.. ^^

Har vel ikke noen tutorial, men det viktigste er å snurre rundt nodal-punktet til objektivet. Den greieste måten gjøre det på er å skaffe seg et spesielt stativhode, som f.eks nodal ninja. Det er ikke noe du må ha, men det gjør alt mye enklere.

Du bør også ha et ganske vidt objektiv, med 10mm på D300 så må jeg ta 18 bilder for å få 360x180, skal jeg ha hdr så blir det latterlig mange bilder. Hvis du bruker fisheye isteden så slipper du unna med mye mindre (6 bilder med 10,5mm).

Etter bildene er tatt må du sy de sammen, et gratis alternativ er hugin. Er dette noe du skal gjøre mye av så ville jeg gått for Autopano Pro, jeg syns i alle fall at det er mye lettere og kjappere. Noe som er viktig å huske på er å ha samme hvitbalanse på alle bildene samt lik eksponering (ikke kjempekritisk med Autopano, det er litt greiere å ha med å gjøre).

For HDR bruker jeg TuFuse,en kommandolinje-basert applikasjon som passer bra for batching.

Min "workflow" ser slik ut: Import til lightroom, sync av hvitbalanse, defringe osv. -> TuFuse -> Autopano -> Pano2VR (genererer flash). To eksempler: 1 2.

Skal prøve å finne igjen tutorialen som jeg brukte når jeg lærte meg dette.

Edit: Video tutorial

Endret av thofle
Lenke til kommentar
Og kommer jeg til å slite på VGS når jeg skal på Medier og Kommunikasjon? Det står på "om linjen medier og kommunikasjon" at jeg burde ha godt fargesyn, men onkelen min, som også er fargeblind, er elektrikker, og han har klart seg helt fint i flere tiår.
Du vil kunne klare deg helt fint, men du bør innstille deg på at det kan være lurt å satse mest innen film, journalistikk og lyd, som er vesentlige deler av Medier og kommunikasjon der fargesynet tross alt ikke er kritisk (joda, farger er viktig i film, men jeg har per dags dato ikke sett elever som fargekorrigerer filmene de lager). Så får du heller ta det som en bonus hvis du kommer deg gjennom design og foto uten lyter pga fargesynet. Uansett får du jo utviklet en hobby, og du lærer (skal lære) komposisjon, fargestyring, eksponering, lyssetting etc. som du fint kan dra nytte av senere i foto, som også som en hobby. Men jeg ville ikke satset alt innen en retning der godt fargesyn er kritisk, slik design og egentlig er...
Lenke til kommentar
Har vater på stativet mitt jeg =)

Jepp, de fleste har det, men jeg regner med du har et kulehode også? Når du går en hel runde, altså 360 grader så bør bildet treffe der det første starta, eller må du croppe mye, dette ser du etter du har vært ute uten den vatersaken. Lykke til!

Lenke til kommentar
@k-ryeng: var den ålreit å bruke?
Joda, kan leve med den, i hvert fall til i morgen ;-)

Men jeg må innrømme at jeg virkelig ikke ønsker meg 14-24 som "hverdagsobjektiv", det er for spesielle anledninger/formål. Jeg kunne nok levd med 17-35, men 14-24 blir i videste laget etter min smak...

Lenke til kommentar

Dagens fangst:

post-144855-1240943332_thumb.jpgpost-144855-1240943339_thumb.jpg

400,- inkludert veske og alt annet som fulgte med når den var ny :)

The bad news:

#1: Den vil ikke spise de oppladbare batteriene mine (GP 2700 NiMh), displayet bare blinker, og så skrur den seg av.

#2: Sybersync recieveren min klarer ikke å trigge blitsen når jeg kobler den til en slik en, men den fungerer fint hvis jeg kobler den direkte til pc-porten på blitsen :hmm:

Noen som vet?

- Hiss

#1: Mine spiser Sony 2700 oppladbare fint

#2 Hvorfor bruke pc til hotshoe når du har pckontakt?

Merkelig. Da burde min også klare det. Er dine batterier 1,5V eller 1,2V?

Jeg skal bruke optisk slave, og da er det kjekt med en hotshoe som har 2 pc-innganger. Uansett så er ikke det noe problem lenger. Pluttselig så fungerte det, så er bare jeg som har strammet for dårlig til eller noe.

Mine er 1.2 volt. Trodde at alle oppladbare var 1.2, men hvis noen vet om noen som er 1.5 så hadde det vært perfekt (=ingen problemer med blitser i det hele tatt, de får den spenningen som de er "lagd" for).

Lenke til kommentar
se hva som dukket opp i posten min i går :D

Grr... det betyr vel at NPU ikke har fått med seg adresseendringen min... :( Gikk glipp av ett nummer av Fotografi også (min feil det, da...)

det tok VELDIG lang tid før den kom, men nå er dette første magasinet jeg har fått. fikk medlemskap i februar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...