fototim Skrevet 28. april 2009 Rapporter Del Skrevet 28. april 2009 Hvor handle brukt optikk i tigerstaden? En klubbkollega av meg lurer, og jeg har noe godt svar. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 http://eeuauaughhhuauaahh.ytmnd.com/ HAH. I still lolz. Norton antivirus likte ikke linken du har her. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Hvor handle brukt optikk i tigerstaden? Ikke godt å si, gitt. Det var Lømorks som var stedet for sånt, men de gikk konk for et par år siden... Lenke til kommentar
thofle Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Ikke sant.. =) Noen som har noen links til tutorials på å ta 360 grader panoramas i HDR? Oo Evt. bare panoramas i 360 grader. Gode tutorials. Som du helst har prøvd selv og vet at funke.. ^^ Har vel ikke noen tutorial, men det viktigste er å snurre rundt nodal-punktet til objektivet. Den greieste måten gjøre det på er å skaffe seg et spesielt stativhode, som f.eks nodal ninja. Det er ikke noe du må ha, men det gjør alt mye enklere. Du bør også ha et ganske vidt objektiv, med 10mm på D300 så må jeg ta 18 bilder for å få 360x180, skal jeg ha hdr så blir det latterlig mange bilder. Hvis du bruker fisheye isteden så slipper du unna med mye mindre (6 bilder med 10,5mm). Etter bildene er tatt må du sy de sammen, et gratis alternativ er hugin. Er dette noe du skal gjøre mye av så ville jeg gått for Autopano Pro, jeg syns i alle fall at det er mye lettere og kjappere. Noe som er viktig å huske på er å ha samme hvitbalanse på alle bildene samt lik eksponering (ikke kjempekritisk med Autopano, det er litt greiere å ha med å gjøre). For HDR bruker jeg TuFuse,en kommandolinje-basert applikasjon som passer bra for batching. Min "workflow" ser slik ut: Import til lightroom, sync av hvitbalanse, defringe osv. -> TuFuse -> Autopano -> Pano2VR (genererer flash). To eksempler: 1 2. Skal prøve å finne igjen tutorialen som jeg brukte når jeg lærte meg dette. Edit: Video tutorial Endret 29. april 2009 av thofle Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Og kommer jeg til å slite på VGS når jeg skal på Medier og Kommunikasjon? Det står på "om linjen medier og kommunikasjon" at jeg burde ha godt fargesyn, men onkelen min, som også er fargeblind, er elektrikker, og han har klart seg helt fint i flere tiår.Du vil kunne klare deg helt fint, men du bør innstille deg på at det kan være lurt å satse mest innen film, journalistikk og lyd, som er vesentlige deler av Medier og kommunikasjon der fargesynet tross alt ikke er kritisk (joda, farger er viktig i film, men jeg har per dags dato ikke sett elever som fargekorrigerer filmene de lager). Så får du heller ta det som en bonus hvis du kommer deg gjennom design og foto uten lyter pga fargesynet. Uansett får du jo utviklet en hobby, og du lærer (skal lære) komposisjon, fargestyring, eksponering, lyssetting etc. som du fint kan dra nytte av senere i foto, som også som en hobby. Men jeg ville ikke satset alt innen en retning der godt fargesyn er kritisk, slik design og egentlig er... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Her er det jeg fiklet med i går: Skal mest sannsynlig flytte, så fikk lånt meg litt vidvinkel til bilder av leiligheten :-) Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Har vater på stativet mitt jeg =) Jepp, de fleste har det, men jeg regner med du har et kulehode også? Når du går en hel runde, altså 360 grader så bør bildet treffe der det første starta, eller må du croppe mye, dette ser du etter du har vært ute uten den vatersaken. Lykke til! Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) kamera mitt har vater innebygget det så @k-ryeng: var den ålreit å bruke? se hva som dukket opp i posten min i går Endret 29. april 2009 av Dewil Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 @k-ryeng: var den ålreit å bruke?Joda, kan leve med den, i hvert fall til i morgen ;-) Men jeg må innrømme at jeg virkelig ikke ønsker meg 14-24 som "hverdagsobjektiv", det er for spesielle anledninger/formål. Jeg kunne nok levd med 17-35, men 14-24 blir i videste laget etter min smak... Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 har en fast 14mm sigma selv.. og den er skikkelig vid, skikkelig skarp men den er sykt lett å få "lens flares" med den. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Dagens fangst: 400,- inkludert veske og alt annet som fulgte med når den var ny The bad news: #1: Den vil ikke spise de oppladbare batteriene mine (GP 2700 NiMh), displayet bare blinker, og så skrur den seg av. #2: Sybersync recieveren min klarer ikke å trigge blitsen når jeg kobler den til en slik en, men den fungerer fint hvis jeg kobler den direkte til pc-porten på blitsen Noen som vet? - Hiss #1: Mine spiser Sony 2700 oppladbare fint #2 Hvorfor bruke pc til hotshoe når du har pckontakt? Merkelig. Da burde min også klare det. Er dine batterier 1,5V eller 1,2V? Jeg skal bruke optisk slave, og da er det kjekt med en hotshoe som har 2 pc-innganger. Uansett så er ikke det noe problem lenger. Pluttselig så fungerte det, så er bare jeg som har strammet for dårlig til eller noe. Mine er 1.2 volt. Trodde at alle oppladbare var 1.2, men hvis noen vet om noen som er 1.5 så hadde det vært perfekt (=ingen problemer med blitser i det hele tatt, de får den spenningen som de er "lagd" for). Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Da vet vi det, Obama bruker Canon. Endret 29. april 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Norton antivirus likte ikke linken du har her. Oh Lordie Lou! Too bad. Endret 29. april 2009 av KimNK Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Da vet vi det, Obama bruker Canon. Tsk tsk - å alltid snurre remmen rundt armen er en god sikkerhetsregel. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Da vet vi det, Obama bruker Canon.Tja, Obama låner i hvert fall et Canon-kamera... ;-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Da vet vi det, Obama bruker Canon.Tja, Obama låner i hvert fall et Canon-kamera... ;-) Etter teknikken å dømme, så er han nok mest vant med et point&shoot kamera. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Da vet vi det, Obama bruker Canon.Tja, Obama låner i hvert fall et Canon-kamera... ;-) Etter teknikken å dømme, så er han nok mest vant med et point&shoot kamera. Tom han var faktisk i nikon magasinet mitt som jeg fikk i går point and shoot ser ut til å stemme her ja Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 Fikk nettopp SMS med beskjed om hentemelding på posten , da blir det en tur innom postkontoret på vei hjem. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 se hva som dukket opp i posten min i går Grr... det betyr vel at NPU ikke har fått med seg adresseendringen min... Gikk glipp av ett nummer av Fotografi også (min feil det, da...) Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. april 2009 Rapporter Del Skrevet 29. april 2009 se hva som dukket opp i posten min i går Grr... det betyr vel at NPU ikke har fått med seg adresseendringen min... Gikk glipp av ett nummer av Fotografi også (min feil det, da...) det tok VELDIG lang tid før den kom, men nå er dette første magasinet jeg har fått. fikk medlemskap i februar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå