Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jevnt over god kvalitet, altså?
Absolutt :) Kulturskolen driver bra, og så har vi et aktivt miljø rundt Malakoff Rockfestival, i tillegg til den reine operamiljøet. Disse miljøene har tydeligvis synergieffekt på hverandre. De får til mer enn å bygge hus.

Selve huset kommer til å satse på både lokale krefter og turnerende artister. Så det bør bli en del spennende saker.

Hvis du får lyst til å ta en tur, så gi meg et hint. Kanskje vi kan ta en felles konsert shootout?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jevnt over god kvalitet, altså?
Absolutt. Kulturskolen driver bra, og så har vi et aktivt miljø rundt Malakoff Rockfestival, i tillegg til den reine operamiljøet. Disse miljøene har tydeligvis synergieffekt på hverandre. De får til mer enn å bygge hus.

Hvis du får lyst til å ta en tur, så gi meg et hint. Kanskje vi kan ta en felles konsert shootout?

Det hadde vært fett! Mai er jo tredjeklassingene sin værste måned, så jeg har ikke tid i nærmeste framtid, men i juni en gang, kansje. En dag skal jeg komme meg opp i hvert fall, samt huske å gi beskjed på forhånd :)

Malakoff virker som en interessant festival. Litt dyr ifjor, i tilegg er jeg ganske glad i Fresn, men i år får jeg ikke tid til noen av de pga bryllup og forcen :(

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Dagens fangst:

post-144855-1240943332_thumb.jpgpost-144855-1240943339_thumb.jpg

400,- inkludert veske og alt annet som fulgte med når den var ny :)

The bad news:

#1: Den vil ikke spise de oppladbare batteriene mine (GP 2700 NiMh), displayet bare blinker, og så skrur den seg av.

#2: Sybersync recieveren min klarer ikke å trigge blitsen når jeg kobler den til en slik en, men den fungerer fint hvis jeg kobler den direkte til pc-porten på blitsen :hmm:

Noen som vet?

- Hiss

Lenke til kommentar

Dagens fangst:

The bad news:

#1: Den vil ikke spise de oppladbare batteriene mine (GP 2700 NiMh), displayet bare blinker, og så skrur den seg av.

#2: Sybersync recieveren min klarer ikke å trigge blitsen når jeg kobler den til en slik en, men den fungerer fint hvis jeg kobler den direkte til pc-porten på blitsen :hmm:

Noen som vet?

- Hiss

#1: Mine spiser Sony 2700 oppladbare fint

#2 Hvorfor bruke pc til hotshoe når du har pckontakt?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp her:

For de som da ikke vet det, eller har oppdaget det, har jeg et dillemma - jeg er rødgrønn fargeblind. Nei, det betyr ikke at jeg ikke ser farger, men jeg blander nyanser av rødt, brunt, oransj, grønnt o.l. farger med hverandre. Til nå er den eneste gangen jeg har lagt merke til det på fotograferingen min at snøen har blitt tyrkis/litt for blå enkelte ganger. Burde jeg slutte å ta bilder i farger, og gå over til s/h bilder? Eller burde jeg vente til jeg ser at det går hardt utover bildene mine? Og kommer jeg til å slite på VGS når jeg skal på Medier og Kommunikasjon? Det står på "om linjen medier og kommunikasjon" at jeg burde ha godt fargesyn, men onkelen min, som også er fargeblind, er elektrikker, og han har klart seg helt fint i flere tiår.

Kjeda meg litt, så tenkte dere kunne få vite litt mer om meg :D

Lenke til kommentar
Sitter og koser meg med å lære hvordan bruke denne pluginen (den som gir Masks til Elements). Faktisk ganske artig. Det hadde jeg aldri trodd, inngrodd redigeringsskeptiker som jeg er ;) Men jeg kommer altså sakte krypende etter, innser at det ikke er så dumt, når man bare tar seg tid til å lære ting.

Nå lurer jeg på om det finnes en fornuftig måte å bruke Masks til å skarpe opp f.eks kun øyne? Problemstillinga er at jeg ikke finner noen type lag som har maske og støtter USM, og samtidig ikke gir tilleggsefekter.

Hvis dette ble uklart formulert, så er det sikkert fordi jeg tenker litt uklart ;)

Lenke til kommentar
Lag ein kopi av laget, bruk USM på kopien, og legg til ei lagmaske på USM-laget, som skjuler alt anna enn augene.
Høres logisk og greit ut.

Men hvordan oppretter jeg ei lagmaske, på et lag som ikke har det fra før? Slette lagmasker, på lag som har det fra før, det får jeg til, men finner ikke ut hvordan jeg oppretter.

Lenke til kommentar

Har ikkje PSE sjølv, men er det ikkje berre å dobbeltklikke på lagmaske-effekten, som skildra på sida:

Using the Action: To use the action, choose 'Photo Effects' (third button) from the Effects palette, then pull down the category menu and choose 'Show All' from the list. Double-click the Layer Mask thumbnail to add a mask to the active layer. See note below.
Lenke til kommentar

Det er kanskje like greit å markere øynene, så kopiere disse til et nytt lag og skarpe opp dette laget.

Et tips jeg vil anbefale for oppskarping av øyne er å bruke et highpassfilter.

Det er beskrevet i Akams oppskarpingsguide, men raskt kan vi si det slik:

Ctrl+j (kopierer laget, dersom du har markert øynene blir øynene et eget lag)

Filter -> Other -> High Pass

Prøv deg frem med noe mellom 2.5 og 5 i radius. Så setter du blending mode til soft light.

Det gir en svært god effekt på øyne.

Lenke til kommentar
Trenger hjelp her:

For de som da ikke vet det, eller har oppdaget det, har jeg et dillemma - jeg er rødgrønn fargeblind. Nei, det betyr ikke at jeg ikke ser farger, men jeg blander nyanser av rødt, brunt, oransj, grønnt o.l. farger med hverandre. Til nå er den eneste gangen jeg har lagt merke til det på fotograferingen min at snøen har blitt tyrkis/litt for blå enkelte ganger. Burde jeg slutte å ta bilder i farger, og gå over til s/h bilder? Eller burde jeg vente til jeg ser at det går hardt utover bildene mine? Og kommer jeg til å slite på VGS når jeg skal på Medier og Kommunikasjon? Det står på "om linjen medier og kommunikasjon" at jeg burde ha godt fargesyn, men onkelen min, som også er fargeblind, er elektrikker, og han har klart seg helt fint i flere tiår.

Kjeda meg litt, så tenkte dere kunne få vite litt mer om meg :D

Så vidt jeg vet har vel CS4 egen modus for fargeblinde, så fargene blir rett likevel, eller? Oo

Og media er bare chill uansett. Kunne du gått selv om du var blind, døv og analfabet

Lenke til kommentar
Dagens fangst:

The bad news:

Noen som vet?

- Hiss

#1: Mine spiser Sony 2700 oppladbare fint

#2 Hvorfor bruke pc til hotshoe når du har pckontakt?

Merkelig. Da burde min også klare det. Er dine batterier 1,5V eller 1,2V?

Jeg skal bruke optisk slave, og da er det kjekt med en hotshoe som har 2 pc-innganger. Uansett så er ikke det noe problem lenger. Pluttselig så fungerte det, så er bare jeg som har strammet for dårlig til eller noe.

Lenke til kommentar
... som skildra på sida:

Using the Action: To use the action, choose 'Photo Effects' (third button) from the Effects palette, then pull down the category menu and choose 'Show All' from the list. Double-click the Layer Mask thumbnail to add a mask to the active layer. See note below.

Nok et kapittel i Tim gjør ting han ikke kan ;)

Takk igjen Torbjørn :D Jeg er nok litt stressa her. Leste det i går, men praktiserte det ikke. Og i dag var det borte.

Ikke så enkelt for et halvgammelt hue å skulle absorbere såpass mye nytt og halvnytt santidig, for så å presentere det pedagogisk i morgen. Det går nok bra, men jeg stresser for øyeblikket.

Skal repetere neste gang. Så kanskje jeg får det til å sitte skikkelig til da :)

I så fall har jeg lært meg mye nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...