Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F******N

Det er den råeste røde sola jeg har sett også fant jeg ikke veska som 500mm'n lå i før det var akkurat for seint. Damn den sola gikk fort ned. Shaky var jeg også :p dessuten hjalp det heller ikke på kvaliteten å skyte gjennom stue vindu... Hastverk er lastverk :p

post-26623-1240857938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på kurveverktøy; finnes det noen gode tutorials på hvordan den bør brukes.
Viktig å være inderlig klar over at bratt kurve betyr mer kontrast, slak kurve mindre kontrast. Ved å flytte kurven opp, blir bildet lysere, ved å flytte kurven ned, blir bildet mørkere. Veldig ofte gir en svak S-kurve gode resultater på fargebilder (mer kontrast i mellomtonene) mens en omvendt S-kurve kan ofte gi gode resultater på sort/hvitt-bilder (mer kontrast i høylys og skygger).

Ellers har Fotopia mange gode tutorials/artikler på norsk, man må registrere seg, men det er gratis...

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på kurveverktøy; finnes det noen gode tutorials på hvordan den bør brukes.

Tom

Kjapp guide laget her og nå:

Kurvene er et verktøy som er svært allsidig og det kan gi svært mange gode effekter for bildet ditt. Jeg skal bare gå gjennom et par enkle eksempler med kurver.

Kurver skal som det meste andre en kan bruke i redigeringsprogramvare kun brukes som adjustment layers. Noe annet er ærlig talt kontraproduktivt. Jeg kommer til å slå alle som ikke bruker adjustment layers over nesen med en sammenrullet avis.

Generell bruk av kurver

Først av alt starter jeg med et bilde fra Shatilla i Beirut. Det er fint nok det, men det mangler litt kontrast, og er kanskje litt mørkt. Himmelen er overeksponert, og det får vi gjort lite med her.

post-36083-1240857933_thumb.jpg

Det neste bildet viser en ganske enkel måte å bruke kurvene. Legg merke til at midten av histogrammet er dratt en del opp, noe som gir mer tegning i mellomtonene. Samtidig er kurven dratt ned en del nederst (dette er egentlig litt for mye, men dette er et eksempel). Sistnevnte er bare en metode for å dra inn skyggene mer, altså gjøre dem mørkere eller til og med sorte.

Legg merke til at bildet nå er merkbart lysere enn utgangspunktet, og har bedre kontrast.

post-36083-1240858835_thumb.jpg

Dette er et eksempel på en S-kurve. Dette er nok den mest normale bruken av kurvene. Med s-kurven kan du, om den brukes konservativt, ha god kontroll over hvordan kontrasten tegner seg ut. Dette er en ganske konservativ kurve.

Dette bildet er marginalt lysere enn utgangspunktet, men har mer kontrast. Her kan en gjerne gjøre bildet lysere på andre måter om en ønsker det.

post-36083-1240858896_thumb.jpg

Her ser vi hva som skjer om s-kurven ikke benyttes konservativt. Det som kjennetegner dette er ofte at det er svært liten plass mellom topp og bunn i kurven. Konsekvensene av dette kan innebære mye, men i dette bildet utkrystaliserer det seg egentlig mest med at de mørke områdene er veldig mørke, at de lyse områdene er veldig lyse og at fargemetningen øker (se spesielt på vegge og det som henger utenpå huset i midten.

Det er ikke nødvendigvis noe galt i noe av dette, men det kan lønne seg å senke fargemetningen noe, og i noen tilfeller bør du jobbe individuelt med lyse og mørke områder i bildet.

post-36083-1240858961_thumb.jpg

Her ser vi noe vi skal unngå. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, men du skal som en generell regel alltid prøve å unngå å la kurven være lengre nede på høyresiden enn på venstresiden. Dette fører til svært døde flater og en markant senkning av kontrasten. Det ser dessuten dustete ut.

post-36083-1240859003_thumb.jpg

Og så til sist bare et bilde der alt er gjort galt. Kurven er dratt alt for mye inn mot midten på venstre side, det er for lite plass mellom topp og bunn og høyresiden er fullstendig feilaktig dratt ned. ;)

post-36083-1240859070_thumb.jpg

Selektiv bruk av kurver

Som nevnt er det tider en ønsker å være mer selektiv med kurvene. Dette kan gjøres på utallige måter, men en normal måte er å benytte lasso tool til å velge området som skal lyses opp, bruke en feather (prøv dere frem) og så åpne et adjustment layer med kurvene på denne seleksjonen.

En annen metode er å bruke Select -> Color Range

Color range lar deg enten bruke en pipett til å velge hvilke elementer du vil selektere, det lar deg også bestemme hvor kritisk det skal være i valgene. Du kan også velge at det skal velge høylys, mellomtoner eller skygger, samt bestemte farger. Når du trykker OK kan det være en ide å leke litt med lassoen for å maskere inn eller ut elementer color range har valgt eller ikke valgt. Så kan du høyreklikke og velge en feather, igjen, prøv deg frem. Åpne adjustment layer med kurver på samme måte.

(Nå gidder jeg ikke mer.)

Lenke til kommentar
Her ser vi noe vi skal unngå. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, men du skal som en generell regel alltid prøve å unngå å la kurven være lengre nede på høyresiden enn på venstresiden. Dette fører til svært døde flater og en markant senkning av kontrasten. Det ser dessuten dustete ut.

Uhm - snakker du om at kurven ikke skal gå nedover mot høyre? Det er jo at det fører til posterisering og solarisering - når den er flat, så er det et større toneområde som får samme tone, og når den går nedover "feil vei", så er det lysere toner som ender opp mørkere enn mørke toner og omvendt?

Ellers - flott tutorial! Lukter en egen tråd, jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...