Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt mer hjelp til fotokurset som jeg og en annen akambruker lager.

Denne gangen skal jeg kurse i det jeg hater, nemlig billedbehandling.

Det meste er faktisk i boks. En liten introduksjon til noe av deet som finnes av billedbehandlere i markedet.

Så tar jeg utgangspunkt i det leg kaller "Arbeidsflyt for smartinger".

Helt enkelt, mest for å bevistgjøre deltakerne i forhold til arbeidsflyt.

Jeg vil og lage en enkel demonstrasjon av mulighetene som ligger i Layers. Et par tre grunnleggende ting. Noen som har noen ideer om hva jeg kan/bør presentere? Vi snakker altså helt basis.

Mest for å gi deltakeerne en introduksjon, og lyst til å lære mer.

(Det gjelder forresten hele økta, jeg tar ikke mål av meg til å virkelig lære folk ting, mer hjelpe de i gang)

Dette ble mye, kanskje spørsmålet drukna? Derfor gjentar jeg det. Hvilke Layers teknikker bør jeg demonstrere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stating the obvious. ;)

Er god på det :tease:

Kan'ke skyte startrails ved f/16. Det småregner, og motivet er inni litt småskog og kratt, så det er j*vlig mørkt... Fokusering var pain - skulle gjerne hatt AF-assist lampe under MF også... Endte opp med å legge en blits ved motivet, pg fokusere på "ready" lyset... :roll:

Skaff deg den minste magliten - den skal være fin til slikt.

Rekker i det minste å rydde kjøkkenet mens det holder på, så blir kona mildere stemt også - hun lurer jo litt på hva jeg driver med midt på natten ute i nabohagen...

Plusspoeng som kan væe gode å ta med seg.

PS: neste gang ser jeg gjerne at vi som kjører entusiast får et par fripass. Litt kjipt å måtte nedgradere bare fordi hele familien bruker dagen på å spy, sånn at man ikke rekker å fotografere før nærmere midnatt...

Et par fripass er en god ide. 2 stk. for de uten småbarn, 3 for de med?

Tom

Lenke til kommentar
Dette ble mye, kanskje spørsmålet drukna? Derfor gjentar jeg det. Hvilke Layers teknikker bør jeg demonstrere?

Ikke-destruktiv bruk av kurver, levels, hue/saturation osv.

Layers - New Adjustment layer -> <pick one>

(Tror det er der, i alle fall, er uansett noe nederst på palett-tingen som er sort og grått delt på midten eller noe sånt).

Ganske genial måte å kontrollere slike ting. Ellers ville jeg vist hvordan man kan velge ut f.eks. øyne fra et bilde, lage dem til et nytt layer og skarpe dem opp slik at en får den såkalte "øyeshoppa-effekten". :p

Lenke til kommentar

Takk til Simon :)

Noen fler som har lyst til å bidra til å forme nye fotografer?

Viu har forresten fått steike gode tilbakemeldinger på kurset så langt. Noen har vært på kurs før, og hatt null utbytte. Andre har kun fotografert på full auto, og sist eksponerte de manuelt.

Sånt er gøy. Rett og slett.

Begynner å lure på om det kanskje er et marked for startkurs for fotoklubber.

Nordfjord fotoklubb har forresten gått fra null til ca 25 medlemmer. Og jeg føler meg ganske sikker på at det delvis er takket være kurset.

Lenke til kommentar
Mac :p

Ikke F@€# om jeg gidder å kaste bort penger på det firmaet der. MacOS er muligens brukanes, men Mac er overdesignet, overpriset og Apple er like onde som Microsoft, hvis ikke enda verre.

Tom

Var det ikke Apple som ødela for Adam og Eva i paradiset,et virkelig ondt firma det der.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Adjustment Layers og Layer Masks er essensielle lagverktøy som er gull verdt å beherske. Du bør også lære dem ikke-destruktiv oppskarping med lag, slik at de enkelt kan trikse og mikse uten å ødelegge bildene sine. Ellers er det sikkert noen som har ønske om å kunne legge litt tekst oppå bildene, det er også greiest å bruke lag til...

Når det gjelder startkurs for fotoklubber, tror jeg http://www.fotografiens-hus.no er et sted å starte - de burde kunne gi tips og råd, eller i det minste henvise dere til noen som kan gi dere det. Andre fotoklubber er sikkert også villige til å hjelpe, og evt. la noen av dere hospitere en periode for å lære...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Mac :p

Ikke F@€# om jeg gidder å kaste bort penger på det firmaet der. MacOS er muligens brukanes, men Mac er overdesignet, overpriset og Apple er like onde som Microsoft, hvis ikke enda verre.

Tom

Var det ikke Apple som ødela for Adam og Eva i paradiset,et virkelig ondt firma det der.

Akkurat det samme tenkte jeg også...

Men macOS er jo faktisk linux det også. Til og med iphone er jo freeBSD.

Hvis jeg noen gang skal ha apple laptop blir det nok macbook air med ubuntu på. kun fordi det er en ålreit utstyrt maskin i en ålreit størrelse. hvis det finnes en "lik" maskin tar jeg heller det...

Lenke til kommentar

UNIX :p my bad... tidlig om morran og fremdeles fyllesjuk.. Jeg har hvertfall jailbreaket iphonen min.. its FREEE NOW!

sitter i ubuntu på laptopen nå og har lagt inn ubuntu på maskinen min hjemme. der ble jeg veldig overrasket at jeg til og med fikk lyd ut på hdmi vi skjermkortet mitt (ati radeon 3870X2)

eneste som ikke virker er å spille lyd fra to ting samtidig, og at jeg mangler lyd i youtube klipp. skulle visst kunne løses ved å bruke ALSA. men har ikke helt funnet løsningen som funker for meg.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Viu har forresten fått steike gode tilbakemeldinger på kurset så langt. Noen har vært på kurs før, og hatt null utbytte. Andre har kun fotografert på full auto, og sist eksponerte de manuelt.

Sånt er gøy. Rett og slett.

Begynner å lure på om det kanskje er et marked for startkurs for fotoklubber.

Nordfjord fotoklubb har forresten gått fra null til ca 25 medlemmer. Og jeg føler meg ganske sikker på at det delvis er takket være kurset.

Gratulerer, alltid hyggelig å føle at en når fram.  Stå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...