Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var jeg tilbake fra Istanbul, men siden jeg var med fattern på noe business greier ble det lite muligheter for å fotografere. Eneste var vel da vi var en veldig kjapp tur innom Hagia Sophia, men jeg fikk ikke god nok tid der. Var jo også en tur innom Grand Bazaar, men da bestemte jeg meg for å la kameraet ligge på hotellet.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg må få fikset en eller annen foreldrekontroll i nettlesern min. Jeg bruker skummelt mye tid på å sette sammen handlekurver på prisguide/BHphoto/keh.com og leser reviewer på L-optikk og 5D m.II. Tiden flyr!

Det du trenger er denne som startside når du åpner en ny tab. :)

(Deretter, en tur i nærmeste bokhandel/bibliotek, så er man sikret for dårlig vær – ellers er det bare å komme seg ut.)

Lenke til kommentar

Jeg er mektig imponert av 135 F/2 i dag! Tok som nevnt før bilder under konfirmasjonen til søskenbarnet mitt, som innebærte noen bilder fra 14. rad i konserthuset (!), veldig laber belysning som resulterte i F/2,8, 1/125 og iso 1600, men mye bra resultater. Med unntak av at jeg var alt for langt vekke da, selvfølgelig... glemte selvfølgelig 1.4tc i bilen...

Edit: Og i dag var 1D MKII veldig clean på 1600 :D

*klappe 1D. Flink du er*

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
135 F/2
F/2,8 1/125 og iso 1600
glemte selvfølgelig 1.4tc i bilen...

Hvilken største blenderåpning ville du fått med bruk av 1.4 tc'en på 135mm,hadde det fungert i såpass dunker belysning.

Til lørdagen skal jeg fotografere konfirmasjonsbilder til en jeg er onkel til,funderer på og bruke 70-200 f/2.8 til kjærkebildene,men tror ikke jeg får korte nok lukkertider hvis jeg hiver på tc'en og iso 1600 er uaktuelt med 30D'en

Lenke til kommentar

Ho hum... Da har jeg nettopp forlatt D300'en m/105/2.5 @ 16 i nabohagen innstilt på 40 minutter for kveldens Aprilfest-eksponering... Det teller så lenge eksponeringen er påbegynt samme dag som bildet postes for, ikke sant? :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg kan friskmelde laptopen min. Maken til mer humørsykt vesen skal man lete lenge etter. Den kom som tidligere nevnt med Vista, som er programvaren fra helvete, laget av satan selv. Nå vet vi ihverfall hvorden jævelen jobber. Ubuntu 08.10 virket sånn noenlunde, ser man bort fra trådløst nettverk. Ubuntu 09.04 fungerer enda dårligere da skjermdriver er bare surr.

Så etter det eksperimentet prøvde jeg meg å installereXP, som heldigvis virker etter oppskriften. Men det er ikke all programvare som spiller pent. PS Elements liker fortsatt ikke at jeg importerer store mengder av bilder på en gang, og virtuelle maskiner suger rompe. f.eks. Virtualbox dreper det trådløse nettveket, andre reset PC'en ...

Så det blir nok ny laptop til høsten. Og da skal jeg ha en som er kompatilbel med Ubuntu ...

Tom

Ho hum... Da har jeg nettopp forlatt D300'en m/105/2.5 @ 16 i nabohagen innstilt på 40 minutter for kveldens Aprilfest-eksponering... Det teller så lenge eksponeringen er påbegynt samme dag som bildet postes for, ikke sant? :fun:

Det vil jeg si.

40 minutter er veldig lenge da. Og det er vel dårlig med stjerne ute nå ?

Tom

Lenke til kommentar
40 minutter er veldig lenge da.

Stating the obvious. ;)

Og det er vel dårlig med stjerne ute nå ?

Kan'ke skyte startrails ved f/16. Det småregner, og motivet er inni litt småskog og kratt, så det er j*vlig mørkt... Fokusering var pain - skulle gjerne hatt AF-assist lampe under MF også... Endte opp med å legge en blits ved motivet, pg fokusere på "ready" lyset... :roll:

Rekker i det minste å rydde kjøkkenet mens det holder på, så blir kona mildere stemt også - hun lurer jo litt på hva jeg driver med midt på natten ute i nabohagen...

PS: neste gang ser jeg gjerne at vi som kjører entusiast får et par fripass. Litt kjipt å måtte nedgradere bare fordi hele familien bruker dagen på å spy, sånn at man ikke rekker å fotografere før nærmere midnatt...

Lenke til kommentar
Da ser det ut som jeg kan friskmelde laptopen min. Maken til mer humørsykt vesen skal man lete lenge etter. Den kom som tidligere nevnt med Vista, som er programvaren fra helvete, laget av satan selv. Nå vet vi ihverfall hvorden jævelen jobber. Ubuntu 08.10 virket sånn noenlunde, ser man bort fra trådløst nettverk. Ubuntu 09.04 fungerer enda dårligere da skjermdriver er bare surr.

Så etter det eksperimentet prøvde jeg meg å installereXP, som heldigvis virker etter oppskriften. Men det er ikke all programvare som spiller pent. PS Elements liker fortsatt ikke at jeg importerer store mengder av bilder på en gang, og virtuelle maskiner suger rompe. f.eks. Virtualbox dreper det trådløse nettveket, andre reset PC'en ...

Så det blir nok ny laptop til høsten. Og da skal jeg ha en som er kompatilbel med Ubuntu ...

Tom

Det vil jeg si.

40 minutter er veldig lenge da. Og det er vel dårlig med stjerne ute nå ?

Tom

Mac :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...