Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Våryr fossekall i kurtise.
Er det bare på min skjerm dette er blast? Mye mer smell, i Lightroom. Konverterer til sRGB, så fargeprofilen burde være rett.

Kan ikke helt forstå at det kan være skjermkallibreringsproblemer. Det burde ikke forklare forskjellen på bildet vist i Lightroom og browser på samme skjerm.

Lenke til kommentar
Er det bare på min skjerm dette er blast? Mye mer smell, i Lightroom. Konverterer til sRGB, så fargeprofilen burde være rett.

Det ser fint ut hos meg. Det smeller ikke, men er heller ikke blasst - naturlig vil jeg si. Hvilken browser bruker du?

Stonhans: hva er kunden villig til å betale? ;)

Edit: Bibble rendrer det med vesentlig varmere, og litt sterkere farger:

post-65389-1240609234_thumb.jpg

Har opplevd dette med et bilde arnold_layne la opp i BK også... Her har jeg altså gjort akkurat ingenting i Bibble - bare lastet det inn, slått av alle mine standardjusteringer, og lagret som...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kan ikke helt forstå at det kan være skjermkallibreringsproblemer. Det burde ikke forklare forskjellen på bildet vist i Lightroom og browser på samme skjerm.

Ser greit ut her. Men jeg har hørt at det er fler som sliter med lightroom og blasse JPEG'er.

Tom

Lenke til kommentar

Det ser fint ut hos meg. Det smeller ikke, men er heller ikke blasst - naturlig vil jeg si. Hvilken browser bruker du?

Hun sa ikke noe, men personlig syns jeg ikke det ble helt teknisk godt, og derfor jeg henvendte meg til dere :) Bildet skal brukes på internett, så noe full størrelse er ikke viktig. Jeg tenkte på 350,-

Men hun ville også kjøpe 2 andre bilder.

post-51021-1240609249_thumb.jpg

post-51021-1240609273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har opplevd dette med et bilde arnold_layne la opp i BK også... Her har jeg altså gjort akkurat ingenting i Bibble - bare lastet det inn, slått av alle mine standardjusteringer, og lagret som...
Virkelig pussige greier. Helt tydelig forskjell sett på min skjerm og. Dette er mer sånn jeg ser bildet i Lightroom. Mer varme, og en del mer smell, kanskje pga gamma.

Virker nesten som om Adobe sliter med sRGB profilen sin. Kanskje gamma er nøkkelen?

Det var forresten ikke sånn før, kan i hvert fall ikke huske at jeg tenkte over det i starten.

Lenke til kommentar

Hun sa ikke noe, men personlig syns jeg ikke det ble helt teknisk godt, og derfor jeg henvendte meg til dere :) Bildet skal brukes på internett, så noe full størrelse er ikke viktig. Jeg tenkte på 350,-

Hvis du selv er misfornøyd, så spørs det om du bør selge i det hele tatt. Kjennes ikke godt å selge bilder man føler man ikke kan stå for. Ikke er det særlig gunstig for egen "merkevarebygging" heller (om nå det har betydning for deg).

Ellers så er vel ikke 350 noen upris for web-bruk for et halvgreit bilde. Kommer litt an på hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar

Hvis du selv er misfornøyd, så spørs det om du bør selge i det hele tatt. Kjennes ikke godt å selge bilder man føler man ikke kan stå for. Ikke er det særlig gunstig for egen "merkevarebygging" heller (om nå det har betydning for deg).

Ellers så er vel ikke 350 noen upris for web-bruk for et halvgreit bilde. Kommer litt an på hvordan det skal brukes.

Sant nok :) Også har jeg bare fotografert siden desember med SLR, samtidig føler jeg at jeg har kommet et stykke på veien på den korte tiden. Jeg skal tenke på det.

EDIT: Om jeg selger det, og som jeg kanskje blir å gjøre, ettersom jeg kan trenge noen ekstra kroner.. Så blir jeg å justere fargene i RAW slik at de ikke blir så veldig kjedelige. :) Nei, jeg skal ikke ødelegge bildene.

Om noen timer er det uansett turn fotografering for FD.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

350 for et bilde til web er ikke gæli synes jeg altså. Er uansett en start. Fant en gang et nettsted som hadde sånne veiledende (villedende) priser på det meste innen fotografier til diverse formål, husker desverre ikke hva den siden het..

btw: for dere med ipod (og iphone/ipod touch etterhvert) må jeg bare anbefale Songbird absolutt et flott prog som bør testes. fåes til mac, pc og linux... masse plugins og greier.

Lenke til kommentar

Fuck, glemte å låne med meg 70-200 F/2.8 IS igår. Skal lage fotoreportasje om en gammel kraftstasjon i helgen.

Meh. Klarer meg vel med Tamron SP 90 F/2.8, men, alikevel. Det jeg egentlig trenger er å bli frisk, et hyggeligere vesen og et vidvinkel objektiv. Listet opp i akronologisk rekkefølge :p

Lenke til kommentar
Fuck, glemte å låne med meg 70-200 F/2.8 IS igår. Skal lage fotoreportasje om en gammel kraftstasjon i helgen.

Meh. Klarer meg vel med Tamron SP 90 F/2.8, men, alikevel. Det jeg egentlig trenger er å bli frisk, et hyggeligere vesen og et vidvinkel objektiv. Listet opp i akronologisk rekkefølge :p

Cartier-Bresson gjorde så godt som alle sine reportasjer med M3 og 35/2.8.

Lenke til kommentar

Mens jeg kommer ikke lenger ned enn til 50mm, med 0.8m som nærgrense og halvkarva fokus.

Er en del fine firmer og små detaljer jeg gjerne skulle fått frem, men når jeg tenker meg om, er jo 90mm macrodingsen bedre til det uansett. Det er bare så herlig å leke med 70-200...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...