Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ett retorisk spørsmål:

Hvordan vet man at en stol er gammel?

Når skruene detter ut?

Eller når den ser sånn ut?

Jeg har en spiltter ny ikea-stol, der skruene har falt ut. Og jeg hadde en ny seng som knirket som et sat.. Så jeg vil svare at stolen din ser gammel ut.

Liten digresjon, så hadde jeg en stor ball, type pilates, som jeg brukte som stol foran PC-en. Godt for ryggen serru. Tror du ikke kittekattfaenskapet fant det for godt å angripe den mens jeg satt på. Førte til et smell, og jeg på ryggen, noe forvirret.

Lenke til kommentar

Berre Photoshop, eller ei heil utgåve av Creative Suite (det finst mange forskjellige pakker)? Det stemmer ikkje for PS åleine iallfall, men kan kanskje gjere det for større programpakker. Vil du sjekke sjølv, gå inn på Adobe.no, og so inn på butikken. I menyen på høgresida finn du link til Education Store.

Lenke til kommentar
Liten digresjon, så hadde jeg en stor ball, type pilates, som jeg brukte som stol foran PC-en. Godt for ryggen serru. Tror du ikke kittekattfaenskapet fant det for godt å angripe den mens jeg satt på. Førte til et smell, og jeg på ryggen, noe forvirret.

Hvor flat ble katta? Eller bommet du når du falt ;)

Tom

Lenke til kommentar

Orker ikke ;)

Jeg bruker uansett CS2 ex., men det fikk jeg av faren min som ikke fikk bruk for det allikevel. Hadde jeg ikke det ville jeg nok lastet det ned, har ikke råd til å bruke såpass med summer når det er eierløse vidvinkler i butikkhyllene.

Hvor flat ble katta? Eller bommet du når du falt ;)

Uheldigvis bommet jeg. Men jeg har kjøpt et lite vanngevær som jeg plager han med av og til. Liten krig i heimen er bare godt for å blåse av litt damp. Han nekter å bli tatt bilde av, men det er et offer jeg i aller høyeste grad kan leve med :)

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Orker ikke ;)

Jeg bruker uansett CS2 ex., [...]

CS2 finst ikkje i Extended-versjon, det er berre CS3. Tok eit raskt blikk på eit par prisar, studentpris i Education Store vs. pris i vanleg butikk:

Photoshop CS3 Extended: 1320kr vs. 9090kr

Creative Suite Master Collection: 3892kr vs. 23790kr

Prisar frå Ed. Store er rekna om frå euro med Google, alle prisar er utan VAT.

Lenke til kommentar

Noen som vil høre noe uinteressant og gørrkjedelig?

...

... ...

...

ikke?

Jeg sier det uansett. Etter all rosen folk har gitt etter halvautoinnstilling på kamera har jeg nå i 1 mnd prøvd det ut, og jeg må nok krype til korset og beklage for enkelte utspill, under visse omstendigheter er det meget brukbart å bruke det, spesielt ved makro, hvor det siste man vil gjøre er å knote med knapper, selv den minste bevegelse skremmer vekk enkelte. Jeg fant dog ut at selv om man bruker matix-måling og EV 0.0-2.0 så oppdaget jeg kraftig undereksponering enkelte ganger. Hvorfor vet jeg ikke, noen her som har forklaring? Noe jeg kunne ha kommet bort i (Anew eller tomsi snakket om eksponeringslås en gang)

Så jeg skal fortsette å bruke det frammover (A) å se om jeg ikke kan bli vant med det, kanskje jeg skifter oppfatning helt når jeg ikke lenger begynner å skru for på gale knapper :)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Etter all rosen folk har gitt etter halvautoinnstilling på kamera har jeg nå i 1 mnd prøvd det ut, og jeg må nok krype til korset og beklage for enkelte utspill, under visse omstendigheter er det meget brukbart å bruke det, spesielt ved makro, hvor det siste man vil gjøre er å knote med knapper, selv den minste bevegelse skremmer vekk enkelte. Jeg fant dog ut at selv om man bruker matix-måling og EV 0.0-2.0 så oppdaget jeg kraftig undereksponering enkelte ganger. Hvorfor vet jeg ikke, noen her som har forklaring? Noe jeg kunne ha kommet bort i (Anew eller tomsi snakket om eksponeringslås en gang)

Så jeg skal fortsette å bruke det frammover (A) å se om jeg ikke kan bli vant med det, kanskje jeg skifter oppfatning helt når jeg ikke lenger begynner å skru for på gale knapper :)

Det er jo lov å endre oppfatning. Som anew så fint påpeker - det er like greit å la kamera endre lukkertidene, istedet for at du stiller inn lukkertiden til det kamera anbefaler.

Matrix-målingen virkerved å dele bildet opp i mange soner, og prøver å gjette motiv/lysforhold ut i fra det. SOm oftest fungerer det ypperlig; men når det tryner, så tryner det skikkelig.

Det som kan lønne seg å gjøre når matrix-målingen feiler, er å velge spot-måling og bruke eksponeringslås. Du må da måle fra et område som har noenlunde samme lysintensitet som huden til et "hvitt" menneske (18% grått?). Jeg antar da at med dette menes en typisk nordmann etter noen uke i sommersol, og ikke en typisk engelskmann i mars ...

Tom

Tom

Lenke til kommentar
eksponeringslås er hva, og brukers hvordan?

Det er en knapp som er merket med * på Canon, AE-L på Nikon (tror jeg). Du sikter på det som gir riktig lysmåling (f.eks et ansikt) og trykker på knappen. Så komponerer du bildet slik du vil ha det og trykker av. Det er her den kjedelige boken av den spanske forfatteren Manuel kommer inn - der står alle detaljene du trenger å lese.

Tom

Lenke til kommentar

Eksponeringslåsen låser eksponeringen i halvautoprogrammer. Man eksponerer f. eks med spotmåling i det punktet man ønsker riktig eksponert, men flytter deretter kameraet. Da vil kameraet eksponere samme punkt på nytt, men på et annet bilde. Men eksponeringslås blir disse innstillingene værende.

Det er en knapp som heter AF-L/AE-L. Dette er knappen for eksponerings- og AF-lås. Knot litt i menyen og sett funksjonen for denne knappen. Da kan du bestemme om den kun skal fungere som fokuslås, eksponeringslås eller begge deler. :) Regner med at du vet hvor knappen er. :)

EDIT: tomsi var før meg, men jeg hadde litt mer detaljert beskrivelse, sier vi. :p

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Tungvindt måte å bruke "m" på da egentlig...

Har man funnet en eksponering som funker så er jo m bedre da man slipper å miste stabilitet fordi man må strekke seg etter en knapp.

men men, ok å vite, kan jo få bruk for det en dag...

men jeg fant det lett ut via tomsi's... jeg har vært borti knappen før, så skjønte hva det dreide seg om når han sa AE-L, tror jeg prøvde å bruke den til noe fornuftig med "m", i don't know why...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...