J@cob Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Simon, det er nå du skal åpne posen med tredagers bann! : d Edit: Blitz eller ei, smak og behag. Endret 23. april 2009 av J@cob Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Skal du være russ snodig? Det er sånt som man blir når man går på skole, rait? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Naturlig lys er for folk som ikke kan å bruke blitzer =D Haha. Humbugg! Blitser er unaturlig, men er en tilhenger av tilgjengelig lys. En kombo av naturlig og blits kan gi utsøkte resultater - førstnevnte aleine er himmelsk om det treffer rett. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Unaturlig, uschmaturlig. Care. Kvifor må alt på død og liv vere naturleg? Men sjølvsagt. Har du berre ein SB-pokkerhelsike ståande på toppen av kamera er det som regel berre å drite i det. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Må ikke, men det gir meg noe mer å ta et kontrastfullt svart/hvitt-bilde med naturlig lys enn lyssatt med monolights/speedlights. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Speedlights er ikkje lys. Det er tull og fanteri. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Si det til Joe McNally. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Naturlig / unaturlig handler vel strengt tatt om forskjellige stilretninger innenfor det vi praktiserer, enn en diskusjon om blitz vs solen. Eller? Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Og Bert Stephani. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Bruker omlag aldri blitz, bare til skøy og morro! Har forøvrig helgardert meg på studieboliger nå, føles bra. Nå gjenstår det bare å se om det blir Trondheim eller Oslo Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Klar jeg bruker jo blitser til de fleste arrangerte portrettene jeg tar, men jeg synes det dog er herlig å skyte stor blender med naturlig lys. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Joe McNally og Bert Stephani. Gir ikkje akkurat bakoversveis dei heller. Sorry. J@cob: Til ei viss grad er det vel det. Ein skyter ikkje akkurat landskap med blits, for å strekke strikken littegrann. Gorpium: Men du hever det ein gazillion ganger med litt soft opplett. Endret 23. april 2009 av KimNK Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Joe McNally og Bert Stephani. Gir ikkje akkurat bakoversveis dei heller. Sorry. Gorpium: Men du hever det ein gazillion ganger med litt soft opplett. Første gang jeg har hørt at noen ikke mener McNally ikke er flink med lyssetting. Dette er utsøkt, men han har en veldig editorial stil. Er ikke vanskelig å se at han er opp i årene og kjører sikkert. Kommer an på hva man vil ha ut av det. Nydelig Endret 23. april 2009 av gorpium Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Han er ikkje dårleg, men ikkje så god at han gir hakeslepp akkurat. Det siste der likte eg ikkje. Greia er vel heller at ikkje så veldig mange klarer å lyssette slik med eit par pinglete SB-blitsar. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Edit: Og Cruel, dersom du skal flashe med kunnskapene, stav i alle fall "blits" korrekt. Tsk tsk. Er BARE fotograf jeg, skriver ikke artikler samtidig så staving er ikke min sterkeste side. MÅ ikke ha ha blitz; men det er en klar fordel å kunne kontrollere det slik jeg vil ha det med blitzer og / eller reflektorer =) Kjipt å måtte inngå kompromiss pga lyset ikke er akkruat slik du vil ha det på den perfekte location.. bedre å ta med lys selv; og fotografere med bra lys på alle locations ;=) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Han kjører nok KISS og enten liker du det ikke eller så gjør du det. En SB-900 kan ikke sammenlignes med en Pro-8b nei, men man skal heller ikke undervurdere hot shoe blitser. Det blir for dumt. Endret 23. april 2009 av gorpium Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Selv foretrekker jeg å male emulusjon på veggene og dra fra gardinene. Men heck, gutter.. "Back to the point, at some point during the day, Chris said, "Do you always carry a light stand around like that?" "Well, yeah," I told him. It is nothing much to throw my little set up on my shoulder, so why not? As long as I can lug it, where's the downside?" - Strobist Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 J@cob: Til ei viss grad er det vel det. Ein skyter ikkje akkurat landskap med blits, for å strekke strikken littegrann. Strekke og strekke, du bytter den heller ut. Det jeg mente var at hele diskusjon om "blitz er bra eller ei", egentlig går ut på personlige preferanser og stilretninger utenfor foto. Det er i hvert fall hva jeg mener å tro. Blitz er sikkert spennende det, og en vakker dag når jeg endelig får ranet en bank, eller kidnappet en eller annen drittunge, skal jeg skaffe meg noe ordentlig utstyr. Men før den dagen kommer, må jeg nok bruke det naturlige ^^ Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Naturleg lys er for pyser.Naturlig lys er for fotografer. Blits blir i beste fall en dyktig etterligning av orginalen. Jævla godt sagt. Men dette er da ikke noe å bli "religiøs" over, virker som enkelte har merkverdig sterke meninger om blitsbruk her. Naturlig lys er bra, av og til kan det være greit og "hjelpe til" med en eller annen form for kunstig lys og noen ganger er det eneste måten å få tatt bldet. Til slutt: I Norge snakker og skriver vi norsk. PÅ NORSK STAVES DET BLITS. -Lazy Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Naturlig lys er for folk som ikke kan å bruke blitzer =D Naturlig lys er for oss som ikke gidder å bære oss ihjel Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå