Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Da er jeg hjemme etter konfirmasjonsbesøk i hjembyen. Tror du ikke faren min dro fram en slik:

post-24566-1209940093_thumb.jpg

En canon Av-1 med 35-70mm f1.4. Kostet 2500,- i Japan i 1981, en liten formue. Jaggu var det film i den og, etter å ha ligget å samle støv i 15 år. Av-1 hadde blenderprioritet, mens Ae-1(?) hadde lukkerprioritet. Han hadde også en Soligor 200mm f3.5, og en eldre ekstern blits som faktisk fungerer ypperlig på sin finepix 9500.

Også litt vittig å få med seg at i kirken var det mange med speilrefleks, og brukerene av disse skilte seg i to; 1. de som fyrte av interne blitser av hjertens lyst, til tross for at de sto bakerst i kirken. 2. de som ikke fyrte av blits i det hele tatt, og heller skrudde opp iso'en. Førstnevnte gruppe hadde hovedsakelig canon, sistnevnte hovedsakelig nikon ;) Så faktisk 3-4 stykker med d300.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jeg hjemme etter konfirmasjonsbesøk i hjembyen. Tror du ikke faren min dro fram en slik:

post-24566-1209940093_thumb.jpg

En canon Av-1 med 35-70mm f1.4. Kostet 2500,- i Japan i 1981, en liten formue. Jaggu var det film i den og, etter å ha ligget å samle støv i 15 år. Av-1 hadde blenderprioritet, mens Ae-1(?) hadde lukkerprioritet. Han hadde også en Soligor 200mm f3.5, og en eldre ekstern blits som faktisk fungerer ypperlig på sin finepix 9500.

Gøy å finne sånne gamle godbiter. Jeg fant selv en gammel Pentax med 50mm og 200mm i en eske på loftet. Jeg tror den er fra ca 1980-1985. Er det noen som vet når automatisk lysmåling ble innført? Hvordan sjekker jeg om denne har det? Hvis jeg må gjette meg til hva som er riktig kombinasjon av blenderåpning og lukkertid for hver gang så vet jeg ikke om jeg gidder å prøve den en gang. Hvis det er lysmåler som justerer lukkertida automatisk så kan det godt tenkes at jeg tar den med på litt utprøving med film.

Lenke til kommentar
Gøy å finne sånne gamle godbiter. Jeg fant selv en gammel Pentax med 50mm og 200mm i en eske på loftet. Jeg tror den er fra ca 1980-1985. Er det noen som vet når automatisk lysmåling ble innført?
På 70-tallet, men ikke på alle modeller. Enkleste måten å sjekke det på er å skrive modellen på kameraet her på forumet. Etter kort tid vil det da dukke opp et svar om modellen har lysmåling eller ikke ;-)

Om objektivene er av type SMC-A, er det svært sannsynlig at kameraet også har lysmåling. Det kan være det har det uansett, men da i nedblendet versjon (ikke nedblending etter lysmåling).

Ellers kan du sjekke her for mer informasjon om kameraet ditt. Men vi er uansett interessert i hva slags godbit (?) du har funnet... :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at det ikke er en av de tre på bildet du linker. Jeg skal sjekke modell når jeg kommer hjem. Det var en full kameraveske med mye snacks. :)
Det er det sikkert ikke, men under bildet er det linker til de forskjellige modell-seriene Pentax har produsert. Det er sannsynligvis en M-serie av noe slag, ut fra dateringen din, men det greieste er jo å sjekke det ut :-)

Hvis du har tid, kan du jo komme innom butikken der jeg jobber i morgen ettermiddag, så kan jeg ta en kikk på det og se om det er noen gullkorn der :-)

Lenke til kommentar

Marius, det er tydeligvis ikke noe stativ som holder kameraet. Kameraet må henge i en ballong eller noe sånt, peke nedover og ha over 180° vidvinkel.

Evt. så kan bildet være tatt i to omganger (samme retning som beskrevet) men med et stativ som kommer på den ene siden i første omgang og på den andre siden i andre omgang. Så syr man bare sammen bildene sånn at stativet ikke kommer med. Med stativ tenker jeg på en "fiskestang" som kameraet henger i.

Det finnes ekstreme vidvinkel-objektiver med over 300° synsfelt basert på en reflektor. Omtrent som å se på en speilblank kule. Ulempen er at man mister to biter at synsfeltet: Kameraet selv skygger for litt av utsikten på den ene sida. Den blanke kula skygger for litt av utsikten på den andre sida. Hvis man står inne i en sfære og sikter loddrett oppover så mister man altså "polpunktene" rett opp og rett ned.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforpost-24566-1209940093_thumb.jpg

Også litt vittig å få med seg at i kirken var det mange med speilrefleks, og brukerene av disse skilte seg i to; 1. de som fyrte av interne blitser av hjertens lyst, til tross for at de sto bakerst i kirken. 2. de som ikke fyrte av blits i det hele tatt, og heller skrudde opp iso'en. Førstnevnte gruppe hadde hovedsakelig canon, sistnevnte hovedsakelig nikon ;) Så faktisk 3-4 stykker med d300.

Den var temmelig generaliserende, har du Nikon :p

Tror/vet at det fenomenet med bruk av blits ikke er avhengig av hvilket merke vedkommende har :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Arti å sette folk i bås av og til, for å se hvilke reaksjoner man får ;)

Det opprinnelige innlegget mitt var ikke 100% fabrikert, selv om det faktisk bygger på noe.

I og med at Canon selger usaklig mange kompaktkameraer, så blir det også usaklig mange idioter der ute med Canon kompaktkameraer ... Det betyr jo bare at resten av idiotene kjøper noe annet.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...