Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen gode forslag som gir bra optisk ytelse per krone? Gjerne rundt 50-60 mm (regner med det er billigst).

Det er vel Nikons egne du bør se på, eventuellt brukt.

 

Jeg har en Sigma 50mm f/2.8 Macro som er fin og skarp, gir meg 1:1 osv. Men er litt for følsom for strølys til at jeg kan anbefale den helhjertet. 70mm-en skal også være bra.

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode forslag som gir bra optisk ytelse per krone? Gjerne rundt 50-60 mm (regner med det er billigst).

Ulempen er at de fleste AI macroene er 1:2. 55/2.8'en jeg låner av k.n.b. er som nevnt veldig trivelig med fin boke, null KA, nær null fortegning og snasen fargegjengivelse, men den har en veldig skjør blendermekanisme, som jeg har fått erfare (og som har ført til at BR har gitt den opp). 55/3.5 har ikke det samme problemet, og jeg tror senere versjoner av denne går til 1:1.

 

Jeg vurderer også Tamron 90/2.5 (1:2) samt en 105/2.8 som går til 1:1, av et merke jeg ikke har hørt om før, men som får svært rosende omtale rundt omkring (på linje med Tamronen).

 

Et siste alternativ jeg vurderer er Micro-Nikkor 105/4 - denne ligger imidlertid noe høyere i pris enn hva jeg ser for meg...

Lenke til kommentar
Ulempen er at de fleste AI macroene er 1:2.

Hmm, det er en liten ulempe ja. Det er langt fra alltid man trenger det, men det er jo kjekt å ha muligheten hvis man først skal ha et dedikert makroobjektiv. Men det kan jo hende at mellomringene gjør susen i dette tilfellet (noen som har formening om hvordan mellomringer påvirker kantskarpheten til makroobjektiver?).

 

Men jeg skal i hvert fall ta en kikk på alternativene du nevner.

Lenke til kommentar

Til min store fortvilelse har den lokale butikken jeg brukte til fremkalling av C41 (farge neg) film gått konk. Finnes det butikker/steder i Oslo som fremkaler film på timen uten kopier til hyggelige priser? Jeg er skjelden i Oslo, så det er litt styr å måtte dra inn bare for å hente film på JP.

 

Jeg betalte 30kr / film før butikken gikk konk.

 

Francis

Lenke til kommentar
Et siste alternativ jeg vurderer er Micro-Nikkor 105/4 - denne ligger imidlertid noe høyere i pris enn hva jeg ser for meg...

Du mener ikke 105/2.8 VR?

 

EDIT: Er kanskje den her sjiten du mener, ja.

 

105mmf4ai.jpg

Du er så ufattelig historieløs! :D

 

Den store fordelen med f/4'en er at den ikke endrer brennvidde under fokusering. Ulempen er at man må ha mellomring for å nå 1:1.

 

Jeg har forøvrig lagt inn bud på en 105/2.8 1:1 fra en av disse fabrikantene jeg ikke hadde hørt om før jeg begynte å researche litt...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Da har det lette, billige stativet mitt gjort sitt, fant det selv ut i går.

 

Noen som har forslag til et stativ, helst under 1000,-, som takler litt vekt (foreløpig inntil 2,5 kg), som er stødig med like mange kg kamerautstyr, og som er lett å ta med seg på tur?

http://www.japanphoto.no/product/stativer/...on-sherpa-600r/ har jeg sett har fått OK omtale tidligere. Selv har jeg et Manfrotto som kostet ca 1600 som jeg er godt fornøyd med, kjøpt på JP.

Lenke til kommentar
Da har det lette, billige stativet mitt gjort sitt, fant det selv ut i går.

 

Noen som har forslag til et stativ, helst under 1000,-, som takler litt vekt (foreløpig inntil 2,5 kg), som er stødig med like mange kg kamerautstyr, og som er lett å ta med seg på tur?

For rett over 1000-lappen får du Velbon Sherpa 803R med kulehode. Jeg har hatt det noen måneder, og er veldig happy.

Lenke til kommentar
Da har det lette, billige stativet mitt gjort sitt, fant det selv ut i går.

 

Noen som har forslag til et stativ, helst under 1000,-, som takler litt vekt (foreløpig inntil 2,5 kg), som er stødig med like mange kg kamerautstyr, og som er lett å ta med seg på tur?

http://www.japanphoto.no/product/stativer/...on-sherpa-600r/ har jeg sett har fått OK omtale tidligere. Selv har jeg et Manfrotto som kostet ca 1600 som jeg er godt fornøyd med, kjøpt på JP.

 

Takk for tipset. :) Har hørt en del om det stativet jeg også. Noen fler som har forslag? Vil gjerne ha litt valgmuligheter. :)

Lenke til kommentar
Et siste alternativ jeg vurderer er Micro-Nikkor 105/4 - denne ligger imidlertid noe høyere i pris enn hva jeg ser for meg...

Du mener ikke 105/2.8 VR?

 

EDIT: Er kanskje den her sjiten du mener, ja.

 

105mmf4ai.jpg

Du er så ufattelig historieløs! :D

Jeg vet! :D

 

Du må huske at jeg kun er et lite barn da. Kun oppvokst med nymotens kameraer og optikk. ;)

Lenke til kommentar
Fant dette på Nikoncafe:

 

http://www.fjgphoto.com/img/v3/p942990539-4.jpg

 

80-200/2.8 skyvezoom. IMO er får man mye IQ for pengene med dette objektivet.

 

Francis

 

Kan også få slitte dårlige eksemplarer.

Men f.. jeg og vil ha en!

 

Edit: Hvorfor er det ingen (norske) butikker som selger to-ring versjonen av 80-200 egentlig? Skal jo fortsatt være i produksjon...

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...