Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Min preferanse for OS vil være et eller annet *NIX på topp, deretter Mac OS X, og Windows på bånn...

Er igrunn enig. Men hva bruker du som foto-software? Gimp og UFraw blir vel litt basic ?

 

Tom

 

Det er derfor jeg har Mac... Capture NX og Aperture dekker mine behov ganske greit, da min bildebehandling i hovedsak er "digital fremkalling".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er derfor jeg har Mac... Capture NX og Aperture dekker mine behov ganske greit, da min bildebehandling i hovedsak er "digital fremkalling".

Ser den, men jeg liker ikke apple som firma, så det er ikke et tema for meg. Og jeg tror ikke jeg orker mer Vista, så da blir nok Ubuntu på maskinen snart ...

 

Tom

Lenke til kommentar

MacBook Pro blir vel litt over min prisklasse.. Air blir litt for "fancy" til at jeg egentlig har bruk for den.. Har såklart mest lyst på Pro, men kan ikke helt forsvare kjøpet av en slik.. Ender vel opp med en MacBook 2,4 GHz til sikkert litt over 14000 etter at ekstra RAM er installert... Lønn på onsdag, så får vi se hva det blir til. :)

 

Hva er egentlig fordelene med MacBook Pro fremfor vanlig MacBook når det kommer til Photoshop og Lightroom (hovedsakelig)?

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg har Mac... Capture NX og Aperture dekker mine behov ganske greit, da min bildebehandling i hovedsak er "digital fremkalling".

Ser den, men jeg liker ikke apple som firma, så det er ikke et tema for meg. Og jeg tror ikke jeg orker mer Vista, så da blir nok Ubuntu på maskinen snart ...

 

Tom

 

Det er mange ting jeg ikke liker med Apple som firma, men det samme gjelder f.eks for Sony, Dell, HP og ikke minst Microsoft... Så hva faen skal man gjøre? Flytte ut i skogen og leve av det man kan drepe med sine egne to hender? Mac har en del greie løsninger, og spesielt er jeg glad i Aperture og Logic (musikkproduksjon). Hadde jeg kunnet fått like gode løsninger på Linux hadde jeg droppet Mac'en, men det får jeg ikke for øyeblikket i hvertfall.

 

MacBook Pro blir vel litt over min prisklasse.. Air blir litt for "fancy" til at jeg egentlig har bruk for den.. Har såklart mest lyst på Pro, men kan ikke helt forsvare kjøpet av en slik.. Ender vel opp med en MacBook 2,4 GHz til sikkert litt over 14000 etter at ekstra RAM er installert... Lønn på onsdag, så får vi se hva det blir til. :)

 

Hva er egentlig fordelene med MacBook Pro fremfor vanlig MacBook når det kommer til Photoshop og Lightroom (hovedsakelig)?

 

Må det være en laptop? Beste valget for bildebehandling er nok de nye Mac Mini'ene, da du uansett bør brukte ekstern skjerm for bilderedigering. De glossy skjermene som er på siste generasjon av både MB og MB Pro ikke særlig godt egnet til bilderedigering.

Lenke til kommentar
HeHe... Ja det var jo en opplevelse :p

 

Bare det å installere Win 3.11 og Office tok jo timer, og du var tvunget til å sitte der for å fore den pokkers maskinen med disketter....

For ikke å snakke om underholdningsverdien i organiseringen av innlesingen: for Nte gang, sett diskett X inn, for å oppdage at enda litt fra diskett Z skal inn... :roll:

Lenke til kommentar
MacBook Pro blir vel litt over min prisklasse.. Air blir litt for "fancy" til at jeg egentlig har bruk for den.. Har såklart mest lyst på Pro, men kan ikke helt forsvare kjøpet av en slik.. Ender vel opp med en MacBook 2,4 GHz til sikkert litt over 14000 etter at ekstra RAM er installert... Lønn på onsdag, så får vi se hva det blir til. :)

 

Hva er egentlig fordelene med MacBook Pro fremfor vanlig MacBook når det kommer til Photoshop og Lightroom (hovedsakelig)?

Brukt Macbook Pro 15" forrige generasjon, den som var uten glossy. Jeg har den, og jeg er veldig fornøyd, spesielt med skjermen. Du finner mange brukte macer på www.brukt1.no.

Lenke til kommentar

Så Menn som hater kvinner i går.

 

Fet film. Men jeg biter meg fast i en litt flau feil i begynnelsen.

 

Lisbeth Salander tar noen bilder. Kameraet er åpenbart en 5D, 5Dmk2, 10D, 20D, 30D, 40D eller 50D (Canons kontrollhjul bak). Hun laster over bildene, på skjermen står det "Nikon D80". Filene som lastes opp er .cr2.

 

Harumph. Når en lager filmer om gamledager er det folk som jobber med å få hver eneste elizabethanske knapp korrekt. Men når det kommer til foto, biler og våpen er det ikke så viktig.

 

Hrmpf.

Lenke til kommentar

Hehe ja. Plager meg også måten presse/papparazzi opptrer i filmer og måten de håndterer rett utstyr på - som teler på 1m avstand.

 

Ellers var det litt dumt å se i en Varg Veum film under en shoot at fotografen brukte en 5D framfor Hasselbladen som stod på stativ bak. :p

Lenke til kommentar

Vel, jeg husker et intervju med en fotograf, gudene vet hvem.

 

Han skulle fotografere et motiv som var svært mobilt i studio, med mye bevegelser med mere.

 

Da var faktisk 5D mer passende enn Hassyen. Så det kan forklares.

 

Jeg husker en serie som gikk om et hotell, og en kjendis bodde der. ALLE paparazziene brukte sølvfargede 300D med popupblits og kitobjektiv.

 

Her om dagen så jeg en kjempekalkun (Major Moviestar tror jeg den heter, eller kanskje Private Valentine) for å slappe av litt. Men der var sjefspaparazzien 17 år og brukte 350D med en 430EX og et Sigma 18-200.

 

Hva i helsike er det de tenker på, disse filmfolkene? De vet jo forskjellene på et lite lommevideokamera til 3999,- på Elkjøp og et broadcastkamera til 200 000 forbanna spenn.

 

Hrmpf..

Lenke til kommentar
Må det være en laptop? Beste valget for bildebehandling er nok de nye Mac Mini'ene, da du uansett bør brukte ekstern skjerm for bilderedigering. De glossy skjermene som er på siste generasjon av både MB og MB Pro ikke særlig godt egnet til bilderedigering.

Laptop skal det være, ettersom våken nattevakt er dørgende kjedelig uten å ha noe å gjøre. ;)

Til "heavy" redigering skal jeg bruke ekstern skjerm, såklart. Så langt har jeg faktisk tenkt.

 

 

Edit: Jeg så for øvrig også Menn som hater kvinner i helga, og la merke til den feilen du nevner, Simon. Jeg synes det er litt morsomt jeg, da..

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Liker 300D jeg. Nydelig lukkerlyd, veldig god autowb og gromt grep - ellers crap.

Nå har ikke jeg prøvd 300D, men hvis det er noe likt storebrødrene, høres lukkerlyden ut som en avspilling som blir spilt av hver gang du trykker. Man skal høre macho speil som smeller opp og ned! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...