Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tom Tim: Har ikke fotokompendiet noen greie illustrasjoner?
Desverre, nei. Men takk for ideen, kompendiet hadde jeg ikke tenkt på. Mye annet jeg kan bruke der. Greit å slippe å finne opp hjulet hele veien.

Finner heller ikke illustrasjoner på wikipedia. Jeg vet jeg har sett bra illustrasjoner før, men husker ikke hvor :mad:

(Til eventuelle nye lesere: Det dreier seg om illustrajon av spotmåling, sentrumsveid måling og multisegmentmåling, trenger det til et kurs jeg skal holde)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
I morgen blir første kurskveld. 16 timers grunneleggende kurs i digital fotografering.

Kursholder: Undertegnede og en kompis.

Skumle greier gitt, og skulle undervise i fotografering :ph34r: Første kvelden blir temaene kamera og objektiv, blender, lukker, fokus, brennvidde og DOF. Føler at vi har lagd en ba PowerPoint presentasjon på det, så det bør gå bra.

Men allikevel så kribler det i magen. 18 påmeldte. Eeh, nei, der fikk jeg en telefon. 19 påmeldte.

Dette tegner bra gitt, for den nystarta fotoklubbe. Greier vi å holde på folk, så blir det rikelig med aktive :)

Men. Nå trenger jeg litt hjelp her. Til å forberede neste kveld. Da står bla. lysmåling på programmet. Vi vil lære folk ulike målemetoder. Så nå er jeg leiting etter noen bra illustrasjoner på de forskjellige målemetodene; spot, senter og multisegment.

Noen som vet om noe bra som er tilgjemgelig på nettet? Kan selvfølgelig prøve å mekke noe selv, men er redd det ikke blir helt bra.

Protip: Minst mulig powerpoint, mest mulig engasjert prating.

:p

Er nok bare jeg som har vært litt uheldig. Er på mitt andre eksemplar med kommuniksjonsproblemer mellom objektiv og kamera nå.

Kompis har det med sitt 17-50, på Nikon D300.

Lenke til kommentar

Jepp. En god PP-presentasjon er som regel en presentasjon som gir rom for mye engasjert prating.

Min del av denne kvelden blir på 75 minutter. Kjørte igjennom presentasjonen i går med bare lesing. Da ble det ca 20 minutter. Det er mao. rom for 55 minutter med engasjement. Det rommet akter jeg å bruke.

Lenke til kommentar

Er kjempefornøyd med objektivet bortsett fra det noe irriterende problemet så jeg får nok forsøke å bytte en siste gang. Har D300 jeg også forresten. Objektivet fungerer forøvrig uten problemer med D40`en min.

Lenke til kommentar
Er nok bare jeg som har vært litt uheldig. Er på mitt andre eksemplar med kommuniksjonsproblemer mellom objektiv og kamera nå.

Få det byttet igjen, for objektivet er kjempebra til den prisen.

En ting som slo meg - det er ikke kamerahuset da ?

Tom

Lenke til kommentar

Jepp. En god PP-presentasjon er som regel en presentasjon som gir rom for mye engasjert prating.

Min del av denne kvelden blir på 75 minutter. Kjørte igjennom presentasjonen i går med bare lesing. Da ble det ca 20 minutter. Det er mao. rom for 55 minutter med engasjement. Det rommet akter jeg å bruke.

Da høres det kanskje ikke så aller værst ut.

Lange powerpointer + uengasjerte foredragholdere = zzzZZZZZZzzzZz

Kan vi forvente storinnrykk av lovende fotografer her nå da, som til og med har konvertert til Pentax?

Lenke til kommentar
Tom Tim: Har ikke fotokompendiet noen greie illustrasjoner?
Desverre, nei. Men takk for ideen, kompendiet hadde jeg ikke tenkt på. Mye annet jeg kan bruke der. Greit å slippe å finne opp hjulet hele veien.

Finner heller ikke illustrasjoner på wikipedia. Jeg vet jeg har sett bra illustrasjoner før, men husker ikke hvor :mad:

(Til eventuelle nye lesere: Det dreier seg om illustrajon av spotmåling, sentrumsveid måling og multisegmentmåling, trenger det til et kurs jeg skal holde)

Mulig du kan bruke noe av dette:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...ra-metering.htm

Center-weighted Average Metering:

Denne handler om Canons løsning:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...ering/index.htm

Photozone har også litt om tema:

http://www.photozone.de/Technique

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...