Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Famous Grouse skal en ikke kimse av, den er en finfin torsdagswhisky. Men personlig ville jeg heller satset paa Bell's, siden den er smoothere og har litt mer saerpreget smak.

 

Dersom du virkelig vil ha godsaker selger polet 20cl-flasker med 10 aar gammel Caol Ila for 150 kronasjer, og den er overraskende god. :)

 

-

 

Spoersmaal: Jeg har faatt selvangivelsen. Og uten aa gaa i detaljer er det snakk om ganske mange kroner. Nok til en brukt 5D og et fastobjektiv, samt en del annet.

 

Spoersmaalet blir da hva som er mest matnyttig.

 

5D + brukt 50/1.4

 

Fordeler:

- Fin walkaround-brennvidde

- Lyssterkt

- Liten DOF

- Relativt skarpt

- Perfekt til portretter

Ulemeper:

- Kan vaere litt trangt

 

5D + 35/2.0

 

Fordeler:

- Finfinfin brennvidde

- Relativt skarpt

- Relativt liten DOF

- Perfekt til reportasje

Ulemper:

- Ikke like lyssterkt

- Ikke ideelt til portretter

 

5D + 28/1.8

Fordeler:

- Lyssterkt

- Vidt

- Fint for reportasje om en liker vidvinkel

- Relativt skarpt

Ulemper:

- Veldig vidt

- Totalt uegnet for serioese portretter av tryner

- Ikke like lyssterkt

 

 

Hva tenker folket? Jeg er litt usikker, for aa si det mildt. :p

Lenke til kommentar

Nylig var jeg på et fotokurs hvor Idar Mikkelsen fra Alta lærte oss at vi ikke skulle fotografere i sRGB, men i Adobe RGB, da det hadde et større fargespekter enn sRGB. En og en annen gang fotograferer jeg som kjent for pressen, er det da noen ulempe å fotografere i Adobe RGB, når bildet skal i trykken? :)

Lenke til kommentar
50 1,4 50 1,4 50 1,4 50 1,4 50 1,4 50 1,4 50 1,4

+1

+2

 

Nylig var jeg på et fotokurs hvor Idar Mikkelsen fra Alta lærte oss at vi ikke skulle fotografere i sRGB, men i Adobe RGB, da det hadde et større fargespekter enn sRGB. En og en annen gang fotograferer jeg som kjent for pressen, er det da noen ulempe å fotografere i Adobe RGB, når bildet skal i trykken? :)
Nei, tvert i mot. aRGB dekker (nesten) hele CMYK, det gjør ikke sRGB. Uansett - fotograferer du i raw kan du glemme fargerom under fotografering, da tar du det under konvertering i ettertid i stedet.
Lenke til kommentar
Nylig var jeg på et fotokurs hvor Idar Mikkelsen fra Alta lærte oss at vi ikke skulle fotografere i sRGB, men i Adobe RGB, da det hadde et større fargespekter enn sRGB. En og en annen gang fotograferer jeg som kjent for pressen, er det da noen ulempe å fotografere i Adobe RGB, når bildet skal i trykken? :)

Adobe RGB er bare en fordel hvis du kan utnytte det hele veien i arbeidsflyten, skjermen må kunne vise det, og printeren må kunne utnytte det.

Lenke til kommentar
Adobe RGB er bare en fordel hvis du kan utnytte det hele veien i arbeidsflyten, skjermen må kunne vise det, og printeren må kunne utnytte det.
Dette blir omtrent som å si at 90 hestekrefter bare har en hensikt hvis du alltid kjører i 150 kmt.

 

aRGB gir deg flere fargenyanser som du kan bruke under redigering. Hvis du kun viser bildene på en skjerm, så vil du riktignok ikke kunne vise alle fargenyansene der, men du har hatt nytte av dem i veien fram mot det ferdige produktet.

 

En annen ting er at de fleste fotoprintere i dag utnytter aRGB, om ikke fult ut, så i hvert fall delvis.

 

Det å bruke sRGB i kamera er nok og lite framtidsretta. Da vil det nok bli lite stas og ikke ha tatt vare på hele fargerommet, når du viser gamle bilder på ny skjerm.

Lenke til kommentar
Famous Grouse skal en ikke kimse av, den er en finfin torsdagswhisky. Men personlig ville jeg heller satset paa Bell's, siden den er smoothere og har litt mer saerpreget smak.

 

Dersom du virkelig vil ha godsaker selger polet 20cl-flasker med 10 aar gammel Caol Ila for 150 kronasjer, og den er overraskende god. :)

Famous Grouse er en god hverdagswhisky - er selv svak for Bowmore..

 

Ellers - valuta for pengene: El Dorado 12 år - en fantastisk rom. Det er den jeg byr på når jeg skal varte opp med husrom for gjester i Køben.. ;)

 

Ellers II: 50/1.4 ftw!!

Lenke til kommentar
Adobe RGB er bare en fordel hvis du kan utnytte det hele veien i arbeidsflyten, skjermen må kunne vise det, og printeren må kunne utnytte det.
Dette blir omtrent som å si at 90 hestekrefter bare har en hensikt hvis du alltid kjører i 150 kmt.

Nei, det var en veldig dårlig sammenligning.

 

aRGB gir deg flere fargenyanser som du kan bruke under redigering. Hvis du kun viser bildene på en skjerm, så vil du riktignok ikke kunne vise alle fargenyansene der, men du har hatt nytte av dem i veien fram mot det ferdige produktet.

Hvis du ikke kunne se dem mens du redigerte er det vel i overkant spennende hva du har gjort med dem?

 

Det å bruke sRGB i kamera er nok og lite framtidsretta. Da vil det nok bli lite stas og ikke ha tatt vare på hele fargerommet, når du viser gamle bilder på ny skjerm.

Hvis man ikke bruker sRGB i kameraet bør man bruke RAW. Og det bør man vel strengt tatt uansett. Sukk.

Lenke til kommentar

Men når vi snakker Famous Grouse.. på min flaske/oppbevaringsboks står det at den er oppbevart i 12 år, den er kjøpt i London. Jeg har også sett en type Famous Grouse i Norge, hvor det ikke står skrevet at den er oppbevart i 12 år. Hvilken snakker dere om? Tenker bare på at dere ser det som en hverdags whiskey..

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...