Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Egen erfaring er den beste erfaring! ;)

-Men man skal ikke ta for lett på andres heller, noe den store mengde godt funderte råd og meninger som stadig øses generøst ut her på Akam-forumet er det beste artgument for. Det kan vel til og med hende at undertegnede har fått sitt syn på et og annet revurdert etter lesing av diverse tråder her.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må jeg nesten spørre hva du mener med "å justere blenderen". Er det bruk av nedblendingsknappen du tenker på, eller er det å endre fra en blender til en annen. Hvis det er det siste, så skjer jo det også mekanisk på alle objektiver med blenderring. På G-objektiver skjer det med elektriske brytere (hjul) på kameraet, og da må jo selvfølgelig kameraet være påslått. Men det skjer ingenting mot objektivet før bildet tas, og da blendes objektivet ned med en mekanisk arm (fremdeles unntatt "E"-objektiver). Jeg må få presisere at jeg kun snakker om Nikon her, hvordan det er på Canon aner jeg ikke.

Jeg har kanskje formulert meg ganske så dårlig skjønner jeg.. :blush:

 

Jeg tenker på nedblendingsknappen ja. På eldre objektiver er det som du sier, men på nye som ikke har blenderring man kan vri for å velge blendertall, så skjer dette som jeg anser som elektronisk. Det er selvsagt noe mekanisk inni der, men ingen mekanisk arm på dem.

 

Er nok bare en misforståelse om hva jeg mente som nytt og gammelt..

Lenke til kommentar
Men jeg har aldri selv opplevd...

Og da er vi tilbake på det (usannsynlig) dårlige argumentet jeg kritiserte fototim for isted.

Nå syns jeg faktisk du skulle bremse litt. Ta deg tid til å sette deg inn i hva folk faktisk sier, i stedet for bare å kjøre på med mer av det samme.
Lenke til kommentar

Bummer...

Ba om 35 og fikk 120 film.

Sjekket selvfølgelig ikke før nå og imorgen tidlig er det skidag i trekket. Hadde planer om å ta med meg Kodak Retinette 1b matet med Velvia. Men får droppe det nå. Digital is not an option. Skulle ha med et kamera med lik null og niks verdi, siden jeg først og fremst skulle stå på ski.

Lenke til kommentar
Jeg sitter her og ser på objektiver på prisguiden. Det er så mye fint her. :love:

Har egentlig mest lyst på 50mm, er så lett og hendig.

Men denne, https://prisguiden.no/product.php?produc...0586#userReview, når han sier 50x1,5, vil jeg da få 75mm på D40? Eller er jeg på bærtur?

Du er ikke på bærtur. På alle kamera med crop-sensor vil dette objektivet gi deg et utsnitt som tilsvarer 75mm på et kamera med "fullformat" sensor (D700/D3), eller på et kamera for 35mm film. Hvis du ønsker deg et "normal"objektiv kan du satse på det nye 35mm objektivet. Har det selv, gode greier til en rimelig penge.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Jeg tenker på nedblendingsknappen ja. På eldre objektiver er det som du sier, men på nye som ikke har blenderring man kan vri for å velge blendertall, så skjer dette som jeg anser som elektronisk. Det er selvsagt noe mekanisk inni der, men ingen mekanisk arm på dem.

Nå begynner jeg endelig å forstå hva du mener. Det er nok like mye jeg som er treig, som at du ikke forklarer deg pinlig korrekt.

 

Du har både rett og feil. Bortsett fra de tre "E"-objektivene (som jeg har gjentatt til det kjedsommelige), så skjer faktisk nedblendingen med en helmekanisk kopling mellom kamerahus og objektiv. Også når det gjelder de nyere objektivene uten blenderring ("G"-type), montert på de nyeste kamerahusene.

 

Men det er en forskjell mellom de gamle helmekaniske husene og dagens hus. På de gamle var nedblendingsknappen direkte mekanisk koplet til nedblendingsarmen, som igjen beveget lamellene i objektivet. På de nye husene er nedblendingsknappen elektrisk koplet til nedblendingsarmen, altså må strømmen være på for at nedblending skal kunne skje. Det er nok her misforståelsen ligger.

 

Selve koplingen mellom hus og objektiv er altså fremdeles mekanisk via en arm som beveger seg, selv om koplingen mellom nedblendingsknappen og armen internt i huset ikke lenger er helmekanisk.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at den utvendige trekanten med spor på gamle Nikon objektiver ble innført for å overføre blenderinnstillingen til lysmålerkretsen i huset. Den andre tappen brukes til å blende ned objektivet i det man eksponerer bildet.

Det er korrekt, og akkurat som jeg forsøkte å si noen innlegg lenger opp.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med å ha feks et CF-kort til RAW-bildene og et SD-kort til jpeg-ene. De raskeste kameraene skriver sikkert minst like kjapt som makshastighaten til kortene, så å få delt skrivingen på to kort kan jo være gunstig hastighetsmessig. Lett er det også når man skal ha bildene over på pc. Jeg ser som sagt poenget, men det er fordi jeg ikke har plass til to kort. Kanskje like greit. Hadde blitt rot. :fun:

Lenke til kommentar
Nå syns jeg faktisk du skulle bremse litt.

Beklager hvis det kom ut litt krast :)

 

Men du må da innse at "Jeg har aldri opplevd" er statistisk insignifikant i en slik diskusjon?

 

Edit: Leiff

Greit :)

 

"Jeg har aldri opplevd" var ikke er et argument, det var et utsagn. Argumentet kom i neste ledd i resonnementet. Og det argumentet var at jeg stort sett sjekker fortløpende, mens jeg fotograferer.

 

En annen ting. To kort i kameraet gir ikke større sikkerhet i seg selv. For å få større sikkerhet, må det vel skrives to ulike eksemplarer av bildet paralelt.

 

Litt i parantes her, så vil kanskje raw pluss jpg til samme kort også øke sikkerheta en del. For sjansene for at det skal skrives til to ødelagte sektorer samtidig, er nok relativt små. Sånn rent statistisk, mener jeg :p

Men nå spekulerer og kverulerer jeg her.

 

Poenget mitt var og er, at det som gir reell sikkerhet er å kvalitetsjekke underveis, i stedet for å stole blindt på utstyret, enten det har en eller to kortplasser. Det er du vel ikke uenig i?

Lenke til kommentar
De raskeste kameraene skriver sikkert minst like kjapt som makshastighaten til kortene, så å få delt skrivingen på to kort kan jo være gunstig hastighetsmessig.
Dette forutsetter at filene fordeles på to kort.

 

Hjelp sier jeg :) For det første ser jeg for meg en håpløs arbeidsflyt, og skulle hente bilder fra to ulike kort. For det andre så ser jeg dobbelt så store muligheter for å miste kort eller å forveksle kort, i en travel arbeidssituasjon.

 

Og der er vi nok inne på den egentlige grunnen til skepsisen min, nemlig det å skulle administrere flere kort, i stedet for enkeltkort.

Jeg er en enkel mann. Så den tilleggsadministrasjonen ville nok representere en større sikkerhetsrisiko, enn sjansen for å miste bilder pga kortfeil. Men det er nå meg da.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja, Tim - de må da deles på to kort. (Jeg får bare "Hurtigsvar" til å fungere her, så siteringen blir det dårlig med... )

 

Jeg tror at de (feks pressefotografer) som tar uhorvelige mange bilder på et oppdrag letter arbeidsflyten sin ved å dele raw på et kort og jpeg på et annet. 99% (+/-) av bildene etter en sånn tur blir uansett forkastet. Da er det veldig greit å browse igjennom jpeg-bildene og finne ut hva man skal bruke for å plukke ut det raw-bildet som hører til. Kjapp browsing av rawbilder er ikke alltid mulig.

Lenke til kommentar
Jeg er bare nødt til å spørre Tom.

Hadde du ekstra kort altså, eller hadde du lagt igjen begge :p

xD står alltid i kamera slik at jeg har en nødutgang. Jeg hadde glemt å bytte kortet som nesten var fullt.

 

De av dere som har doble kortplasser, kos dere. Jeg avslutter hermed mitt korstog. Om ikke så lenge finner jeg kanskje noe nytt å henge meg opp i, men den tid den sorg :)

Hvorfor henge seg opp i trær, når det fins bagateller :D

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...