Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RAW og jpeg samlet, men sikkerhetskopi på det andre.
Joda, men. Jeg har enda til gode å miste et bilde fra et minnekort. Så jeg får liksom ikke ståpels av muligheten for å gjøre dette.

At du ikke har opplevd det er vel et heller dårlig argument for at denne funksjonen er overfødig på et proffkamera. Så lenge det er en viss sjanse for at et minnekort kan bli ødelagt (og det er det jo), så er dette nyttig for en person som lever av bildene sine. Tenk deg en bryllupsfotograf som kommer tilbake til studio med ødelagt minnekort. Eller en nyhetsjournalist som har gjort årets scoop.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Jeg er i det naive hjørnet i dag :)

 

Kan noen fortelle meg hva som gjør at to kortplasser er så fantastisk, at det nærmest er obkigatorisk for et proffkamera? Dreier det seg om råfiler til et kort og jpg til et annet, eller er det noen andre banebrytende muligheter jeg ikke ser?

For å redde ass'en din i en kinkig situasjon. Når det ene kortet er fullt, og du har glemt å ta med minnekort; så kan du gå over til kort #2. Istedet for å måtte slette bilder.

 

Samt alt det som Saturnia nevner.

 

Tom

Lenke til kommentar
For å redde ass'en din i en kinkig situasjon. Når det ene kortet er fullt, og du har glemt å ta med minnekort; så kan du gå over til kort #2. Istedet for å måtte slette bilder.

 

Tom

Kameraet mitt forlater praktisk talt aldri huset uten ekstra kort. Det ligger i et dedikert rom i batterigrepet :)

Og det er ikke få ganger det har redda meg ut av "faen, kortet står i kortleseren hjemme" - kriser.

 

Eller så finnes det kamerareimer med kortlommer i handelen. Koster sånn omtrent et par hundre kroner. Det å ha ekstra kort i f.eks i en liten plastdings i lommeboka, er og et alternativ for folk som ikke bruker reim.

 

Ikke at jeg ikke ser at to kortplasser kan være praktisk, jeg ser bare ikke helt hvorfor det blir sett som en må ha greie. Derfor tenkte jeg altså at det kanskje var ekstra muligheter jeg ikke tenkte over.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Men hva mente du med at man ikke kan styre blenderen elektronisk? Det er jo ingen "manuell" metode?

Hmm, vi snakker kanskje ikke om det samme her? Jeg snakker om nedblendingen i det bildet tas. De nye "E"-objektivene (tre stk. PC-E) trenger strøm for å blende ned, dvs. at kun kamerahus som supporterer VR kan benytte disse objektivene. For alle andre objektiver er det mekanisk nedblending.

Lenke til kommentar
Men hva mente du med at man ikke kan styre blenderen elektronisk? Det er jo ingen "manuell" metode?

Hmm, vi snakker kanskje ikke om det samme her? Jeg snakker om nedblendingen i det bildet tas. De nye "E"-objektivene (tre stk. PC-E) trenger strøm for å blende ned, dvs. at kun kamerahus som supporterer VR kan benytte disse objektivene. For alle andre objektiver er det mekanisk nedblending.

Det er jeg ikke sikker på..

 

Det jeg sammenligner med "mekanisk" er f. eks eldre Nikon kameraer som beskrevet på forrige side..

Med elektronisk mener jeg nyere modeller som f. eks D40, EOS 30D osv. der det ikke går an å justere blenderen med mindre man har den påskrudd på huset med strøm på..

Lenke til kommentar
RAW på det ene, jpg på det andre.

Burde jo teoretisk kunne gi litt bedre skuddtakt - hvis det er båndbredden som er flaskehalsen - at du kan få samme skuddtakt med JPG+RAW som med RAW alene.

Men - hvis flaskehalsen med RAW+JPG vs kun RAW er bildeprosessoren, så hjelper det jo ikke så mye.

 

RAW på det ene og jpg på det andre gir jo litt backup, da, hvis det ene skulle ryke. Men - i henhold til Murphy's lov, så ryker jpg-kortet hvis du skal rekke en deadline med fort og gæli jpg, og RAW-kortet ellers. ;)

Lenke til kommentar
Det jeg sammenligner med "mekanisk" er f. eks eldre Nikon kameraer som beskrevet på forrige side..

Med elektronisk mener jeg nyere modeller som f. eks D40, EOS 30D osv. der det ikke går an å justere blenderen med mindre man har den påskrudd på huset med strøm på..

Da må jeg nesten spørre hva du mener med "å justere blenderen". Er det bruk av nedblendingsknappen du tenker på, eller er det å endre fra en blender til en annen. Hvis det er det siste, så skjer jo det også mekanisk på alle objektiver med blenderring. På G-objektiver skjer det med elektriske brytere (hjul) på kameraet, og da må jo selvfølgelig kameraet være påslått. Men det skjer ingenting mot objektivet før bildet tas, og da blendes objektivet ned med en mekanisk arm (fremdeles unntatt "E"-objektiver). Jeg må få presisere at jeg kun snakker om Nikon her, hvordan det er på Canon aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
von-schnell: Jeg skal ikke ha PW men heller CTR-301/Cactus v4 eller CyberSync. Bare lurte på om noen her hadde peiling. Men om ingen vet så får jeg nok lage en egen tråd ja ;)

Jeg har Cybersync og har ikke merket noen problemer med det her. Forøvring synes jeg Cybersync er et bedre kjøp en PW. De er mindre, bruker mindre strøm og rekkevidden er meeeeer en nok.

Lenke til kommentar
Men det skjer ingenting mot objektivet før bildet tas, og da blendes objektivet ned med en mekanisk arm (fremdeles unntatt "E"-objektiver). Jeg må få presisere at jeg kun snakker om Nikon her, hvordan det er på Canon aner jeg ikke.

Nemlig. Sånn har jeg også oppfattet det. Nedblendig skjer mekanisk, bare at et moderne kamera har overtatt jobben fra fotografen.

 

Og så til noe helt annet: Helt enig med Tim når det gjelder det der med minnekortplasser. River meg i håret når en anmelder av et strålende kamera gjør et stort poeng av at det ikke har TO kortplasser. Makan til sprøyt og pølsesnakk!

I dag får du så store kort at man i alle? tilfeller får plass till alle de bilder det er mulig å fyre av i løpet av en "shoot". Minnekort tåler det utrolige, de svikter ikke sånn i hyttogpinevær. En eller annen blekke hadde en litt morsom artikkel for en stund siden der de kokte, kjørte over, frøs ned, pælma i veggen osv osv diverse minnekort, og så vidt jeg husker overlevde de alle denne behandlingen.

Et ekstra kort permanent i fotobagen/sekken, "problem" løst.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Jeg har parkert et minnekort i "kortholderen" for bankkort, førerkort, bibliotekkort osv. Og det er fordi jeg har opplevd akkurat det at "faen! minnekortet ligger i kortleseren hjemme" hele 2 ganger siden jeg gikk over til å bruke kortleser istedenfor ledningen fra kameraet. (Om jeg har sekken med så ligger det jo ekstra minnekort der også, men er ikke alltid sekken er med..)

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at den utvendige trekanten med spor på gamle Nikon objektiver ble innført for å overføre blenderinnstillingen til lysmålerkretsen i huset. Den andre tappen brukes til å blende ned objektivet i det man eksponerer bildet.

 

Tom

 

Det mener jeg også å huske. Det er i mitt hode det eneste logiske.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Jeg har parkert et minnekort i "kortholderen" for bankkort, førerkort, bibliotekkort osv. Og det er fordi jeg har opplevd akkurat det at "faen! minnekortet ligger i kortleseren hjemme" hele 2 ganger siden jeg gikk over til å bruke kortleser istedenfor ledningen fra kameraet. (Om jeg har sekken med så ligger det jo ekstra minnekort der også, men er ikke alltid sekken er med..)

Står ett CF og ett MS kort alltid i kamerahuset her. Og de gangene det er fullt er det bare switche til neste kort. Det kan være gull verdt i en hektisk situsjon hvor en ellers måtte ha grav i baggen sin etter nytt kort. Ekstra kort=ekstra sikkerhet.

Merket forresten stor fordel med a900 sin skuddtakt i forhold til a100 her om dagen jeg var på crossbanen. Der a100 tok 2-3 bilder i serie på hoppene tok a900 3 ganger flere bilder og det er en stor fodel da mange av de kule bevegelsene crosserene gjør skjer i luften.

Lenke til kommentar

Er veldig glad i de to kortslottene i D3. Er ofte jeg har kommet borti situasjoner hvor det å skifte minnekort ikke er aktuelt - da er det ekstra kjekt med to 8 GB kort. Selv om jeg har mistet bilder grunnet korrupte sektorer trenger jeg plassen, så jeg kjører fylling av begge og ikke backup.

Lenke til kommentar
Men vil ikke en oppegående proff kunne sjekke slikt underveis? Det er det jeg gjør.

Uten sammenligning for øvrig? :p

 

Ser jeg at et kort småfusker, så kaster jeg det dit pepperen gror. Derfor har jeg aldri hatt slike problemer.

Problemet er at når kortet først "småfusker" kan du allerede ha mistet bilder. Jeg har heller aldri hatt problemer med minnekort, men jeg forstår godt at proffer vil ha den ekstra sikkerheten.

 

Minnekort tåler det utrolige, de svikter ikke sånn i hyttogpinevær.

Helt enig, men hvis du tror at minnekort aldri feiler er du temmelig naiv. Og som sagt, med et ekstra minnekort i sekken redder du resten av "shooten", men da kan man allerede ha mistet viktige bilder.

Lenke til kommentar
Minnekort tåler det utrolige, de svikter ikke sånn i hyttogpinevær.

Helt enig, men hvis du tror at minnekort aldri feiler er du temmelig naiv. Og som sagt, med et ekstra minnekort i sekken redder du resten av "shooten", men da kan man allerede ha mistet viktige bilder.

Mnjaa, naiv kan jeg nok være. Men jeg har aldri selv opplevd at et minnekort som først har funka feilfritt en stund (har vært "fylt opp" og gjennom et par sykluser med formatering) senere har sviktet. Ikke har jeg hørt at noen av mine fotograferende venner har hatt sånne problemer heller. De kan sikkert skje, men har en følelse av at det er MYE annet som har større potensiale til å gå galt. Øverst på den liste troner trolig undetegnede :p

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Men jeg har aldri selv opplevd...

Og da er vi tilbake på det (usannsynlig) dårlige argumentet jeg kritiserte fototim for isted.

 

At andre ting har større potensiale for å gå galt er heller ikke et veldig godt argument. Hadde kameraprodusententene funnet en måte å unngå brukerfeil på hadde de nok implementert det også... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...