Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt ganske irritert om jeg tok bilde av noe, og noen andre la ut et 'bedre' bilde av tingen og sier noe ala: "Slik skal det gjøres".

 

Er ikke så veldig glad i at andre redigerer bilder jeg har lagt ut heller. De kan heller spørre om lov først, evt komme med noen tips. Husker jeg la ut et bilde for morroskyld i fjor, og en bruker tok seg den frihet å redigere det. Fikk dagens beste latter da :wee:

 

Edit: Sier ikke på noen måte at mine redigeringsmetoder er eminente, de beste i verden, uslåelige osv, men om man først skal redigere noen andre sitt bilde for å gjøre det bedre, bør man være sikker på at det blir bedre. Andre versjoner er jo bare knall. Så fremt. De har. Som sagt. Hintet til at de vil gjøre det først.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne debatten handler vel egentlig om to ting.

 

For det første hva som er on-topic og hva som er off-topic. Andre bilder er som regel off-topic, og da er det kanskje bedre å holde kjeft, eller eventuelt poste ei lenke. Så sporer ikke selve tråden av.

Litt mer avansert billedkritikk kan ofte bli bedre av litt semi-topic innspill av typen "dette bildet minner meg om ..." Men slike innspill kan og lett virke oven fra og ned.

 

Og da er vi over i den andre debatten. Sånne semi-topic innspill kan lett virke som de har en underliggende agenda: å disse det opprinnelige bildet. Budskapet blir lett "dette har blitt gjort før". Ganske demoraliserende for trådstarter. Men gjort på en hyggelig måte, så kan det selvfølgelig være et kompliment, eller rett og slett en interesant assosiasjon rundt bildet.

Å poste egne bilder i andres BK tråder ser jeg sjelden noe positivt med. Sånt oppfatter jeg nesten alltid som forsøk på å kuppe tråden, eller forsøk på å fiske oppmerksomhet for egne tråder. Fyshom.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Bare for å bytte tema litt;

Sånn ser det ut med en AI 105 2.5 på 1D MKII

Stilig. Jeg har forresten lurt litt på en ting. Hva er hensikten med de trekantene som ofte opp stikker inne ved fatninga på eldre optikk? Er det bare en form for teknodekor, eller har de en hensikt? Endret av fototim
Lenke til kommentar

På eldre kameraer så hadde man ikke elektronikk som styrte blenderlamellene. Derfor når man vred på blenderhjulet på objektivet dro disse trekantene med seg en stang på kamerahuset som var koblet til noe "greier" (:-P) som gjorde så man hadde full åpning hele tiden, helt til man trykket på utløserknappen og som det skjer på digitalkameraene så lukker blenderen seg akkurat når man tar bildet..

 

Ikke verdens beste forklaring men :p Skal se om jeg får tatt bilde av saken..

Endret av W202
Lenke til kommentar

Her er et bilde:

De trekantene drar med seg en tapp som er koblet til et slags feste som drar med seg denne tappen jeg har fingeren på på objektivet. Hvis du blender ned sn0dig så kan du leke deg litt med denne tappen.. Hvis du kjeder deg :p

Nikkor.jpg

Endret av W202
Lenke til kommentar

Neida, jeg tar ikke av på dette. Men ville bare sjekke stemningen. Dessuten så var ikke akkurat det tilfellet slik som jeg beskrev.. det var ikke "ens eget bilde" men "noen andres bilde fra nett". Nok om det.

 

Nå har jeg enda en fototing jeg ikke kan bruke.. har kjøpt blits. En 430 EXII fra Scandinavian photo. Fikk den på fredag og har såvidt testa litt. Men første bildet av et fjes ga dypt røde øyne, noe jeg trodde en sånn blits gjorde at man ikke fikk, tenker det har noe med at jeg tok bildet på skrått nedenfra og opp, og at blitsen da virket som nærmere objektivet enn det egentlig er?

Lenke til kommentar

Ekstra blits gir ikke 100% sikkerhet mot røde øyne. Men det minker risikoen for at det skjer.

Teorien din om at blitsen kom nærmere objektivet, tror jeg du kan glemme, hvis jeg forsto bekrivelsen din rett. Det dreier seg nok heller om en tilfeldighet. Prøv igjen du :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
På eldre kameraer så hadde man ikke elektronikk som styrte blenderlamellene.

Man kan ikke elektronisk styre blenderen nå heller, bortsett fra på 3 stk. splitter nye perspektivkontroll-objektiver.

 

Den saken der er for å fortelle kameraet om maks/min blender, samt nåværende blender, slik at lysmålingen på eldre manuelle kamera kunne gi korrekt informasjon til brukeren om over-/undereksponering.

Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøp! Jeg har en sånn jeg også :!: Knall blits.

Det som er kjekt med en ekstern blits er at du kan vri og tilte hodet. Jeg anbefaler deg å skyte blitsen i taket eller en vegg du har i nærheten. Da får du et mye mer naturlig lys og du slipper å få røde øyne :thumbup: Du kan også prøve å skyte over skulderen din hvis nærmeste og beste overflate er bak deg.

 

Litt interessant lesestoff:

http://www.planetneil.com/tangents/flash-p...-looking-flash/

(Bla deg videre øverst på siden, det er rundt 12 sider ca)

Lenke til kommentar
På eldre kameraer så hadde man ikke elektronikk som styrte blenderlamellene.

Man kan ikke elektronisk styre blenderen nå heller, bortsett fra på 3 stk. splitter nye perspektivkontroll-objektiver.

 

Den saken der er for å fortelle kameraet om maks/min blender, samt nåværende blender, slik at lysmålingen på eldre manuelle kamera kunne gi korrekt informasjon til brukeren om over-/undereksponering.

Aha det glemte jeg :)

 

Men hva mente du med at man ikke kan styre blenderen elektronisk? Det er jo ingen "manuell" metode?

Lenke til kommentar

Jeg er i det naive hjørnet i dag :)

 

Kan noen fortelle meg hva som gjør at to kortplasser er så fantastisk, at det nærmest er obkigatorisk for et proffkamera? Dreier det seg om råfiler til et kort og jpg til et annet, eller er det noen andre banebrytende muligheter jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Hmm..

 

RAW på det ene, jpg på det andre.

Jepp
RAW og jpeg samlet, men sikkerhetskopi på det andre.
Joda, men. Jeg har enda til gode å miste et bilde fra et minnekort. Så jeg får liksom ikke ståpels av muligheten for å gjøre dette.
RAW og jpeg samlet, men begynner å skrive på det andre når første er fult.
Igjen joda, men :) I dag får vi så store kort til en rimelig penge, at jeg ikke helt ser nytta av det heller.

 

...

Jeg ser ikke helt grunnen til å betale formuer for såpass bagatellmessige fordeler.

Så jeg føler fortsatt at det må være noe som vi overser.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...