Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her på akam så betyr det nok det ... Stor suksess i fjor.

Tom

Høres gøy ut - dette må man bli med på.

*skal lese om andres tidligere krav*

Hva er ellers spenstigste tillegskrav/personlige utfordring hittil?

Hmm - kunne kanskje prøve meg med "Ta bildene med linselokket på og retusjer/tegn i Paint så det ligner sånn du tror bildet ville blitt"? ..Eller kanskje ikke. ;)

Lenke til kommentar
Haha, IceFox :p

Apropos operativsystemer: Vurderer å børste støv av en gammel laptop jeg har liggende, med de heftigste specs ever:

CPU: 800MHz

256MB RAM

20GB HDD :p

Hvilket OS vil funke best? Skal brukes mainly til å skrive dokumenter samt surfe på intravebben..

MS-DOS :tease:

En mean & lean linux som puppy linux er nok blandt det mer fornuftige. Men Firefox vil nok ikke gå noe særlig rundt

Tom

Lenke til kommentar

Apropos operativsystemer: Vurderer å børste støv av en gammel laptop jeg har liggende, med de heftigste specs ever:

256MB RAM

Hvilket OS vil funke best? Skal brukes mainly til å skrive dokumenter samt surfe på intravebben..

Linux, XP eller Windows 7?

Lenke til kommentar

Når jeg kom til det steget hvor jeg kunne velge filsystem, valgte jeg selvfølgelig at jeg skulle la det være som det var. Men da får man ikke noe spørsmål om å formatere vettu, kun mulighet til å installere XP på nytt. Tenkte ikke helt over det.

Så nå valgte jeg NTFS da (noe det seff var fra før), og nå er den 25% i gang med formateringen. Irriterende at jeg brukte 30 min på installasjon av drivere og dritt før jeg fant det ut. :p

Lenke til kommentar

256MB RAM

Det er jo suveren kapasitet for de anvendelsene der.

Prøv xubuntu, som er optimalisert for eldre maskinvare, eller alpha av neste versjon ubuntu, jaunty, netbook remix. Ellers var puppylinux morsom sist jeg så på den...

Lenke til kommentar

Kjører vel Windows 2000 fra før.. Vil xubuntu gi noen voldsom ytelsesforbedring?

Hvilken lett linuxdistro er lettest å venne seg til (for en som kun har erfaring fra Windows..) , samtidig som den vil passe til nevnte oppgaver?

..og - vil det medføre et svært tap i ytelse hvis jeg hopper på XP?

Endret av Kurt Grusom
Lenke til kommentar
Kjører vel Windows 2000 fra før.. Vil xubuntu gi noen voldsom ytelsesforbedring?

Hvilken lett linuxdistro er lettest å venne seg til (for en som kun har erfaring fra Windows..) , samtidig som den vil passe til nevnte oppgaver?

Windows 2000 er jo faktisk ganske lettdrevet, men det bør gå litt raskere, og det skal ikke være så veldig vanskelig å finne ut av xubuntu, den er ganske velstriglet etter hvert. Puppylinux er nok for mer, eh, entusiastiske, brukere. alpha av neste versjon ubuntu er fin, men det er vel enda en drøy måned til den skal være klar for primetime. Men det tar jo ikke lang tid å forsøke litt...

Lenke til kommentar

256MB er veldig lite minne. 800MHz CPU er greit nok. Men også 20GB disken er nok rimelig slapp (4200rpm tenker jeg).

Jeg tror selv xubuntu blir for trått. Det går ikke rundt på en Asus eee 900 med 2GB en gang.

Det er andre linux-er som burde være ideell til en slik boks. Arch linux skal visstnok være mean and lean. Ulempen er at du bør være rimelig oppegående på linux fra før av.

Spørs om det ikke blir å prøve xUbuntu da.. greiest å installere fra CD eller er det mulighet for minnepenn el.lign. også?

CD er greiest. Da kan du ørve først.

Det er forøvrig mulig å lage bootbar minnepinne med xubuntu og de andre. Søk på UINETBOOT, tror jeg.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg tror selv xubuntu blir for trått. Det går ikke rundt på en Asus eee 900 med 2GB en gang.

...

CD er greiest. Da kan du ørve først.

Det er forøvrig mulig å lage bootbar minnepinne med xubuntu og de andre. Søk på UINETBOOT, tror jeg.

Har xubuntu skifta fokus? Bootbar minnepinne er nok bedre enn cd, livecd gir ofte et fryktelig tregt inntrykk. Greit i tilfelle å være klar over at farten blir mye bedre etter installasjon enn når man kjører fra cd.

Lenke til kommentar

Dagens eksperiment i skiløypa i Granåsen:

Hovedkamera med 70-200 på monopod, variable motiv. Reservekamera med 17-50 på solid stativ, manuell fokus, tråduløser.

Når utøverne i løypa kommer så nære at det bare er nærbilder å ta med 70-200, så trykker jeg på trådutløseren for å ta bilder med det andre kameraet. Og jeg traff faktisk med fokuset også, etter litt testing. :)

Litt kjedeligere å stå oppe i løypa uten akkreditering, men det funka nå, siden jeg og Are stilte oss midt i den verste oppoverbakken. Utøverne suste ikke akkurat forbi. :D

Lenke til kommentar

256MB RAM

Linux, XP eller Windows 7?

Eller windows 3.11 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...