k-ryeng Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Har et bilde som er 100% sort. Når jeg eksporterer det til PDF blir det en gråtone på det. Hva skjer?Er nok et eller annet element som ikke har samme fargeprofil, ja... Dersom det ikke er kritisk og/eller haster veldig kan du velge å printe til pdf, da vil du få det ut slik det vises på skjerm (i hvert fall i InDesign, skal ikke uttale meg skråsikkert om Illustrator...). Men kan det være noe med CMYK og RGB.. eller er jeg helt på jordet nå?Nei, det _kan_ være det. Ikke så usannsynlig heller... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Så sant, så sant! Har du mekket avataren din selv, forresten? Tvilsomt. Jeg er ganske udugelig i grafikk. Dama er stjålet, men jeg som har mekka graderinga og ramma da. Litt usikker på hvorfor jeg egentlig har den, men føler det blir for dumt å bytte. Er liksom kjent for den nå. Jo, det er litt hast. Den skal nemlig ut i Vårt Land på fredag. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) På media lærte vi i vertfall at alt som skal i trykken, skal produseres i CMYK. Ikke tenk tanken RGB da.. den er beregnet på skjerm, web o.l. Aviser trykkes vanligvis i 150dpi. Endret 18. mars 2009 av stonhans Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jobbe i RGB, CMYK til slutt. Edit: Illustrator ja. Då er det kanskje noko anna. Endret 18. mars 2009 av KimNK Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Media er en smule utdatert der tror jeg. Nyere printere klarer vel å gjengi et større fargerom enn CMYK. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 På media lærte vi i vertfall at alt som skal i trykken, skal produseres i CMYK. Ikke tenk tanken RGB da.. den er beregnet på skjerm, web o.l. Aviser trykkes vanligvis i 150dpi.Joda, men de fleste systemer godtar _egentlig_ RGB også. Det er bare trykkerne/desken som blir litt arge... Det vil bli konvertert et sted, antakelig før trykksetteren, og muligens manuelt, men det er neppe nødvendig de fleste steder. Folk glemmer seg av, og det er sjelden du ser feil trykk i avisen ;-) Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Media er en smule utdatert der tror jeg. Nyere printere klarer vel å gjengi et større fargerom enn CMYK. Nå gikk jeg media i 2003 også da .. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Media er en smule utdatert der tror jeg. Nyere printere klarer vel å gjengi et større fargerom enn CMYK.Blekkskrivere ja, laserskrivere og trykksettere nei (med mindre de bruker ekstra trykkfarger, noe de færreste gjør med mindre de må). Edit: Epson Stylus Pro 7900/9900 gjengir større fargerom enn Adobe RGB forøvrig. Ennå dekkes ikke hele aRGB, men områder godt utenfor kan dekkes. Så da er det ProPhoto som gjelder... Endret 18. mars 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Må bare få skjermer som støtter ProPhoto da... Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Men når vi snakker skrivere og illustrator..ser bare ikke sammenhengen med dette og Vårt Land? Nå jobber jeg ikke i en avis, bare for en. Og kan derfor ikke så veldig mye om prosessen fra når noe produseres til det havner i trykken. Men IceFox, når du tegner produktet ditt i Illustrator, og sender(?) det til redaksjonen i Vårt Land. Må de skrive ut produktet ditt før det går i trykken, eller går kommunikasjonen ikke digitalt der også? Slik at avissidene ikke må skrives ut, for å så leveres fysisk til trykkeriadelingen? ...Ble litt mye rot nå, men føler at jeg er litt forvirret. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Må bare få skjermer som støtter ProPhoto da...Det er det neste som må til ja, nå som flere og flere skjermer støtter nesten hele aRGB. Deretter har vi CIE Lab :-) Endret 18. mars 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Men når vi snakker skrivere og illustrator..ser bare ikke sammenhengen med dette og Vårt Land? Nå jobber jeg ikke i en avis, bare for en. Og kan derfor ikke så veldig mye om prosessen fra når noe produseres til det havner i trykken. Men IceFox, når du tegner produktet ditt i Illustrator, og sender(?) det til redaksjonen i Vårt Land. Må de skrive ut produktet ditt før det går i trykken, eller går kommunikasjonen ikke digitalt der også? Slik at avissidene ikke må skrives ut, for å så leveres fysisk til trykkeriadelingen? ...Ble litt mye rot nå, men føler at jeg er litt forvirret. Nå jobber ikke jeg i Vårt Land, men som regel går alt digitalt fra første sted det er mulig. Tegninger blir for eksempel scannet inn, men ferdige filer blir det bare gjort nødvendige justeringer med hvis det er nødvendig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Må bare få skjermer som støtter ProPhoto da...Det er det neste som må til ja, nå som flere og flere skjermer støtter nesten hele aRGB. Deretter har vi CIE Lab :-) Og da krever vi hele CIE Lab. Vi kan ikke begrense oss til de synlige delene. Endret 18. mars 2009 av Anew Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Fant denne lille saken idag. hva slags film trenger jeg og hvor får jeg tak i det? Endret 18. mars 2009 av Noldus Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis man f.eks skal ta bilder av gress-strå, som behøver en viss del med skarphet, blir det da mer uskarpt om man tar bilder av det i skumringen (som nå) og bruker lang lukkertid og ditt og datt, eller blir det like skarpt som om man skulle tatt bilde midt på lyse dagen? Så sant ingenting beveger på seg skal det egnetlig ikke ha noe å si. Jeg tviler derimot på at du klarer å få et skarpt bilde av et gresstrå med lukkertid på 100 sek, men det er seff å ta i litt. Men er det 100% vindstille og du har et stødig stativ skal ting gå fint. Funker ikke håndholdt da? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_Auto_110 http://en.wikipedia.org/wiki/110_film Jeg aner ikke hvor man kjøper slik film, og om det fortsatt er mulig å få den fremkalt. Francis Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) 135-film, eller 35mm film, som det ofte omtales. "Vanlig" film, if you like. Du kan gjerne ta en titt på Ilford HP5, som er ASA/ISO400, Ilford FP4 (ASA/ISO 125) og ymse sorthvittfilmer fra Kodak (TriX?). Edit: Aha.. Vel. My bad. Men om du først får tak i 110-film er det jo bare å fremkalle den selv. Så kan du enten scanne eller finne deg en fotoklubb med mørkerom. Endret 18. mars 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 18. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2009 Takk for hjelp Hvis det blir for mye styr så er jeg redd kameraet blir lite brukt. Men hadde vært veldig morsomt å prøve seg på dette. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg er ganske sikker på at man fortsatt får kjøpt 110-film fra USA, om man gjør en innsats for å finne det, men i Norge er det nok bare å glemme. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jeg er ganske sikker på at man fortsatt får kjøpt 110-film fra USA, om man gjør en innsats for å finne det, men i Norge er det nok bare å glemme.Jepp, men fremkalling er en annen sak. Det må man gjøre selv i alle fall... Det egner seg nok dessverre best som leketøy i dag. Endret 19. mars 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå