Anew Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) For min del sparer jeg på det meste. Det går utelukkende i raw, og jeg batchkonverterer alt i Bibble. Råfilene ser jeg ikke så mye på - jeg bruker Picasa til å se gjennom ferdig konverterte filer. Om det er noen jeg ønsker å jobbe videre med, så er det et par museklikk for å finne tilbake til råfilen. Untakene er når jeg fotograferer "seriøst" - det er det ikke så ofte jeg har tid til - og når jeg har kjørt mye serier. Da bruker jeg litt tid på å sortere før konvertering, og da sletter jeg det som ikke holder mål. Jeg foretrekker jpeg-filene fra Bibble fremfor de jeg får ut av kameraet - derfor bruker jeg ikke jpeg+raw. Endret 16. mars 2009 av Anew Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg foretrekker jpeg-filene fra Bibble fremfor de jeg får ut av kameraet - derfor bruker jeg ikke jpeg+raw. Jeg synes også at jpg filene jeg lager ut ifra rawfila er mye bedre enn jpg rett ut av kamera. Derfor kun raw på meg også. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Bruker LR. til og importere rawfilene og navngir bildene da. De bildene som ikke er bra blir slettet,men de bildene som jeg skal bruke blir behandlet og eksportert i jpg til "fotoalbumen" mitt i respektive mappe. Lar alle bildene/rawfilene i Lightroom være der,er kjempefint program og søke i.Om det er kameratype,objektivtype,blender,iso,lukkerhastigheter etc. eller datoer,tagger/navn er program kjempefint og enkelt til å søke i synes jeg. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg tar alle bilder i RAW, og er relativt flink til å slette. Dårlige og/eller uskarpe bilder går som oftest rett i søpla. Til og med gode bilder blir slettet hvis jeg har flere "identiske" utgaver. Ellers så batch-konverterer jeg i Bibble, og bruker NX2 hvis jeg skal bruke litt mer tid på hvert enkelt bilde. Når jeg en gang har tatt meg tid til å finne optimale jpg-innstillinger i kamera kommer jeg også til å batche med NX2. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg er helt ubrukelig i illustrator. Aldri hatt noe undervisning i den delen av adobepakken, men, noen her som vet om det er mulig å konvertere noe om til vektorgraffik? Har et ganske enkelt bilde av et tre i så mye som to farger. Svart og hvitt. Uten gråtoner. Skulle gjerne lekt litt med det. Er den eneste muligheten jeg har å farge over hele faenskapet? Sånn ca løst tilknyttet fotografring Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Du må Light Trace det. Forsåvidt irritert meg grønn over Illustrator. Så mye mindre brukervennlig enn PS. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg bruker NX2 for å konvertere raw til tiff, og importerer så både raw og tif til Lightroom 2. Dette er eneste måten jeg jeg kan få med kameraprofilene med videre i prosessen. Ulempen er at tif-fila gjerne blir 50 MB, og med en raw-fil på 15 MB i tillegg går det fort nedover med lagringsplass:( Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Du må Light Trace det. Forsåvidt irritert meg grønn over Illustrator. Så mye mindre brukervennlig enn PS. Light trace? Det er et ganske irriterende programm, ja. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Light trace? Nei, Live trace. Akkurat kor den er hugser eg ikkje, men den er ikkje so vanskeleg å finne. Om du ikkje finn den, les i hjelp. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Du må Light Trace det. Forsåvidt irritert meg grønn over Illustrator. Så mye mindre brukervennlig enn PS. Duckyeah. Må ha et fordømt telefonkurs med en grafiker jeg kjenner hver gang jeg skal bruke det igjen. Hrm. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Gleder meg til å få testet dette mer! *Lete etter flue e.l.* Endret 17. mars 2009 av W202 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Hvordan fokuserer man med et slikt oppsett, og hvordan skal blenderene til objektivene stilles i forhold til hverandre? Jeg er interessert i å prøve dette med 105mm f/2.5 + 50mm reversert. Francis Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 eyh! den "jaktradion" har jeg og.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Hvordan fokuserer man med et slikt oppsett, og hvordan skal blenderene til objektivene stilles i forhold til hverandre? Jeg er interessert i å prøve dette med 105mm f/2.5 + 50mm reversert. Francis Ditto - har en Canon EF 100/2.8 macro og en Zeiss 1.4/50 - begge har 58mm. Er det en sånn man skal ha? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Nei, det der er vel for å sette kun et reversert objektiv rett på kamera. For å sette et objektiv reversert på fronten av et annet, er det en slik du trenger (hvis begge har 58mm filtergjenger). Lenke til kommentar
CFM Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Fokus gjøres vel på vanlig måte, bare med manuell fokusering. Dog flyttet jeg bare på objektene for å få dem i fokus. Det var utrolig vanskelig på grunn av minimal DOF Endret 17. mars 2009 av W202 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Nei, det der er vel for å sette kun et reversert objektiv rett på kamera. For å sette et objektiv reversert på fronten av et annet, er det en slik du trenger (hvis begge har 58mm filtergjenger). Danke - noen butikker som har dem i Skandinavia, eller skal de bestilles over nettet? Edit: Bestiller ellers i så fall fra Amazon, tenker jeg.. Endret 17. mars 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg har ikke klart å finne andre enn Amazon/Adorama og enkelte ebay-selgere som har dem. Adorama skulle ha $7.95 per stykk, pluss ca $50 i frakt, så jeg har fått en kompis i NY til å kjøpe for meg i stedet. Er det forresten noen som vet hvor i svarte jeg kan få fatt i noen originale ekstrabatterier til Canon EOS 5D Mark II, dvs LP-E6? Har prøvd to butikker i USA, to i England, to i irland, en i Sverige og alle i prisguiden, uten hell. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Er det forresten noen som vet hvor i svarte jeg kan få fatt i noen originale ekstrabatterier til Canon EOS 5D Mark II, dvs LP-E6? Har prøvd to butikker i USA, to i England, to i irland, en i Sverige og alle i prisguiden, uten hell. Slike du tenkte på; BHphoto eller Adorama EDIT; sorry de var visst ikke på lager Endret 17. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2009 Trodde da vi hadde LP-E6 igjen i stavanger butikken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå