IceFox Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Antall JPG jeg har skutt med D300-en kan sikkert telles på to hender... RAW er så utrolig digg. Men nå tar jeg pent lite bilder av familie og happenings da. Jeg tar gjerne bilder med klar intensjon om at dette kan bli porteføljemateriale og da er litt etterbehandling nødvendig. Og da egner jo RAW seg ganske mye bedre. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg skyter RAW+liten JPEG i lav kvalitet som brukes til preview. Liker å bare bruke windows sin preview også åpner jeg RAW-filen til bildene jeg skal jobbe mer med. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Morsom liten serie? Er det en ME Super på bildet? Francis Ja! Morsomt lite kamera. Liker 50mm'n. Liker generelt 50mm siden det er så simpelt, ikke noe zoom ut eller inn, just plain simple. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Antall JPG jeg har skutt med D300-en kan sikkert telles på to hender... Har du mange fingrer kan det bli en del jpg det Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Kan opplyse om at jeg har to normale hender. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 høres mere ut som folk bare har en dårlig RAW flyt. tar meg akkurat like lenge å mekke klart ett raw bilde som ett jpeg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg shopper uansett, så jeg tar alltid RAW. Unntakene er egentlig bare når jeg er staff i en redaksjon, da er det et lite clue å kunne rote opp en jåddpegg raskt som fy av og til. Lenke til kommentar
RenPerle Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Og da er freden over. Tomsi42 is back Akam abstinensene begynte å bli harde på slutten av ferien Men hvorfor har dere ikke fjernet all snøen mens jeg var vekk ? Tom Velkommen tilbake. Når kan vi vente deg på hytta? Jeg vil se maaaaaaaasse bilder. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Det går helt tilbake til 350D for 1 år siden jeg kan huske jeg skjøt i JPG. EDIT: Ja, skyter i raw. Endret 16. mars 2009 av AsbjørnH Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg bruker også Raw. Har brukt det siden jeg innså nyttigheten for noen måneder siden. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Skyter litt med begge deler jeg. Har ikke hatt PS eller LR på et par uker nå, og har ikke giddi skaffe meg det, så har brukt jpeg, funker helt fint Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hva pleier dere å gjøre med raw-filene da? Eksporterer dere til jpg og beholder raw-fila, eller sletter dere? Vurderer å begynne å skyte i kun raw, men må tenke meg til hvordan jeg skal gjøre det med alle filer, for å minske kaoset bittelitt. Endret 16. mars 2009 av OlavF Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg har akkurat nå 320gb RAW-filer og JPEGs. Jeg sletter ingenting. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jeg lager alle rawfilene til jpg. Bortsett fra de som er helt ubrukelige. Jeg beholder alle raw filene og alle jpg filene. Det er kanskje litt overkill, men jeg fremkaller bilder en gang i måneden, derfor lager jeg alle til jpg kopierer dem over i en egen mappe og sletter de jeg ikke vil fremkalle. Siden Simon skulle skryte av sin samling så kan jeg nevne at jeg har 80Gb totalt med bilder. Endret 16. mars 2009 av Panerai Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg sletter de fleste raw filer, og ser jeg et bilde med potensiale, så beholder jeg den Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jeg beholder alt; inkludert 134MB TIFF filer fra skanneren min. En fargefilm med 36 bilder tar mao mer plass enn en standard DVD har kapasitet til å lagre. Francis Endret 16. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg beholder alle RAW-filene mine. Utenom de helt ubrukelige selvsagt. De beste flagger jeg i LR. Svært få av dem blir eksportert til JPG. Eneste gang det skjer er når de eksporteres til web. Svært sjelden jeg eksporterer JPG i full størrelse. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 hmm.. da lurer jeg på hvordan dere ser på raw filene og hvordan dere bruker de i ettertid? blir det print eller blir de bare liggende? og kunne det da ikke like greit hvert jpg? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Det er sjeldent jeg bruker rawfilene etter at jeg har konvertert dem, men hvis det er et bilde jeg skal forstørre finner jeg det i jpg, og finner da rawfila som har samme navn. Hvis ikke er det greit å se på bildene i et av programmene som fulgte med canon kamera mitt. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 16. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2009 Sletter heller ingenting.. Hva er vitsen? Hvis det har bare litt potensiale blir det liggende.. Lagrer jpeg på kvalitet 12 i photoshop, men lurer om det er noe forskjell fra 10 til 12 bortsett fra størrelse.. Redigering med RAW går langt langt raskere, og med bedre resultat. Henter ofte inn litt overeksponering osv. RAW er "the shit". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå