Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Sony senteret i bergen hadde verken bag, blitz eller a700 til meg..

 

Du sjekka ikke japanphoto? :p

Jo, men siden jeg måtte levere mitt hos sony og kunne få bra samlerabatt var det like greit å ta det der.. eller ikke.

Vanligvis handler jeg i utlandet som f,eks usa der prisene er sååå mye lavere. Mens kamerahus og garatien på den tenker jeg er best å ha i norge.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Modin har også helt rett i det han skriver. Et godt eksempel er Voigtländer Helios 101 50mm f/3,5. Det regnes vel fortsatt som den skarpeste femtimillimeteren, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er også grunn til å ha store forventninger til Sigma DP1. Ikke bare på grunn av konseptet, men også på grunn av at en 28mm ekv med en største blender på f/4. Den moderate lysstyrken indikerer at det blir et sylskarpt objektiv.

 

Vel håper du mener Heliar ;) gammel mellomformatkonstruksjon som Cosina Voigtlander laget 135mm objektiv av, en helt unik konstruksjon som best kan beskrives som en Tessar med en dobbel gruppe i frontelementet i stede for en enslig + linse. Helios derimot var russernes samle-betegnelse på double Gaussian konstruksjoner. Tessar er forøvrig også sylskarp hvis man har mye lys, den enorme skarpheten til Tessar tar først til ved f/7 og høyere.

 

Uansett bare en teoretisk diskusjon ved fastopptikk i dette ommerådet da det meste er skarpt, selv min Olympus XA-2 med film framkalt i kaffe ga skarpe bilder når jeg var ute å tok bilder i går.

Lenke til kommentar

Det er en heliar, ja. Men jeg mener at CV kaller den spesielle modellen for Helios 101. Du husker sikkert objektivet. Det kom som en feiring av heliar-prinsippet på 101-årsdagen til prinsippet. Ble vel opprinnelig kun levert som kitobjektiv til et målsøkerhus i Bessa-serien.

 

Edit: Og nei, det er ikke den 135 mm-eren jeg mener.

Den står forresten ikke på hjemmesiden deres, noe som sikkert skyldes at den kun ble produsert i et svært begrenset antall. Jeg fant et kit i blått skinn på eBay for et par år siden. Det var en italiens samler som skulle selge det. Hadde det ikke vært for min reiselyst på den tiden så hadde jeg kanskje kjøpt det, noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde. Det var nemlig ikke så mye han skulle ha for det. Det er forøvrig langtfra umulig at det befinner seg en Bessa i bag-en med tider og stunder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Antonio er som oftest i butikken til 1800. Noen ganger stenger han kanskje litt tidligere fordi han må nå ølsalget på Rema eller noe slik. Kommer du før klokken 1700 er du nok garantert at både han, Pavarotto og andre viktige gammalfotografer er der fremdeles. Kanskje du til og med treffer naboen hans, modin. Jeg er dessverre ikke i Bergen denne helgen.

Lenke til kommentar
Hva skal du kjøpe deg?

Først og fremst tenkte jeg på å skaffe meg en 4030EX blitz og en diffuser. Hos Antonia, så tenkte jeg å se om han har noe Canon FD optikk (låner en FTb jeg får kjøpe). Eller noe annent mosomt og gammelt.

 

Tom

FD har han, mener jeg. Det finnes en del billig FD på markedet, siden det har liten interesse for andre enn de med gammelt Canon-hus. Ringer du på forhånd kan det hende at han kan innkalle noen som har noe ekstra på lur.

Lenke til kommentar

PM vet hvilket objektiv du mener, mente selvsagt ikke 135mm som i brenvidde men som i filmtype. Vet selvsat at det er en 50mm ;) Fantes forøvrig i to utgaver en utstikkende til Nikon RF mount, og en til å kolapse til Leica Screw (eller var det M?) Har lest mitt om det.

 

PS. Akkurat nå sitter jeg å scanner bilder framkalt i Caffenol (kaffe og Natron som har blitt stekt) med overaskende gode resultater, Tenkte jeg skulle bruke en sann proletarisk framkaller til mine 1. mai bilder. Muligens skriver jeg en liten tråd med en guide og bilder av prosessen hvis det er noe som har interesse for et slikt ekspriment.

Lenke til kommentar
PM vet hvilket objektiv du mener, mente selvsagt ikke 135mm som i brenvidde men som i filmtype. Vet selvsat at det er en 50mm ;) Fantes forøvrig i to utgaver en utstikkende til Nikon RF mount, og en til å kolapse til Leica Screw (eller var det M?) Har lest mitt om det.

 

PS. Akkurat nå sitter jeg å scanner bilder framkalt i Caffenol (kaffe og Natron som har blitt stekt) med overaskende gode resultater, Tenkte jeg skulle bruke en sann proletarisk framkaller til mine 1. mai bilder. Muligens skriver jeg en liten tråd med en guide og bilder av prosessen hvis det er noe som har interesse for et slikt ekspriment.

 

Sant?- Kaffe.

Skriv gjerne litt om prosessen.

Lenke til kommentar

Vel det er ikke et helt ukjent prosjekt, hvis man bruker amerikansk "film"-fotoforum, så er det mange av disse forumene som skriver oppskrifter på framkallere som man kan lage selv. Da framkallere kort sagt bare består av en aktiv syre, og nøytraliserende base, og det finnes en lang rekke syrer som kan ha denne funksjonen. De fleste framkallere på markedet har selvsagt en kombinasjon av en lang rekke stoffer, men alikevel kan man lage svært gode framkallere av produkter som er mulig å få tak i butikken. Forøvrig skal det nevnes at i USA finnes det et stort miljø med mennesker som kjøper inn komplett sett med de vanlige fotografiske kjemikaliene og mikser og blander, og lager sine egne kombinasjoner som fungerer best.

 

Men eksempler på framkallere basert på hverdagslige elementer, er feks.

Pararodinal (som muligens blir mitt neste ekspriment):

30 tabeletter som Paracett....

Kaustikk Soda og Natrium sulfid (konserveringsmiddel så det skal ikke være umulig å få tak i for andre enn naturfagslærerer.) og 250ml

Framkalleren man får her tilnærmet lik Agfas Rodinal, eneste problemet er at Rodinal koster 90 kroner for en halvlitersflase og man bruker omtrent 10ml til å framkalle en film, og det finnes eksempler på at 90 år gamle flasker faktisk fungerer bedre enn nye. Med slike priser vil det neppe lønne seg å kjøpe kjemien til å lage det da de fleste av oss ikke engang bruker opp en halvlitersflaske på 5 år.

 

Caffenol som jeg laget:

8 tskj pulverkaffe, 5 dl vann og 4 tskj natriumkarbonat i denne oppskriften bruker man sistnevnte fordi dette selges som vaskebase i USA, i Norge har vi ikke dette stoffet til salgs i daglig butikken. Det vi derimot har er Natriumbikarbonat også kalt Natron som er ment å brukes til heving av kaker gjennom at den avgir Karbondioksid når den blir varm, hvis man varmer den i ovnen vil den samme kjemiske prosessen skje, og når Natriumbikarbonat mister en av sin Karbonat grupper sitter vi igjen med Natriumkarbonat.

 

Det jeg altså gjorde var og ta 8 tskj pulverkaffe i en bolle vann og putte 4 tskj Natron som har hvert stekt i ovnen oppi. Så røres det godt og står en 10 minutter. Deretter er den klar til å puttes i fremkaller tanken, det skal stå omtret 30 minutter. Jeg lot min stå i 25 minutter siden jeg fant ut av den var 25 og ikke 20 grader etter at jeg hadde tatt den i tanken. Den kunne godt stått i 30 min da mine negativer var litt i tyneste laget, men mer enn brukbare ikke agiterte jeg noe særlig heller. . Senere har jeg lest at Caffenol ikke er særlig tempratur sensitiv slik at resultatene blir temmelig like ved alle tempraturer som ligger et sted på 20 tallet.

 

Filmen blir kontrastfattig siden den får en rødbrun base etter kaffe fargen, noe som gjør at forskjellen på høylys og skygge blir mindre siden skyggene blir lysere gjennom at de blir mørkere på filmen. Det er vanskelig å få fullkontrast ut av skansene uten at man får sortbrente skyggepartier, jeg vil anta at effekte hvis man skulle kopiere dem hadde hvert omtrent det samme som å bruke kontrastfilter på fremkalleren. Sånn set egner den seg fint til motiver der man ønsker å redusere kontrasten. Det finnes også en variant med c-vitamin, som vistnok skal redusere fremkallingstiden til 11minutter, og fjerne deler av fargen som settes på filmen. Jeg regner med at dette blir prøvd i nærmeste framtid.

 

Ellers er nok den mest spennende gjør det selv framkalleren Urinol, regner med at de fleste forstår at den aktive syren her er Urin syre, på enkelte forum blir det spøkt med at resultatene varierer med kosthold, og da særlig med ølinntaket. Vet ikke helt om jeg kommer til å prøve det med det første så jeg vet lite om dette. Tror folk kvier seg litt for jeg finner svært få forum innlegg på folk som har gjort det. Men forsåvidt et genialt kunstprosjekt, gjerne i forbindelse med en fest hvor bildene fra festen blir framkalt av urinen til deltakerne. Altså spor etter festen i alle forstander, og som en slags motsetning til det virkelige livet. Der det er din egen fyll som foreviger minnen, og ikke som sletter dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...