Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det ville eg ikkje.

 

"Kva kamera likar du" er i mine auge ein grei setning, sjølv om den kan virke noko "tam", slik du beskriv det.

 

Eg ville i min daglegtale sagt; "ka kamera like du", som liknar veldig på "kva kamera likar du", berre at daglegtalen er grammatisk ukorrekt.

 

Eg ville nok skreve "kva for eit kamera likar du".

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Nokre spørjeord på bokmål har vi ikkje på nynorsk, men må skrive om med andre ord. Slike spørejeord er ‘hvilken’ (hankjønn og hokjønn), ‘hvilket’ (inkjekjønn) og ‘hvilke’ (fleirtal). På nynorsk kan vi skrive ‘kva’, ‘kva for ein’, ‘kva for ei’, ‘kva for eit’ og ‘kva for nokre’.

 

LINK

Lenke til kommentar
Hva mener dere om relativt lange åpningsposter i en bildekritikktråd? Merker at jeg lener mer og mer mot det å skrive et par linjer eller tredve og liker selv å lese de grunnleggende tankene bak det som blir presentert, men lurer på hva andre mener :hmm:

 

Syns det er gøy med en liten historie som representerer bildet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Hvis fotobutikken/nettbutikken som har importert selv går konkurs, mister man reklamasjonsretten. [...]

Reklamasjonsretten gjelder også mot tidligere salgsledd:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Hentet fra http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#35

Lenke til kommentar
Hva mener dere om relativt lange åpningsposter i en bildekritikktråd? Merker at jeg lener mer og mer mot det å skrive et par linjer eller tredve og liker selv å lese de grunnleggende tankene bak det som blir presentert, men lurer på hva andre mener :hmm:

 

Syns det er gøy med en liten historie som representerer bildet :)

Jeg leser alltid alt som er skrevet i førstepost. Jeg liker ord, liker tekst, gjerne en liten historie omkring det som presenteres. Trenger ikke akkurat være tekniske beskrivelser omkring valgene man har gjort, men gjerne det også.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Føler jeg sliter med fokusen på min nikon 24-70mm f 2.8

Så fort jeg flytter fokuspunktet på kamera ut fra senter i litt dårlig lys så klarer ikke kamera å fokusere. Til sammenligning kan jeg ta 14mm sigma og 60mm f1.8 uten det samme problemet.

 

Lurer på om det er flere av dere som har denne linsa som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Hvis fotobutikken/nettbutikken som har importert selv går konkurs, mister man reklamasjonsretten. [...]

Reklamasjonsretten gjelder også mot tidligere salgsledd:

 

Men bare når det tidligere salgsleddet driver handel i Norge, noe som ikke er tilfellet for EU-modellene.

 

Hvorfor mener du dette?

Jeg fant ikke unntaket i forbrukerkjøpsloven..

Lenke til kommentar
Hvis fotobutikken/nettbutikken som har importert selv går konkurs, mister man reklamasjonsretten. [...]

Reklamasjonsretten gjelder også mot tidligere salgsledd:

 

Men bare når det tidligere salgsleddet driver handel i Norge, noe som ikke er tilfellet for EU-modellene.

 

Hvorfor mener du dette?

Jeg fant ikke unntaket i forbrukerkjøpsloven..

Tror du norsk lov gjelder andre steder enn i Norge?

Lenke til kommentar
Tror du norsk lov gjelder andre steder enn i Norge?

Var ikke dette en chattetråd, så hadde jeg vel ikke nevnt dette, men norsk lov gjelder der Stortinget stemmer at den skal gjelde. Deler av Straffeloven gjelder for eksempel hvor som helst i verden - se § 12 pkt. 3. ;) Det spanske forsøket på å rettsforfølge Pinochet er jo et annet eksempel på at lover gjelder der lovgiver bestemmer at de skal gjelde...

 

Problemet er selvsagt håndhevelsen... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hva mener dere om relativt lange åpningsposter i en bildekritikktråd? Merker at jeg lener mer og mer mot det å skrive et par linjer eller tredve og liker selv å lese de grunnleggende tankene bak det som blir presentert, men lurer på hva andre mener :hmm:

 

Syns det er gøy med en liten historie som representerer bildet :)

Jeg leser alltid alt som er skrevet i førstepost. Jeg liker ord, liker tekst, gjerne en liten historie omkring det som presenteres. Trenger ikke akkurat være tekniske beskrivelser omkring valgene man har gjort, men gjerne det også.

Liker alltid å lese en historie eller baktanke... Dessverre har jeg blitt helt lei av å se i bildekritikken, da 90% er waste... :hm: Savner bilder det er skikkelig sus over...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

 

Men bare når det tidligere salgsleddet driver handel i Norge, noe som ikke er tilfellet for EU-modellene.

 

Hvorfor mener du dette?

Jeg fant ikke unntaket i forbrukerkjøpsloven..

Tror du norsk lov gjelder andre steder enn i Norge?

 

Legg merke til at lovgivningen ikke presiserer tidligere norske salgsledd.

 

Jeg synes det er et interessant spørsmål, forbrukeren har vel ikke plikt til å orientere seg om produktet som kjøpes er levert gjennom en norsk agent/leverandør/forhandler eller direkteimportert av butikken. Et annet scenarie er om tidligere norske salgsledd også slås konkurs. Slik jeg tolker lovteksten kan man gå til neste ledd. Selv om det er produsenten.

 

Kanskje tar jeg feil, men hvis du har rett i at dette kun gjelder tidligere norske salgsledd bør vi oppegående forbrukere be om stamtavle når vi kjøper produkter - for å forsikre oss om hvem vi kan forholde oss til ved eventuell reklamasjon (frem til vi dessverre retter oss etter EU standarden som begrenser dette til to år).

 

Det er riktignok en diskusjon som bør tas utenfor denne tråden, men jeg har til gode å lese om noen praktiske tilfeller rundt problematikken.

Lenke til kommentar
Hva mener dere om relativt lange åpningsposter i en bildekritikktråd? Merker at jeg lener mer og mer mot det å skrive et par linjer eller tredve og liker selv å lese de grunnleggende tankene bak det som blir presentert, men lurer på hva andre mener :hmm:

 

Syns det er gøy med en liten historie som representerer bildet :)

Jeg leser alltid alt som er skrevet i førstepost. Jeg liker ord, liker tekst, gjerne en liten historie omkring det som presenteres. Trenger ikke akkurat være tekniske beskrivelser omkring valgene man har gjort, men gjerne det også.

Liker alltid å lese en historie eller baktanke... Dessverre har jeg blitt helt lei av å se i bildekritikken, da 90% er waste... :hm: Savner bilder det er skikkelig sus over...

For en gangs skyld var det ikke bildekvalitet vi diskuterer.. Men når det nevnes kan jeg jo komme med mine tanker også. Vi er bare nødt til å godta at bildene som legges ut er forskjellige. Jeg kan ikke snakke for andre, men vet selv at de bildene jeg i min tid her på Akam har lagt ut har vært av laber kvalitet. Lite gjennomtenkte fotografier med dårlig teknisk kvaltitet, men det har vært en del av en prosess for å lære. Egentlig har jeg hengt mest i kritikken om jeg skal analysere min tid her inne. Men etter fjorårets tallrike tråder omkring både kvaliteten på bildene og også måten kritikken er gitt på mistet jeg helt lysten på å delta. På alle områder, både som bidragsyter og som kommentator. Derfor har jeg nå lite innlegg i kritikken statistisk sett. Under 50% av totalen. Og det kommer nok til å minke, selv om jeg har et personlig mål om å gi to kommentarer til andres bilder for hvert svar jeg gir på en kommentar jeg får selv. Personlig syns jeg det er hyggelig med også små ord om bildene jeg legger ut. Selv en kommentar om at bildet er søppel, eller pent, var verdifullt for meg. Jeg kan ta dette som et "tegn", om jeg vil, på at det er mine bilder som er søppel.. siden denne vinklingen tas frem igjen etter at jeg har lagt ut mitt første bilde for i år. Men jeg gjør det ikke, det ville være en syk idé. Jeg velger bort slike tanker. Jeg har tenkt å bidra mer i kritikken etterhvert, selv om jeg som regel kun har fått kommentarer fra stort sett bare PMn og Tomsi tidligere (og da tror jeg det bare er fordi de kommenterer alt..). Det er synd at ikke flere deltar med bilder. Man ser bilder både i denne tråden og andre tråder som godt kunne vært lagt til kritikk om ikke brukeren hadde valgt bort å delta. Men.. nok om det. Det var mine trøtte tanker en mandags morgen. Kommer sikkert til å angre på det jeg skrev nå, eller heller angre på at jeg trykker "svar" fremfor å bare slette teksten og gå videre, slik jeg har fått som vane å gjøre når det handler om det personlige. :ermm:
Lenke til kommentar
Tror du norsk lov gjelder andre steder enn i Norge?

Var ikke dette en chattetråd, så hadde jeg vel ikke nevnt dette, men norsk lov gjelder der Stortinget stemmer at den skal gjelde.

Ok, dårlig formulering av meg. Norsk lov kan selvsagt gjelde for norske statsborgere hvor som helst. Men Stortinget kan vel neppe bestemme hvordan for eksempel Nikon Nederland skal håndtere reklamasjoner fra norske forbrukere?

 

Kanskje tar jeg feil, men hvis du har rett i at dette kun gjelder tidligere norske salgsledd bør vi oppegående forbrukere be om stamtavle når vi kjøper produkter - for å forsikre oss om hvem vi kan forholde oss til ved eventuell reklamasjon (frem til vi dessverre retter oss etter EU standarden som begrenser dette til to år).

Det er jo nettopp det Japan Photo gir oss ved å merke enkelte modeller med "EU-modell". Da vet du som forbruker at forrige salgsledd er en eller annen distributør i EU, og ikke Nikon Norge.

 

EDIT: Jeg understreker at jeg ikke er noen som helst autoritet på området, men jeg er overbevist om at man (i praksis) mister alle norske rettigheter i det neste "levende" salgsledd ikke er norsk.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Blir litt blasst, imo. Ville du skrevet: "Hva kamera liker du?".

Man kan ikke alltid direkter oversette bokmål til nynorsk.

 

Akkurat som på engelsk, bare i mindre grad.

 

Ikke helt det jeg prøvde å implisere heller, men opplever i en ganske liten grad at folk sier det slik, men heller legger til noen flere ord i setningen. Ikke at jeg kjenner noen som snakker 'nynorsk', ingen snakker nynorsk, men med den dialektvarianten jeg i høyeste grad omgåes ville det bli sagt / skrevet slik.

 

Kim burde si noe om dette :wee:

 

--------------------------------- Setter en personlig strek her.

 

Skal jeg bruke 1800kr på en Lensbaby composer, eller spare pengene til russefyllet? Broderen har jo nettop brygget 300l med øl, men valget er fortsatt vanskelig :/

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...