Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Kjent ting med tamronen at denne beveget seg opp/ned av en eller annen årsak...husker ikke hvorfor, dessuten var den ikke noe særlig bra :)

Og ikke vite hvorfor den beveger seg opp og ned er jo første tegnet på ganske stor mangel på uvitenhet. Dette er vel en av hovedtingene folk ser på når de kjøper makroobjetiv.

 

"Dessuten var den ikke særlig bra".

 

Bare jeg som forsto dette som at den ikke er særlig bra optisk? Hvis ikke det var det du mente, vennligst forklar hva som suger på den og hvorfor du er misfornøyd.

 

Tamron 90 fungerer forsåvidt helt fint på FX...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..Og husk - er du på manuell skal du rejustere hvis lysforholdene endrer seg.

*arkiverer en bunke bilder av utbrent brudekjole*

Er ikke så stort problem hvis du skyter på halvautomatikk med EV-kompensasjon.. ;)

..og husk for all del å skyte i RAW!

*finner ut at RAW-bildene av utbrent brudekjole slett ikke var utbrent allikevel, selv om JPG'ene var det*

 

Bare et lite gledesutbrudd over RAW-fotografering. :)

Lenke til kommentar
Er Sigma 105 mm macro noe å satse på?

jeg var misfornøyd med Tamron 90 mm macro som jeg hadde ettersom blenderen ikke var konstant, og den føltes egentlig litt som ræl.

I utgangspunktet skal den brukes med blomster, vil teste ut selektiv farging osv. (har sett på Nikon sin, men det er ikke så mange som selger den til en god pris, og 2000-2500 kr i forskjell er jeg usikker på om den er verdt)

 

svaret er alt skrevet av blant annet k-ryeng og icefox, nei sigma er ikke bedre en tamron...

 

Alle fornøyde nå?

Lenke til kommentar

Sitter og sorterer bilder enda fra dagen i Granåsen og langdistanser på ski, men jeg må si meg imponert over batteriet på Canon 30D. Tok 1838 bilder i +1 til +5-6 grader idag, og batteriet gikk ikke ned fra 3 til 2 engang. Nå skal det sies at 2 tilsvarer "snart tomt" og 1 betyr noe ala "nå haster det med å lade", men likevel.

 

Også har jeg endelig funnet ut hvor mange bilder i JPEG min 8GB-brikke tar... ca. 2300. Det har til nå bare stått 999 hele tida. :D

Lenke til kommentar
Først er det imidlertid andre ting, som D3x, K-m og ferie.

Skal Akam teste D3x!? Begynner dere å leke med de store gutta, eller får vi endelig en ny episode av "proff tester proffutstyr"?

 

beklager tregt svar.

 

1) Ja, jeg er i gang med en test av D3x. Planen er å ha den ferdig i neste uke.

2) Vi er i stadig kontakt med David Angel ang flere tester av proffutstyr fra den kanten, men vi har hatt store problemer med å skaffe utstyr til veie for ham i utlandet. I tillegg er fyren først og fremst fotograf - ikke kameratester for oss - og det er noe som må tas med i beregningen. Han kommer imidlertid snart til Norge, så da får vi se hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Jeg har lagt merke til en ørliten "reklame" nede til høyre på fremsiden av Akam. Akam støtter Amnesty står det der. På hvilken måte støtter egentlig Akam Amnesty? Om man trykker på reklamen kommer man til denne siden (LINK) , og i den artikkelen er jo ikke Akam nevnt spesielt slik som andre delsider av tek.no er.

 

Amnesty fikk en halv million i gratis reklameplass av oss nå nylig, f.eks.

 

Mer info her (tek vil her bety hele nettverket): http://www.tek.no/artikler/tek_no_stotter_amnesty/52085

Lenke til kommentar
Usaklig er det når du finner opp ting som jeg skal ha klaget over, og drar det til andre sider jeg ikke har nevnt en gang....posten min sier bare at jeg følte den var ræl, og var misfornøyd....en annen sak var nok at jeg tok for lett på at den bare funket med DX..var upraktisk å drasse med D700 og D300 om jeg ville bruke 14-24 på FF og ha med tamronen.
Som andre har nevnt - Tamron 90mm f/2.8 makro fungerer fint på FX. Hvis din ikke gjorde det, må det ha vært feil på den...
Lenke til kommentar

Hmm... jeg trenger litt hjelp. Til "dyster uke-utfordringen", som noen følte seg kallet til å gjennomføre da sommeren var på sitt varmeste og lyseste, gjorde jeg et bilde, hvor jeg brukte et pressebilde ("fair use") som et element:

461613662_hYcgL-M.jpg

 

Imidlertid var jeg litt stressa da jeg kjørte ut bildet, så jeg prosesserte det bare i 1024x680. Nå kan det tenkes at jeg trenger bildet i større format, og da må jeg altså lage det på nytt - imidlertid klarer jeg ikke å finne tilbake til pressebildet jeg har brukt - er det noen som kjenner det igjen, og evt. klarer å google seg frem til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...