Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fastoptikk

 

50mm f/2,0

50mm f/1,4

 

Hvorfor er sistnevnte dyrere å produsere? Selve blenderen er jo bare noen metallblader og de er vel neppe dyrere å lage i en annen størrelse.

Trengs det større linseelementer i sistnevnte, bedre glasstype, bedre sliping, flere linseelementer, alt dette eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trengs det større linseelementer i sistnevnte, bedre glasstype, bedre sliping, flere linseelementer, alt dette eller hva?
Det må være større linseelementer, frontelementet må være minst 1.4 ganger større. I tillegg setter større glass større krav til brytningsegenskaper, siden de skal tegne på samme området, som igjen setter strengere krav til presisjonen og slipingen. Bedre lysstyrke er dessuten ofte regnet for å være bedre objektiver, med med kravstore brukere, som presser kravet om god optisk kvalitet ytterligere. Det presser også prisnivået, slik at forventningene til et slikt objektiv er større fordi prisen går opp. Det kreves ikke nødvendigvis flere linseelementer, men det brukes ofte fordi lysbanen i linsene ikke er like rett, så det oppstår større brytningsfeil som må korrigeres...
Lenke til kommentar
K-ryeng sitt svar er godt, men jeg får lyst til å føye til at høyere optisk kvalitet nærmest tigger om høyere byggekvalitet i tillegg.
Det er sant, men ikke generelt en sannhet dersom du ser på f.eks. 50mm f/2 og 50mm f/1.4. Selvfølgelig avhengig av produsent/modell, men 50mm f/2 har ikke nødvendigvis dårligere byggekvalitet. Uansett ikke et poeng man bør se bort fra du kommer med her.
Lenke til kommentar
Det er sant, men ikke generelt en sannhet dersom du ser på f.eks. 50mm f/2 og 50mm f/1.4. Selvfølgelig avhengig av produsent/modell, men 50mm f/2 har ikke nødvendigvis dårligere byggekvalitet. Uansett ikke et poeng man bør se bort fra du kommer med her.

 

Vi ser jo også i de tilfellene hvor det lages lysvak opptikk i toppklasse så slår den sine lysterke brødre, snakker da om ting som Leica, Voigtlander, Zeiss osv. Alt for stort fokus på lystyrke blant moderne digifreaks, en 50mm Elmar og en Leica M3 er absolutt en brukbare kombo.

Endret av modin
Lenke til kommentar
K-ryeng sitt svar er godt, men jeg får lyst til å føye til at høyere optisk kvalitet nærmest tigger om høyere byggekvalitet i tillegg.
Det er sant, men ikke generelt en sannhet dersom du ser på f.eks. 50mm f/2 og 50mm f/1.4. Selvfølgelig avhengig av produsent/modell, men 50mm f/2 har ikke nødvendigvis dårligere byggekvalitet. Uansett ikke et poeng man bør se bort fra du kommer med her.

Det har du helt rett i. Et godt eksempel på det er Nikkors klassiske 50mm f/2 AI-S. Fantastiske optiske egenskaper og byggkvalitet.

 

Modin har også helt rett i det han skriver. Et godt eksempel er Voigtländer Helios 101 50mm f/3,5. Det regnes vel fortsatt som den skarpeste femtimillimeteren, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er også grunn til å ha store forventninger til Sigma DP1. Ikke bare på grunn av konseptet, men også på grunn av at en 28mm ekv med en største blender på f/4. Den moderate lysstyrken indikerer at det blir et sylskarpt objektiv.

Lenke til kommentar

En liten sammenligning av skjermen på Canon vs Nikon.

Skjermene sitter på:

Canon 40D, 1D-III, 1Ds-III, Nikon D300 & D3

 

Canon

post-90178-1209675430_thumb.jpg

Nikon

post-90178-1209675462_thumb.jpg

 

Last ned bildene for å se de korrekt, dem fremstår feil ved visning i explorer

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Nikon`s er helt klart best. Har faktisk lekt mye med tanken på å selge min 30D og kjøpe D300, :D. Men det blir vel med leken, når en kompis av meg kommer hjem fra HK regner jeg med ;) at jeg får låne 17-55`n han kjøpte i HK, og evt prøve 40D`n hans.

Lenke til kommentar
Last ned bildene for å se de korrekt, dem fremstår feil ved visning i explorer

Jøss, det var enorm forskjell i Nikons favør.

 

Forøvrig: Åpner man bildene i en egen fane i Firefox eller Opera og trykker pluss-tegnet så man får 1:1 pixelmapping så blir det samme resultat som å laste ned og bruke et bedre bildevisningsprogram med 1:1 pixelmapping.

Lenke til kommentar

Fin dag i Bergen. Hadde en god følelse av at denne dagen skulle bli stor...hvertfall med lommeboken full av lapper.

Siden mitt a100 tok kveld for noen uker siden (les: bildegraut pr tiende bilde), hadde jeg idag tenkt å fleske til med ett nytt a700, bag, hvl-56 blitz og orginal fjernkontroll mens a100 ble sendt på rep.

Skuffet er jeg her jeg sitter med kun fjernkontroll og ingen kamera å plugge det i :(

Sony senteret i bergen hadde verken bag, blitz eller a700 til meg..

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Sony senteret i bergen hadde verken bag, blitz eller a700 til meg..

 

Du sjekka ikke japanphoto? :p

 

Edit: Har forresten vært på intervju nå. Det gikk greit nok tror jeg. Skulle få mail om jeg fikk jobben, han skulle intervjue flere og.

 

Edit2:

post-100104-1209732820_thumb.jpg

ISO 1000, 1/1000 og F/2.8..

på D80 (Tror det er D80) samtidig som han bruker blits..

de som lager CSI har jammen ikke mye peiling på kamera :p

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...