Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg også. M er jo strengt tatt bare en langt mer tungvindt A, slik som Anew sier det.

 

For hva gjør man? Jo, man stille første blender, for deretter å stille lukker. Gjerne til det kamera sier er riktig eksponering, uten kompensasjon. Hvorfor ikke bare la kameraet gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk i strid med det jeg prediker så bruker jeg veldig mye Hyper Program :)

Nå bør det sies at Hyper Program gir meg mulighet til sømløs overgang til Av, Tv, kompensasjon, og ISO, altså alt hva hjertet begjærer.

 

M er stort sett forbeholdt blitsarbeid, og manuell optikk.

 

Men. Denne diskusjonen har fått meg til å vurdere en periode med bare M, for å gjøre meg selv mer bevist i forhold til de valgene jeg foretar. Tja, hvorfor ikke?

 

:hmm: ...

 

Der ja, loddet er kasta. Kamera er satt på M. Da begir jeg meg ut i det store mørket, uten krykke :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Canon EOS 20D, Sigma 180mm f/3.5 EX APO Macro HSM, Sigma 2.0x TC, 0.8" f/16, iso 100, tripod. Trebbia Valley, Italy.

 

Dette kan umulig love godt for økonomien min...

Ser ut som om tida er moden for en oppdatering av signatur snart.

 

Finner du eksempler på objektivet brukt på lenger hold?

Lenke til kommentar
Jeg også. M er jo strengt tatt bare en langt mer tungvindt A, slik som Anew sier det.

 

For hva gjør man? Jo, man stille første blender, for deretter å stille lukker. Gjerne til det kamera sier er riktig eksponering, uten kompensasjon. Hvorfor ikke bare la kameraet gjøre dette?

Jeg bruker M i mer "kontrollerte" omstendigheter. Kan gjerne sette en blender jeg ønsker å bruke også variere lukker/ISO etter lysforholdene.

 

Det vil nok hjelpe meg i lengden å pugge hvilke verdier som passer til gitte lysforhold.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Canon EOS 20D, Sigma 180mm f/3.5 EX APO Macro HSM, Sigma 2.0x TC, 0.8" f/16, iso 100, tripod. Trebbia Valley, Italy.

 

Dette kan umulig love godt for økonomien min...

Ser ut som om tida er moden for en oppdatering av signatur snart.

 

Finner du eksempler på objektivet brukt på lenger hold?

Problemet er at jeg nettopp oppdaterte signaturen med ett stykk ganske heftig glass. :p

 

Uansett en stund til insektsesongen da. Nei, jeg fant ikke noe særlig bra eksempler av objektivet utenom makrobilder. Ikke at jeg egnetlig bryr meg om det heller, for da har jeg 70-200. :)

Lenke til kommentar
Canon EOS 20D, Sigma 180mm f/3.5 EX APO Macro HSM, Sigma 2.0x TC, 0.8" f/16, iso 100, tripod. Trebbia Valley, Italy.

 

Dette kan umulig love godt for økonomien min...

Ser ut som om tida er moden for en oppdatering av signatur snart.

 

Finner du eksempler på objektivet brukt på lenger hold?

Problemet er at jeg nettopp oppdaterte signaturen med ett stykk ganske heftig glass. :p

 

ja, heftig er det, men man trenger ikke stoppe der icefox :)

Lenke til kommentar

En helt vanlig kompakt med andre ord :p

 

Kjører M alltid, her.

Har mye med at jeg vil lære meg foto skikkelig. Få det inn i blodet opplegg. Jeg bruker faktisk mer tid når jeg bruker A enn M, men skal innrømme at det har blitt vel lite bilder i det siste.

 

Lysmåler er for pyser! Kan ikke bruke det med 105 AIS og for å være ærlig så brukte jeg den heller ikke før det objektivet i kom i hus.

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe meg i lengden å pugge hvilke verdier som passer til gitte lysforhold.

Jeg er skummelt god til å se eksponeringer..

Misunner deg der.

 

Adams var vel en levende lysmåler.

Jeg innså det første gang en dag på jobb. Satt på kontoret med en kollega.

 

- Tja, hva tror du eksponeringen er ute nå? Kan den være f/4, ISO400 og 1/80s?

 

Jeg tok bildet, og det var faenmeg rett. Hvilken eksponering rommet var hadde jeg drillet ham på et par uker allerede (1/30s, f/2.8, ISO400), så det var uinteressant. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...