Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kongesvar arela :)

 

En annen ting er at flombelysning bidrar til et annet menneskeskapt problem, nemlig klimaendringer.

Det igjen gir problemer for langrennssporten. De problemene blir forsøkt løst ved utstrakt bruk av kunstsnø, som medfører økt energiforbruk, noe som igjen fører til større klimaendringer.

 

:nei:

Nei til Mardøla!!!

Norge inn i golfstrømmen!!!

Nei til EEC og dyrtid!!!

Riv kunstgressbanene opp med rot!!! ;)

Lenke til kommentar
Hjalp ikke så mye å gå fra F/4 til F/2,8 når det kom til dårlig flomlys utendørs, gitt. Har vært på 2 fotballkamper i kveld på Lerkendal kunstgress, og måtte opp i ISO 3200 på Canon 30D (som jo er skikkelig støyete) for å få 1/640 sek.

Med f/4 måtte du ha brukt ISO 6400 for å få samme lukkertid (og det har kanskje ikke 30D en gang), så da vil jeg påstå at det hjalp ganske mye med f/2.8... ;)

Lenke til kommentar
:hmm:

Et lite innspill fra en som liker å tenke litt utenfor boksen av og til.

 

Greit nok at spillerne bør være skarpe, men betyr det at ballen og føttene og absolutt må fryses fullstendig?

Når du må tyne utstyret slik ratleto, og tydeligivs fortsatt sliter, da er det kanskje på tide å vurdere å bryte litt med tyrraniet fra den konvensjonelle sportsjounalistikken estetikk?

Fordi man skal ha brukbare bilder, og keeper-raten er markant lavere ved panorering. Og når folk kommer mot hverandre og beveger seg bort fra deg eller mot deg hjelper det ikke en tøddel.

 

That said, noe av de kuleste fotballfotoene jeg har sett ble tatt med mellomformat og tilt/shift under OL i Bejing. :)

Lenke til kommentar
Fordi man skal ha brukbare bilder, og keeper-raten er markant lavere ved panorering. Og når folk kommer mot hverandre og beveger seg bort fra deg eller mot deg hjelper det ikke en tøddel.

 

That said, noe av de kuleste fotballfotoene jeg har sett ble tatt med mellomformat og tilt/shift under OL i Bejing. :)

Jeg tror jeg starter med å sitere Willoch; det er forskjell på å barbere seg, og å skjære haken av seg. Jeg argumenter ikke for å bevege meg ned i panoreringsland. En halvering av den lukkertide ratleto brukte ville vel ikke kreve panorering. Eller vil det å gå til 1/300s føre til andre "problemer" enn uskarp ball? Den lille erfaringa jeg har fra sidelinja sier nei.

 

Det er kun ratleto selv som har sett bildene. Men jeg går ut fra at hovedproblemet hans er at autofokusen ikke henger med. Altså at motivet befinner seg i utkanten av DOF-området. I så fall står han overfor tre løsningsalternativer.

1. Bedre AF (enten ved å skaffe seg bedre utstyr, eller (om muilig) ved å bruke det han har bedre).

2. Fokusere manuelt (krevende ekstremsport, men fult mulig).

3. Øke DOF.

 

Konvensjonene rundt sportsfoto sier at det siste alternativet er fyfy. Ballen skall være totalt frosset, i følge konvensjonene. Jeg tillater meg altså å sette et spørsmålstegn ved den estetikken.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg starter med å sitere Willoch; det er forskjell på å barbere seg, og å skjære haken av seg. Jeg argumenter ikke for å bevege meg ned i panoreringsland. En halvering av den lukkertide ratleto brukte ville vel ikke kreve panorering. Eller vil det å gå til 1/300s føre til andre "problemer" enn uskarp ball? Den lille erfaringa jeg har fra sidelinja sier nei.

Min erfaring sier at bildene ofte kan bli for uskarpe. I pressesammenheng er det ikke bare å fange ballen skarp, men også å fange ansiktene skarpe og så videre og så videre.

 

Min erfaring er i alle fall at jeg beveger meg utenfor komfortsonen min når jeg har lengre lukketider enn 1/400s.

 

Det er kun ratleto selv som har sett bildene. Men jeg går ut fra at hovedproblemet hans er at autofokusen ikke henger med. Altså at motivet befinner seg i utkanten av DOF-området. I så fall står han overfor tre løsningsalternativer.

1. Bedre AF (enten ved å skaffe seg bedre utstyr, eller (om muilig) ved å bruke det han har bedre).

2. Fokusere manuelt (krevende ekstremsport, men fult mulig).

3. Øke DOF.

 

Konvensjonene rundt sportsfoto sier at det siste alternativet er fyfy. Ballen skall være totalt frosset, i følge konvensjonene. Jeg tillater meg altså å sette et spørsmålstegn ved den estetikken.

Det skal den ikke. På 1/640s er ballen sjeldent helt frosset. Men mennesker har problemer med å bevege seg så fort at de ikke fryses ganske greit på 1/640s.

Lenke til kommentar
"Fantastisk" kameratest på NRK/FBI utført av Forbruker-rapporten...

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6506815

 

Ok, fantastisk er vel feil bruk av ordet. Testen er i beste fall et skrekkens eksempel på hvordan man ikke skal utføre tester.

Jepp! da er det endelig bevist at kompakt er bedre enn speilrefleks... :roll:

 

Trodde FBI hadde bæsja nok på leggen etter intervjuet med VitaePros talsmann... ;)

 

EDIT: Det skal sies at representanten fra vitaepro ikke var noe særlig god han heller da :p

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg ikke jobber med foto, da, og at jeg ikke har noen krav på meg, overhodet, at et eneste bilde jeg tar, skal bli bra. :) Ikke har jeg allverdens ambisjoner heller, men jeg var i alle fall på rett sted til rett tid én gang, og det kan jo hende at det skjer igjen. :)

 

Jo selvfølgelig hjalp det med F/2,8 i forhold til F/4. Jeg klarte i alle fall 1/640 på ISO 3200, som jo er maks på 30D.

 

Jeg synes at sportsbilder blir best når man "fryser øyeblikket". Derfor ønsker jeg jo å få det slik når jeg tar bilder selv. Men det er selvfølgelig unntak - jeg er bare ikke god nok til å tenke i den retningen selv enda. :p

 

Jeg testet med lavere lukkertider i går, og noe av det ble sånn noenlunde, men jeg ser at flere av de på 1/320 sek hadde vært bedre om de var med kjappere lukkertid. De som ble sånn noenlunde med 1/320 sek, er der ballen ligger nesten i ro, og spilleren skal til å ta et frispark e.l.

 

Andre ting jeg testet, var trådutløser inni høyre vott. Prøvde med vott på ventre hånd også, men da ble det veldig tungt å bruke zoomen, så det ble kjapt byttet tilbake til skinnhanske. Men det fungerte faktisk å ha trådutløseren inni votten, så det kommer jeg til å ty til når jeg fryser som verst.

Lenke til kommentar
...

Det skal den ikke. På 1/640s er ballen sjeldent helt frosset. Men mennesker har problemer med å bevege seg så fort at de ikke fryses ganske greit på 1/640s.

Vi glemmer nok alle en ting i vår iver etter å diskutere den ultimate lukkertid, nemlig at "frysepunktet" varierer med brennvidde.

Snakker du om 200mm (ved 1,5x) så er jeg med på at 1/640 er fornuftig. Mitt utgangspunkt er mer i området 135mm (fortsatt 1,5x) og nedover.

(EDIT: Endra cropfaktor, for at folk ikke skal tro at jeg bruker fullformat :) )

 

Jeg bør nok og for ordens skyld gjenta at jeg ikke har veldig mye erfaring fra dødlinja.

---

 

En annen ting som jeg har hoppa over er muligheten for bevegelsesuskarphet som skyldes kamerarystelser. Det er ikke akkurat enkelt og holde stødig, når du jakter på det avgjørende øyeblikket. Jeg merker i hvert fall selv at jeg ofte har en tendens til å bli litt for hardhendt på utløseren i kampens hete (omtrent som unger som sitter å småhopper sammen med Mario når de spiller Nintendo :) ).

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Vi glemmer nok alle en ting i vår iver etter å diskutere den ultimate lukkertid, nemlig at "frysepunktet" varierer med brennvidde.

Snakker du om 200mm (ved 1,5x) så er jeg med på at 1/640 er fornuftig. Mitt utgangspunkt er mer i området 135mm (fortsatt 1,5x) og nedover.

(..)

Nja - dette er vel avhengig av hvor fort det du tar bilde av beveger seg i forhold til bildeutsnittet.

Hvis man ikke panorerer, og man er på stativ, så vil jeg som legmann tro at det er nesten det samme om man bruker 35mm på kloss hold eller 300mm på langt hold, så lenge det samme målet, for eksempel en en fotballspiller, fyller ruten - da burde vel bevegelsesuskarpheten bli nogenlunde det samme ved samme lukkertid?

 

Edit-kommentar: ..Mens kamerashake ved håndholdt kamera selvfølgelig vil medføre at 300mm-skuddet bør foretas med kortere lukketid enn 35mm, hvis vi ser bort fra bevegelsesuskarpheten..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Jeg skal være sportsfotograf med Finnmark Dagblad på lørdag, for å dekke starten av Finnmarksløpet 2009 + at jeg skal portrettfotografere en Hellig Burma (katt) på søndag!! :D wish me luck.

Kult, så det starter nå. 1000km traseen passerer jo rett borti her så jeg tenkte å prøve å ta noen bilder jeg også.

 

link

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Nja - dette er vel avhengig av hvor fort det du tar bilde av beveger seg i forhold til bildeutsnittet.
Jepp. Avstanden til motivet, og dermed utsnittet spiller naturligvis inn. Dette blir etterhvert et ganske komplisert regnestykke.

 

Så kanskje enkle tommelfingerregler tross alt blir det beste.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Fikk en 50 til 49 ring i går, som jeg har kjøpt på ebay. Har prøvd den på 70-300mm med en eldre 50mm montert frampå reversert. Heftig macro. Har en oppløsning på ca 1 um pr. pixel (tok bilde av mm skalaen på en linjal og har da altså ca 1000 pixler pr. mm.)

 

Avhengig av blenderåpningen på det reverserte objektivet så kan dof'en være relativt tynn.

 

Her er tuppen av 1-tallet på en Euro mynt, fotografert ca 45 grader inn mot mynten.

 

post-19109-1236198383_thumb.jpg

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Jeg skal være sportsfotograf med Finnmark Dagblad på lørdag, for å dekke starten av Finnmarksløpet 2009 + at jeg skal portrettfotografere en Hellig Burma (katt) på søndag!! :D wish me luck.

Kult, så det starter nå. 1000km traseen passerer jo rett borti her så jeg tenkte å prøve å ta noen bilder jeg også.

 

link

 

Hvor i Finnmark bor du? :) Sjeldent jeg ser folk her på forumet som bor så langt nord ^^

Lenke til kommentar
"Fantastisk" kameratest på NRK/FBI utført av Forbruker-rapporten...

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6506815

 

Ok, fantastisk er vel feil bruk av ordet. Testen er i beste fall et skrekkens eksempel på hvordan man ikke skal utføre tester.

Vi har testet 13 digitalkameraer med automatiske innstillinger.
Å herre ...

 

Også morsomt at de skriver "Det oppsiktsvekkende er at testens dyreste kamera havner på fjerde plass." når den eneste grunnen til at 50D ikke vant var fordi de trakk poeng pga prisen. Både 50D og G1 scoret jo nemlig bedre enn de to øverste plassene på resten av kriteriene.

 

Latterlige greier.

 

Edit: Ser nå at det er flere kriterier hvis du velger å sammenligne et par av kandidatene, men jeg kan ikke si at de tallene jeg fant i sammenligningen av 50D og SX10 IS gjorde testen noe særlig mindre latterlig akkurat ...

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...