Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du vet like godt som meg at 70-200 ikke er stort på fullformat. :p

10m holder oftest i massevis i studiosammenheng, men kan fort bli problematisk på location hvor det gjerne er avstander og hindringer. En så kort rekkevidde sier også noe om kvaliteten og påliteligheten på saken.

Det er utrolig plagsomt når de ikke går av - spesielt når jeg har et perfekt motiv i søkeren.

 

Husk også at PW gjerne brukes som ekstern utløser.

 

Nå sa jeg da ingenting om utsnittet ved 50m ;)

Klarer meg uansett helt fint med ST-E2en min jeg. Ihvertfall for øyeblikket. Den dagen jeg trenger PW så kjøper jeg PW. Eneste jeg tenker at jeg kunne ha trengt var å kunne trigge blitser som ikke heter 430/580. Kjøpe en haug med gamle nikon blitser og bruke PW høres kjekt ut.

Joda, men 200mm er ikke mye heller egentlig. Ser dog poenget ditt.

Det kjipeste med eldre blitser er oppladningstiden.

Lenke til kommentar
Jeg hater at det finnes mer enn en form for skrutrekker, og dersom de som fant ut at de trengte noe annerledes leser dette: faen ta.

Må være enig med deg der.

 

Phillips-skrutrekkeren er designet så den skal slippe hvis du tar i for hardt. Det er styggedom. Sporene er ikke firkantede, men skrå.

 

Mye bedre er Pozidriv, som har skikkelig firkantede spor. Pozidriv er laget for å ikke glippe.

 

Bruker du en pozidriv-trekker i phillips-skrue eller omvendt blir det bare mig, og både skruen og skrutrekkeren blir ødelagt.

99% av alle stjerneskruer som lages er pozidriv, med unntak av noen få ting, for eksempel skruer til å sette sammen datamaskiner. Folk flest kjøper ofte phillips-trekkere, som er idioti, når nesten alle skruene er pozidriv.

 

Åssen se forskjell? Både trekkere/bits og skruer har ekstra kanter/streker mellom de fire "hovedkantene" for å vise forskjell. Kikk på stjerneskruene du har hjemme - bortsett fra de til datamaskinen (og sikkert også eventuelle miniatyrskruer), så er nok de aller fleste pozidriv.

Phillips:

50px-Screw_b.svg.png

 

Pozidriv:

50px-Screw_c.svg.png

 

Pozidriv-bits/trekkere har som sagt noen ekstra tupper/kanter mellom de fire hovedkantene for å vise forskjell:

stanley_68_949_pozi_bit_small.JPG.

 

Les mer på Wikipedia.

 

 

Sikkert mange som vet forskjellen, men det er for få - har fortalt snekkere dette her, og de ble overrasket!

Spread the word!

 

 

Og hvis du spør - "finnes det ikke noe bedre, da?" - Torx. ;)

 

</rant>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...