Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hmm.. Jeg skal på jobbintervju på fredag i hafrsfjord :hmm:

 

Mener å huske at Stephan bor der? Eller tar jeg feil nå? :p

 

Edit: Fikk forresten melding i dag fra fattern om at jeg kanskje kunne få noe fotoutstyr fra Thailand, så sendte ønskeliste på batterigrep og/eller Tamron 90mm objektiv tilbake :) Får se om jeg får noe i det hele tatt :p

Han bor i Oslo->Nordstrand, tror du bomma litt der.

Det tror jeg faktisk okså(også)... :-)

Du bor alså i Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm.. Jeg skal på jobbintervju på fredag i hafrsfjord :hmm:

 

Mener å huske at Stephan bor der? Eller tar jeg feil nå? :p

 

Edit: Fikk forresten melding i dag fra fattern om at jeg kanskje kunne få noe fotoutstyr fra Thailand, så sendte ønskeliste på batterigrep og/eller Tamron 90mm objektiv tilbake :) Får se om jeg får noe i det hele tatt :p

Han bor i Oslo->Nordstrand, tror du bomma litt der.

Det tror jeg faktisk okså(også)... :-)

Du bor alså i Oslo?

Jepp. Og jeg liker det god...

Lenke til kommentar
Hvordan mener du teorien vil gi bedre eksponerte bilder?

 

Jeg ser på bildet for å se om jeg liker det, eller ikke, sitter ikke å regner. Eneste gangen jeg vil tro jeg kan få bruk for dette er ved langtidseksponeringer.

 

Har klart meg i 2,5 år, kan helt sikkert klare resten også ;)

 

fordi du da til enhver tid vil forstå hva kameraet gjør, for deg.

 

Jeg setter blender OG lukker selv ;)

 

Kunnskap om hele trinn og grunnleggende kunnskap om Sunny f16 gir deg evne til å jobbe langt raskere og mer effektivt når du er ute i felten. Kunnskapen om både sunny f16 den hele blender og lukker rekken gjør at man til enhver tid vet, hvilken lukker som gir rett eksponering til en gitt blender til enhver tid med normal lysforhold. Du vil også vite hvilke forhold som lysmålere ikke fungerer og du vil hvis du kjenner til rett eksponering kunne stille lukker og blender helt uavhengig av kameraet. Du trenger ikke å tenke på hvor mange trinn du må kompansere (noe som ofte kan være svært ulikt) fordi du allerede kjenner rett eksponering før du har tatt kamer opp til øyet. Jeg kan når som helst ta bilder med et hvilket som helst kamera, uten lysmåler å få fine bilder. Lysmåleren er bare en hjelper, men det er en stor fordel å vite rett eksponering i hodet, så slipper man å forholde seg til lysmåleren som er optimert for mer gjennomsnittlige farger.

 

I og med at du har Nikon kan du riktignok komme langt uten, men jeg blir likevel overasket over at en som er såpass selvgod som deg med tanke på egen fotografering, avblåser alle eksponerings teori som gammeldag og unødvendig. Sannheten er jo at automatikk er god hjelp men først og fremst for en som ikke kan tingene sine. Kan man det jobber man raskere og mer effektivt ved å bruke sin egen hjerne. Er jeg ute å ta bilder vil jeg automatisk helt av meg selv stille eksponeringstrinnet (les lukker eller blender) opp og ned på kameraet ettersom jeg går selv når jeg ikke tar bilde, slik at kameraet til enhver tid er rett innstilt. I godt lys har jeg også innstilt fokusen på skarphet på det omerådet aktuelle motiver vil befinne seg feks 1-5 meter, på den måten vil jeg kunne ta bilder kjappere og mer diskre enn noe som helst automatisk kamera. Det er en grunn til at folk som er avhengig av å jobbe ekstremt kjapt eller å være diskre fortsatt foretrekker Leica målsøkere, fremfor helautomatiske speilrefleks kameraer.

Lenke til kommentar
Regner med at vår guru k-ryeng kommer med noe fasitsvar etterhvert. :) Dobbelladeren så veldig smart ut, så sant den gir like mye effekt som en single da...
Guru er vel å overdrive, men det kommer jo an på så mye, så noe fasitsvar er vanskelig å gi. Kapasitet, indre motstand, selvutlading etc. Gitt gode oppladbare batterier skal man klare omtrent det samme som Nikon originalbatterier (EN-EL4a har vel 4500mAh hvis jeg ikke husker feil), men det kommer som sagt an mer enn bare kapasitet... Tror dere får spørre dem som bruker slike løsninger...
Lenke til kommentar

Alikevel har dere begge feil da, deres lukkertider er ukurante og ikke hele trinn dette er lukkere som ble brukt på russiske kameraer på 1950 tallet. Lukkersystemet bør ta utganspunkt i 1/1000 fram til 1/125, deretter rundes de opp til 1/60 istede for 1/50 ved neste lukker, så etter 1/15 rundes den igjen opp til 1/8 i stede for 1/7,5 slik at tallene tilslutt vil gå opp i et sekund. Så slipper vi et komplisert system med himla masse desimaler å regne på.

Endret av modin
Lenke til kommentar

De oppladbare Varta-batteriene jeg har, har 2700mAh. Vet ikke om man kan ta en spansk en sånn som Mr. Olsen og ta 2700mAh * 4 batterier = 10800mAh.

 

Hvis de uansett er hakket dårligere, kan man heller kjøpe to sett med oppladbare, altså 8 batterier, som jeg regner med vil gi mer tid enn ett stykk EN-EL4a. Billigere blir det også. :)

Lenke til kommentar
Selvgod om egen fotografering?

 

Jeg har ennå ikke følt behov for å kunne dette på strak arm, så hvorfor haste med å lære det?

 

Tror du misforstår meg, men jeg har gitt opp å forklare slikt til dere, så det får da heller bare slå tilbake på meg.

 

Vel du kan for all del ikke stole på at andre sier at det vil lønne seg, når man forstår hva man driver med vil det så å si alltid gi bedre resultater. Hvis du virkelig ikke ser fordelen av å kunne vite hvilken eksponering du skal bruke til enhver tid, er det bare tullete å diskutere med deg. Det er en grunn til at de som blir utdannet til fotografer fortsatt lærer det tekniske selv om de alltid vil bruke digital kamera, det er også en grunn til at faglærte fotografer, tar bedre bilder en selvsikre ufaglærte "proffer" med selvtillit nok til å starte fotobedrift, skulle likt å sett de samme gutta trenge seg inn i andre håndverk. Feks. vi snekring, rørlegger ikke minst elektrikker, nei det hadde aldri gått for der er det faktisk ansvarsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...