Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

En kjapp forklaring på hvorfor blenderrekka går i steg på roten av 2:

En halvering av arealet til blenderåpninga gir halvparten så mye lys gjennom. Men så vet vi at en halvering av arealet ikke er det samme som å halvere diameteren. Halverer man diameteren så blir arealet bare 1/4 så stort.

Tenk deg en firkantet blenderåpning bare for å gjøre det enkelt å regne på. Halverer man både lengde og bredde halveres og regner ut arealet så blir det jo 1/2 * 1/2 = 1/4. 1/4 så mye lys betyr to blendertrinn ned og da trenger man 4 ganger så lang eksponeringstid.

Blenderrekka går ikke etter halvering av lengde og bredde samtidig. Det går etter halvering av arealet. Altså 1/x * 1/x = 1/2. Enkel regning tilsier at x = roten av 2. Både bredde og lengde på den firkantede blenderåpninga reduseres med roten av 2. På runde blenderåpninger halveres diameteren (som vil si både "bredde" og "lengde" på åpningen.) Formelen er den samme, blendertrinnene halverer arealet og reduserer diameteren med roten av 2.

Roten av 2 er ganske nøyaktig 1.4142135623730950488016887242097

For enkelhets skyld runder vi av til 1,4.

1,0*1,4 = 1,4

1,4*1,4 = 1,96 men rundes opp til 2,0 (regner man helt nøyaktig så blir roten av to opphøyd i andre helt nøyaktig 2,0)

2,0*1,4 = 2,8 (regner man helt nøyaktig så skal det være 2,8284..)

2,8*1,4 = 3,92 (egner man helt nøyaktig så skal det være 4,0)

osv litt kjapt:

4,0*1,4=5,6

5,6*1,4=8,0

8,0*1,4=11

11*1,4=16 osv

Legg også merke til at 2 blendertrinn alltid er en faktor på 2:

1 - 2 - 4 - 8 - 16 - 32

1,4 - 2,8 - 5,6 - 11 - 22 - 45

Det kommer av at to blendertrinn = halvering av diameteren.

Forklaringen er altså så enkel matte som regning av areal vs diameter.

Takker. Veldig bra skrevet dette her.

Jeg har de under her, og da blir rekka...

Canon 85mmf1,8

og Canon 135mmf2.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har de under her, og da blir rekka...

Canon 85mm f/1,8

og Canon 135mm f/2.0

Rekka er alltid den samme gamle:

1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 osv

Dette er de hele blenderverdiene

(ordet 'hele' har ikke noe med heltall å gjøre)

Det førstnevnte objektivet starter ikke på noen av de hele blenderverdiene. Det starter på 1,8. Det er en plass mellom de to hele blenderverdiene 1,4 og 2. Dette er altså et mellomnivå, mer nøyaktig et 2/3 blendertrinn over 1,4.

Hvis du vil øke 1,8 med nøyaktig ett helt blendertrinn (1,4) så blir resultatet 1,8*1,4=2,5. Dette er 2/3 nivå mellom de hele blenderverdiene 2,0 og 2,8.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg skal på jobbintervju på fredag i hafrsfjord :hmm:

Mener å huske at Stephan bor der? Eller tar jeg feil nå? :p

Edit: Fikk forresten melding i dag fra fattern om at jeg kanskje kunne få noe fotoutstyr fra Thailand, så sendte ønskeliste på batterigrep og/eller Tamron 90mm objektiv tilbake :) Får se om jeg får noe i det hele tatt :p

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Edit: Fikk forresten melding i dag fra fattern om at jeg kanskje kunne få noe fotoutstyr fra Thailand, så sendte ønskeliste på batterigrep og/eller Tamron 90mm objektiv tilbake :) Får se om jeg får noe i det hele tatt :p

Han bor i Oslo->Nordstrand, tror du bomma litt der.

Lenke til kommentar

Explain plz? er han på ferie i Stavanger da? :p

Lenke til kommentar

Så nettopp på BHs priser. Batteriet til 550,- overlever man fint med, ettersom det er gode batterier. Varihet er jeg usikker på, men ThorEH sa han brukte oppladbare alkaliske i sitt batterigrep, og sa det fungerte bra. Regner med at vår guru k-ryeng kommer med noe fasitsvar etterhvert. :) Dobbelladeren så veldig smart ut, så sant den gir like mye effekt som en single da...

Lenke til kommentar
Jeg bruker jo mer enn bare de tallene, så har aldri lært meg rekkefølgen på kun noen av de.

Det er svært grunnleggende og kunne blender å lukkerekken i hodet Marius, gå hjem å lær deg litt grunnlegende eksponeringsteori. Dette vil gi deg langt bedre eksponerte bilder, fordi du da til enhver tid vil forstå hva kameraet gjør, for deg.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du teorien vil gi bedre eksponerte bilder?

Jeg ser på bildet for å se om jeg liker det, eller ikke, sitter ikke å regner. Eneste gangen jeg vil tro jeg kan få bruk for dette er ved langtidseksponeringer.

Har klart meg i 2,5 år, kan helt sikkert klare resten også ;)

fordi du da til enhver tid vil forstå hva kameraet gjør, for deg.

Jeg setter blender OG lukker selv ;)

Lenke til kommentar

Det tror jeg faktisk okså... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...