Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Nei, ingen kvalitetstap. Unntatt at du mister litt farger da. Men dette er så lite merkbart, synes jeg i hvertfall, at det kan ikke kalles kvalitetstap.

 

Du vet hvordan du lager action eller?

 

Jo, faktisk kunne jeg se en del fargetap på det eksempelet jeg viste i stad. Men ikke noe som ødela for mye. Ikke på langt nær slik som ved feil fargeprofil.

 

Ja, og action speeda opp ting en del.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss... Jeg ville ha trodd at så mye som den kongehusmoroa koster oss, så ville de hatt råd til et skikkelig kamera, selv om jeg antar at de har et lettere anstrengt forhold til kameraer... Da jeg satt på Huset (restaurant) på Svalbard i sommer kom, plutselig de svenske, danske og norske tronarvingene inn og satte seg på bordet bak oss - da var det vanskelig å ikke tenke på hva Se&Hør ville ha betalt for et snapshot... :roll:

 

Oyjorn: til prisen, så er Sigmas 70-300 (i det minste APO-versjonen) veldig bra glass. Riktignok er telezoom mitt aller lavest prioriterte område, men jeg bruker fortsatt min et par ganger i året.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jøss... Jeg ville ha trodd at så mye som den kongehusmoroa koster oss, så ville de hatt råd til et skikkelig kamera, selv om jeg antar at de har et lettere anstrengt forhold til kameraer...

 

Oyjorn: til prisen, så er Sigmas 70-300 (i det minste APO-versjonen) veldig bra glass. Riktignok er telezoom mitt aller lavest prioriterte område, men jeg bruker fortsatt min et par ganger i året.

Sonja er da titt og ofte observert med kamera. Kompakt-kamera riktignok, men kamera.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jøss... Jeg ville ha trodd at så mye som den kongehusmoroa koster oss, så ville de hatt råd til et skikkelig kamera, selv om jeg antar at de har et lettere anstrengt forhold til kameraer...

Sjekket litt mer. Alle bildene er tatt av en eller flere fotografer, og jeg går ut fra at babybildene ble tatt med det nærmeste som var for hånden, siden man kanskje mente at et stort speilrefleks kunne være ganske forstyrrende rett etter fødselen.

 

En del andre bilder er tatt med et Nikon D300 og det jeg antar er et 18-200VR, og et par babybilder er tatt med en form for lyssetting og et 1Dmk3.

Lenke til kommentar
siden man kanskje mente at et stort speilrefleks kunne være ganske forstyrrende rett etter fødselen.

Sjekk catchlightet i øynene - her er det brukt blits. Et kompakt speilrefleks med en 30/1.4 er relativt diskret, og trenger ikke blits:

 

216460803_7wvmP-S.jpg

 

...og ja, Sonja rusler jo rundt med en Canon G-serie kompakt, om jeg ikke husker feil. Det har vel blitt både bok og utstilling av det?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Oyjorn: til prisen, så er Sigmas 70-300 (i det minste APO-versjonen) veldig bra glass. Riktignok er telezoom mitt aller lavest prioriterte område, men jeg bruker fortsatt min et par ganger i året.

Ja, det er lurt å gå for APO utgaven. Har prøvd Canon utgaven og den var grei den. Noe bedre enn den rimelige Tamron-en. Jeg har Olympus ZD 70-300mm som er basert på Sigmaen, og har fått til enkelte blinkskudd der.

 

Tom

Lenke til kommentar
siden man kanskje mente at et stort speilrefleks kunne være ganske forstyrrende rett etter fødselen.

Sjekk catchlightet i øynene - her er det brukt blits. Et kompakt speilrefleks med en 30/1.4 er relativt diskret, og trenger ikke blits:

 

216460803_7wvmP-S.jpg

 

...og ja, Sonja rusler jo rundt med en Canon G-serie kompakt, om jeg ikke husker feil. Det har vel blitt både bok og utstilling av det?

Og en artikkel i A-mag. Der fotografen hadde vært flink nok til å lage en jævla glorie rundt HM Dronningens hode.

 

Det stemmer at det er brukt blits, men det var nok et mer profesjonelt bilde der det er brukt mk3. På det andre bildet måtte en bruke blits.

 

Men speilrefleks har en annen betydning og oppfattes anorlunda, det vet vi alle. :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg møtte på Dronningen for noen år siden i Nordnorge. Da tuslet hun rundt med et eller annet kompaktkamera og spurte om hun kunne ta bilde av meg, og jeg som ikke skjønte det var Dronningen før mamma sa det en times tid etterpå når hun gikk forbi oss med vakter og hele pakka, sa selvfølgelig nei. Kan garantere dere at jeg har fått høre denne historien et par ganger :p

Endret av OlavF
Lenke til kommentar

These things are set to drop is U.S. and Canadian markets on March 1st for Canon and later in the year for Nikon. Pricing is speculated to be $199 for the Mini and $219 for the Flex.

 

Ser det allerede ligger på Amazon, iallefall Mini TT1 til $199.

Mulig det kan bli høyere priser, jeg håper iallefall ikke det, dyrt nok som det er. Virker jo veldig lovende med TTL, da kan jeg styre blitzen fra kameraet istedenfor å stille inn manuelt :thumbup:

 

Og den beste tingen er at det er til Canon i førsteomgang :tease:

Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å dy meg lenger, så siden MP-E nå er det eneste som mangler i min nye makro-rigg, måtte jeg sette den opp og prøve med min "gamle" EF 100mm f2.8 macro som stand-in.

 

Det hele forløp egentlig ganske smertefritt, med unntak av noen småproblemer med en overnysgjerrig pus og det faktum at blitsen faktisk er altfor kraftig! På 100mm'erens nærgrense må jeg ned i f32 på ISO 50, og selv da må blitsen stå på laveste styrke. Jeg valgte imidlertid en kraftig ringblits med vilje, slik at den også kan brukes til portretter sammen med 85mm f1.2L USM II.

 

Selve oppsettet består foruten objektiv av følgende:

Canon EOS 5D Mark II med BG-E6 vertikalgrep

Manfrotto macro glide plate 454 fra Natur og fritid

Manfrotto M055 XPROB stativ fra Japan Photo

Manfrotto 410 stativhode fra Preus Pro (nå Fotosentralen)

Sekonic Flashmate 308BII lysmåler fra Jessops

Hjemmesnekret lysbord basert på en kasse fra IKEA, lysrørarmatur fra Mesterlys, matt pleksiglass fra Oslo Glass & Vindu AS og annet plukk fra Clas Ohlson.

Studioringblits fra Fotopia.no

 

Bilder av riggen her:

 

 

post-29613-1235226174_thumb.jpgpost-29613-1235226169_thumb.jpgpost-29613-1235226179_thumb.jpg

 

 

 

Noen (ganske kjedelige) testbilder:

 

 

post-29613-1235228209_thumb.jpgpost-29613-1235228220_thumb.jpgpost-29613-1235228229_thumb.jpgpost-29613-1235228330_thumb.jpg

 

 

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...