Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom til å tenke på en merkelig ting... Vet egentlig ikke hvordan optisk bidlestabilisering fungerer, men lurer på om objektiver uten stabilisering har lengre levetid enn objektiver med... Noen som vet?

 

Merklig tanke, tviler på at det blir noe problem ;)

 

Ikke så merkelig. Det er jo noe som er i bevegelse, ganske kjappe bevegelser også virker det som. Så dette har jeg også spekulert på.

 

-Lazy

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på en merkelig ting... Vet egentlig ikke hvordan optisk billedstabilisering fungerer, men lurer på om objektiver uten stabilisering har lengre levetid enn objektiver med... Noen som vet?

 

Merklig tanke, tviler på at det blir noe problem ;)

Teoretisk kan det kanskje representer et problem.

Men jeg tviler på at det har særlig praktisk betydning, annet enn eventuelt i helt spesielle tilfeller.

 

Med det samme vi er inne på optisk stabilisering. Thom Hogan hevder at det kan ha negativ effekt på på boke-egenskapene i en objektivanmeldelse. Høres egentlig ganske logisk ut, uten at jeg vil begi meg ut på en lenger optisk begrunnelse.

Lenke til kommentar
Bra jobbet :) men lurer på en ting... Hvorfor sitroner? Siden du lager produktbilde, er det da ikke bedre å bruke "hovedsmaken" Berry Apple?

Dette er vel ikke stedet for bildekritikk, men såpass pirkete føler jeg at jeg kan være...

 

Hehe, endelig en som oppdaget den "lille" logiske bristen. Noen som ikke leser hele teksten på pakken før de skyter? Neida, det var rett og slett det eneste jeg hadde inne. Bortsett fra bananer da, men det blir kanskje litt for mye kunstnerisk frihet?

 

Bær = frukt

Sitron = sitrusfrukt

Sitron = Bær

 

Måtte ha noe rundt, hadde ikke han andre som hadde tatt bilde av drikken brukt lime? Det finnes ihvertfall ikke i drikken. Sitronsyre derimot.

Endret av ET-media
Lenke til kommentar
Sitronsyre finnes da vitterlig i lime også :tease:

 

Francis

Men det heter sitronsyre. Vel kan ikke gjøre alt riktig hele tiden. Plukket drikken opp med en tilfeldighet ved kassa på kiwi, husket jeg hadde sett et bilde av den før. Hvor ligger det bilde på akam egentlig? Har lyst til å sammenligne.

 

Vet dere hva som irriterer meg mest med bildet bortsett fra slagskyggen?

Den lille bulken i skriften Pure Rush.

 

SoBe_Pure_Rush___Energy_Drink_by_ET_media.jpg

 

Endret av ET-media
Lenke til kommentar

Oi! Jeg har bare lagret jpeg med Photoshop og lastet rett opp.. Trodde det var kun nettleseren sin feil at bildene mine ble dårligere på web.. Men å lagre for web gjorde susen..

 

Andre som ser forskjell på disse to?

 

Vanlig jpeg (som vist via nettleser)

3294348123_3f844f693a.jpg

 

Saved for web

3294285813_4663007e73.jpg

 

Kanskje er det noen som har gjort samme tabben. Noen som vet hvordan jeg bytter ut bilder på flickr?

Lenke til kommentar
Oi! Jeg har bare lagret jpeg med Photoshop og lastet rett opp.. Trodde det var kun nettleseren sin feil at bildene mine ble dårligere på web.. Men å lagre for web gjorde susen..

 

Andre som ser forskjell på disse to?

(..)

Stor forskjell. Har ikke PS og snadder her, men tipper dette er en klassiker - tipper følgende:

JPG'ene dine er tatt/lagret med Adobe RGB. Browseren (som så mange andre programmer) forstår ikke at dette er et Adobe RGB-bilde, og viser det som et sRGB. Save for web konverterer bildet til sRGB.

 

Tipper du kan løse det ved å gå inn i PS, velge "Convert to profile..", velge sRGB og lagre. Filen vil nå bli vist korrekt, med exif og det hele, uten at du nødvendigvis skal innom "Save for Web..". (Save for web stripper forresten alt som heter exif.)

 

Edit: For sen. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Er dette noe som kan gjøres til standard ved lagring, eller må man endre alle bilder hver gang?

 

Ja, det var forresten idiotisk at exif forsvant.. Da er jo den metoden utelukket.

Tjah - hvis målet ditt kun er å bruke bilder på web og se dem på dataskjermer, og derfor ikke skal utnytte det ekstra fargerommet i Adobe RGB, så kan du like så godt skyte i sRGB med kameraet? Bare gå inn på kameraet og velg sRGB som fargerom. Problem løst. ;)

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si hvis du skyter i RAW.

Ja, og jeg elsker raw! ;)

 

Action hørtes ikke dumt ut. Hvis jeg kunne lagret med 1024px i bredden, konvertert til sRGB og satt kvalitet til 11 i samme slenge hadde det spart meg noe tid ;)

 

Forresten, er det noe kvalitetstap ved konvertering til sRGB? Mener jeg kan se litt mer støy.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...