Karl-Peder Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Egentlig har jeg mest lyst til å bruke Win98 SE igjen, ettersom det faktisk gikk an å kjøre de gode, gamle spillene der uten større problemer. Sånn "jobbmessig" (dvs alt som ikke har med spill å gjøre) er jo Mac å foretrekke uansett. Selv har jeg XP på en PC, Vista på laptopen og 98 på en kjempegammel maskin som min mor bruker kun for å betale regninger. Ingen Mac ennå. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg kunne egetnlig tenkt meg en Mac, jeg også. Men det er dyrere og ikke like god til spill. Ja, du kan skaffe Windows til Mac også og bra skjermkort, men det er mer tungvindt og dyrere. Men ærlig talt surfer jeg og redigerer bilder mye mer enn jeg spiller... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg kunne egetnlig tenkt meg en Mac, jeg også. Men det er dyrere og ikke like god til spill. Ja, du kan skaffe Windows til Mac også og bra skjermkort, men det er mer tungvindt og dyrere. Men ærlig talt surfer jeg og redigerer bilder mye mer enn jeg spiller... Det finnes alltids spillkonsoller. Tom Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Mac koster veldig mye penger, men det ser ut som det snart er mulig å kjøpe "mac-kopier" med OSX.. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 http://www.flickr.com/photos/moogibang/2570603414/ <- "Dragonfly at f/1.0". :o Steike! Der snakker vi en fotograf som har mestret rammesøkerfokusering. Vil gjerne ha en Mac, men vil ikke kjøre OSX. Noen fine funksjoner, men alt i alt er jeg ikke fornøyd med OSX. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 OS X er et nesten perfekt operativsystem. Tok med meg laptopen min på lan, sammen med skjermen og har spilt Red Alert 3, CS 1.6 og Age of Empires to uten problemer. Og så har jeg nesten ingenting å bære på. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 http://www.flickr.com/photos/moogibang/2570603414/ <- "Dragonfly at f/1.0". :o Steike! Der snakker vi en fotograf som har mestret rammesøkerfokusering. Vil gjerne ha en Mac, men vil ikke kjøre OSX. Noen fine funksjoner, men alt i alt er jeg ikke fornøyd med OSX. sinnsykt mye bra bilder på photostreamen til han der.. *legge til RSS feed* Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Facebook tilsidesetter all opphavsrett i følge dinside.no Såpass dramatisk at jeg lagde en egen tråd. EDIT: Typo, seff Endret 17. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 - alle - sosiale sider ca har jo lignende betingelser. skjønner ikke helt krisen. bruker det selv, laster opp bilder der, og poster div ting. kjenner også mange andre profesjonelle fotografer som gjør det samme. sjangsen for at bildet er SÅ bra at facebook bare MÅ bruke det, og miste all tiltroen fra folk er ikke akkurat enorm. du må nesten veie opp hvor mye kommersiell verdi bildene dine har i utgangspunktet. de fleste finner nok ut at facebook har lite å tjene på å selge akkurat dine bilder =) spesielt med tanke på oppløsningen osv =) godt nok til bruk for web, men i utgangspunktet har jo de fleste filer lastet opp der veldig til begrensninger =) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 604px i bredden er ikke akkurat noe særlig printbart, nei. I tillegg blir jo bildene noe jævlig komprimert. Ikke at jeg laster opp så mye bilder der, men tenker å laste opp noen skibilder der, som kjørerne var hippe på å bruke som profilbilder. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 604px i bredden er ikke akkurat noe særlig printbart, nei. I tillegg blir jo bildene noe jævlig komprimert. Ikke at jeg laster opp så mye bilder der, men tenker å laste opp noen skibilder der, som kjørerne var hippe på å bruke som profilbilder. Hvis du har et bilde på feks 1600*1200 du laster opp så blir det vel automatisk tilpasset facebook, men blir det originale bildet lagret i tillegg en plass vi vanlige dødelige ikke ser? Noen som vet? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Det har jeg også lurt litt på. 99% av folk laster jo opp bilder i full oppløsning, så det vil i hvertfall kreve MYE mer serverkapasitet fra FBs side. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Men ubesudlete bilder vil jo være straks mer verdifulle for eventuelle videresalg Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Det stemmer selvfølgelig. Men hvor mange bilder av kommersielle finner du på Facebook da? Jeg har fortsatt ikke hørt om en sak om kommersielt "misbruk" av opplastede bilder. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 De nevnte et lite eksempel på radion akkurat nå. Hvis du blir president i USA om 4 år så kan facebook selge gamle fyllebilder av deg til feks The Sun. Fortiden til fremtidige kjendiser er vel en gullgruve for enkelte. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg testa litt på Facebook med bilder i forskjellige størrelse for å se hva som skjedde med dem. Min konklusjon var at det var best å endre bildet til 604px på lengste side selv, og velge kjipe kvalitetsinnstillinger i "Save for web", før man lasta opp. Da ble resultatet best. Men det var ikke noen vitenskapelig test, jeg testa bare med tre litt forskjellige bilder. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Tror nok Java-appleten skalerer on the go når du laster opp. Tvilsomt at Facebook sitter på originalfilene etter min mening. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Etter opplastningshastigheten å dømme, så reskalerer softwaren (nettleseren) før det lastes opp. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Etter opplastningshastigheten å dømme, så reskalerer softwaren (nettleseren) før det lastes opp. Det inntrykket har jeg også. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Mange aviser bruker facebookbilder (mugshots) i spesielle nyhetssaker, jeg regner med at de har en eller annen avtale med facebook om dette? Man kan jo ikke bruke andres bilder uten samtykke, men hvis man har overlatt denne "retten" til facebook, kan de muligens ta denne avgjørelsen for deg. Edit: Mener jeg har sett eksempler på dette i saken om hun britiske studenten som ble drept i Italia, samt saken der den norske studenten ble drept i London. Edit2: http://www.inthenews.co.uk/news/autocodes/...036;1261242.htm Endret 17. februar 2009 av abraxa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå