Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 ok, *never care, just adjust when shooting* Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Er det ikke skremmende - dette er andre eksempelet på anvendt matematikk. Nesten like ille som å være på skolen. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Er det ikke skremmende - dette er andre eksempelet på anvendt matematikk.Ikke helt det jeg forbinder med anvendt matematikk, men dog.http://uit.no/matstat/anvendtmatematikk/1 Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Blenderrekka er helt basic på media-linja. Er bare å lære seg den Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 En kjapp forklaring på hvorfor blenderrekka går i steg på roten av 2: En halvering av arealet til blenderåpninga gir halvparten så mye lys gjennom. Men så vet vi at en halvering av arealet ikke er det samme som å halvere diameteren. Halverer man diameteren så blir arealet bare 1/4 så stort. Tenk deg en firkantet blenderåpning bare for å gjøre det enkelt å regne på. Halverer man både lengde og bredde halveres og regner ut arealet så blir det jo 1/2 * 1/2 = 1/4. 1/4 så mye lys betyr to blendertrinn ned og da trenger man 4 ganger så lang eksponeringstid. Blenderrekka går ikke etter halvering av lengde og bredde samtidig. Det går etter halvering av arealet. Altså 1/x * 1/x = 1/2. Enkel regning tilsier at x = roten av 2. Både bredde og lengde på den firkantede blenderåpninga reduseres med roten av 2. På runde blenderåpninger halveres diameteren (som vil si både "bredde" og "lengde" på åpningen.) Formelen er den samme, blendertrinnene halverer arealet og reduserer diameteren med roten av 2. Roten av 2 er ganske nøyaktig 1.4142135623730950488016887242097 For enkelhets skyld runder vi av til 1,4. 1,0*1,4 = 1,4 1,4*1,4 = 1,96 men rundes opp til 2,0 (regner man helt nøyaktig så blir roten av to opphøyd i andre helt nøyaktig 2,0) 2,0*1,4 = 2,8 (regner man helt nøyaktig så skal det være 2,8284..) 2,8*1,4 = 3,92 (egner man helt nøyaktig så skal det være 4,0) osv litt kjapt: 4,0*1,4=5,6 5,6*1,4=8,0 8,0*1,4=11 11*1,4=16 osv Legg også merke til at 2 blendertrinn alltid er en faktor på 2: 1 - 2 - 4 - 8 - 16 - 32 1,4 - 2,8 - 5,6 - 11 - 22 - 45 Det kommer av at to blendertrinn = halvering av diameteren. Forklaringen er altså så enkel matte som regning av areal vs diameter. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Jurgis: Jeg går ikke der, men om man skal høre her så er det jo bare å si de "hele" tallene... Altså f/2.8, f/4, f/6,3, f/7,1, f/8 osv, eller? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jurgis: Jeg går ikke der, men om man skal høre her så er det jo bare å si de "hele" tallene... Altså f/2.8, f/4, f/6,3, f/7,1, f/8 osv, eller? Det blir bare tull, fordi forskjellen mellom f/2.8 og f/4 er da ikke det samme som mellom f/6.3 og f/7.1. Det er en grunn til at vi har den tallrekka vi har ... Tom Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 45, 64. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Doh, leste ikke innlegget til k-ryeng bra nok. "Hele" trinn hørtes ut som hele tall... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jurgis: Jeg går ikke der, men om man skal høre her så er det jo bare å si de "hele" tallene... Altså f/2.8, f/4, f/6,3, f/7,1, f/8 osv, eller?De hele trinnene (definert fra f/1.0) er 1.0, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 45, 64 etc. Du trenger bare huske 1.4 og 2, så klarer du resten ved å doble... :-) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 2? Du ganger hver blender med 1,4, å så får du neste trin. Tenker du på 2 for å justere etter med lukker? gang blender med 1,4, del lukker på 2. Del blender med 1,4, gang lukker med 2? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Tenker du på 2 for å justere etter med lukker? gang blender med 1,4, del lukker på 2. Del blender med 1,4, gang lukker med 2?Hvis du husker 1.4 og 2, kan du doble dem for de to neste trinnene; 2.8 og 4 etc. (fordi 1.41*1.41~=2) Endret 29. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Nei. Du ganger 1,4 med to for å få annakvart steg, og 2 med 2 for å få dei andre stega. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det er lettere å starte med to tall og doble hvert av de: > Start med 1 og doble videre: 2 - 4 - 8 - 16 - 32 > Start med 1,4 og doble videre: 2,8 - 5,6 - 11 - 22 - 45 De to rekkene utgjør til sammen hele blenderrekka. Å gange med 2 klarer de fleste kjapt med hoderegning. Å gange med 1,4 er vanskeligere og tregere med hoderegning. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Dropper dette jeg... Endret 29. april 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
GLN Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 jahaja Mens jeg har vært på skolen har visst noen hatt matteeksamen her inne. Ble mer og mer forvirra for hvert innlegg:P Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Mens jeg har vært på skolen har visst noen hatt matteeksamen her inne. Ble mer og mer forvirra for hvert innlegg:PHvis du blir forvirret av å multiplisere med 1.4 og 2, er det best du holder deg _langt_ unna alt som heter ingeniørstudier og andre tekniske/økonomiske studier ;-) Lenke til kommentar
GLN Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Mens jeg har vært på skolen har visst noen hatt matteeksamen her inne. Ble mer og mer forvirra for hvert innlegg:PHvis du blir forvirret av å multiplisere med 1.4 og 2, er det best du holder deg _langt_ unna alt som heter ingeniørstudier og andre tekniske/økonomiske studier ;-) Da kan jeg like så godt bare droppe hele vgs og univeritetet ;< Men hadde jeg levd meg inn i det jeg leste hadde jeg nok forstått det bedre, scrolla sent nedover å så bare tall. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Det er jo ikke det, men og forstå disse "hele trinna" Er hele trinn alle de trinne man får ved å gange f/1,4, med 1,4 og 2? Det er lettere å starte med to tall og doble hvert av de: > Start med 1 og doble videre: 2 - 4 - 8 - 16 - 32 > Start med 1,4 og doble videre: 2,8 - 5,6 - 11 - 22 - 45 De to rekkene utgjør til sammen hele blenderrekka. så ikke denne, forstår nå.... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det er jo ikke det, men og forstå disse "hele trinna" Er hele trinn alle de trinne man får ved å gange f/1,4, med 1,4 og 2? De to første hele trinnene (etter f/1.0) er f/1.4 og f/2. Husker du disse to, og det burde ikke være spesielt utfordrende, kan du finne de to neste trinnene ved å doble f-tallene; 1.4*2 = 2.8 og 2*2 = 4 => f/2.8 og f/4. Deretter kan du finne de neste to ved å doble disse tallene: 2.8*2 = 5.6 og 4*2 = 8 => f/5.6 og f/8 osv. Har du brukt et kamera i mer enn en uke, vil du også kjenne igjen alle svarene - du har sett dem og "brukt" dem mange ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå