von-schnellfahrer Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Se hva jeg fant på Lefdal i dag. Mitt, tomsi42s og husker ikke hvem sistemann er. Men alle bildene er altså fra Akam. Hva burde man gjøre i en slik sak? wtf! å så var ikke mitt der akam kan vel ikke gi tilatelse til å bruke andres bilder? EDIT: jævlig stygge rammer by the way... Endret 7. februar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Var det digitale rammer eller bare vanlige rammer med utskrifter? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 hvilken lefdal var det? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ta flere bilder (som viser helt klart hvilken butikk, gjerne film...), kom tilbake med vitner, send en mail til butikksjefen med kontonr til alle 3 og regning. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 De er fremdeles brukt for at lefdal skulle "fremme" sitt salg av sine produkter.... Noe dere helt klart burde ta betalt for. Godt betalt, bare fordi de var frekke nok til å ikke be om lov til å bruke det. Ikkeno å lure på spør du meg... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ta flere bilder (som viser helt klart hvilken butikk, gjerne film...), kom tilbake med vitner, send en mail til butikksjefen med kontonr til alle 3 og regning. Ja, angrer nå på at jeg ikke tok film og noen oversiktsbilder. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Godt over 1000,- per bilde vil jeg si. Frilanssatsene er som følger ifølge nj.no: Fotografier Standard honorar per bilde 1530 Helside 2005 Forside/dobbeltside 2545 Og det er vel vanlig å ta 200% av satsene når ting blir brukt uten tillatelse? altså 2x 1530,- + en liten notis/artikkel i en eller annen avis kanskje. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Dette blir gøy å følge med på.... Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 + en liten notis/artikkel i en eller annen avis kanskje. haha... skikkelig hevn skal det være... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) + en liten notis/artikkel i en eller annen avis kanskje. haha... skikkelig hevn skal det være... Ja. Hvorfor F... ikke? De folka som har hengt det opp kan da ikke være så dumme at de ikke vet om opphavsretten. De er nok bare så dumme at de trodde de kunne komme seg unna med det. Uheldigvis tror jeg at 90% av sånne saker som dette ikke oppdages, og at folk faktisk tror de kan bruke bilder uten tillatelse. Edit: En skriftlig og muntlig unnskyldning fra butikksjef + adm.dir for lefdal + dobbel frilanssats (3060,-) at sjefene slikker dem i ræva og oppfyller hvert minste krav er det minste de kan be om.. Edit2: Jeg kjenner at jeg blir så SINT SOM BARE FAE*. Kanskje på tide å legge seg nå, sove av rusen. Blir plenty med sjampis i morra også. Endret 7. februar 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 menne.. hva med å ta det som et komplement til de fotografene som fikk "æren"? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nei. De ble ikke spurt engang. Da har de gjort noe utilgivelig i min bok. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) menne.. hva med å ta det som et komplement til de fotografene som fikk "æren"? Det er noe om det å spørre om lov. Hadde det vært Kåre fra Snåsa som hadde printet ut bildet og hengt det på veggen hjemme, så hadde jeg ikke giddet å bråke. Men når et firma bruker mine bilder for å selge noe, så forventer jeg faktisk å få betalt for bildet mitt. De har jo valgt bildet mitt for å selge produktet sitt. Edit2: Jeg kjenner at jeg blir så SINT SOM BARE FAE*. Kanskje på tide å legge seg nå, sove av rusen. Blir plenty med sjampis i morra også. Stress ned. Aldri lurt å legge seg sinna. Sjampis i morgen også? Betyr det at det ble nok sjampis i dag? Må være noe svært som feires. Tom Endret 8. februar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 menne.. hva med å ta det som et komplement til de fotografene som fikk "æren"? Nei, ærlig talt. Rett skal være rett. Ja, det er en "ære" at en butikk ønsker å bruke bildene mine, men da skal de pokker meg spørre om tilatelse først. At en så stor kjede som Lefdal prøve å snike seg unna opphavsrettigheter blir for dumt. Dette er generelt et problem som burde taes opp, da mange aviser også prøver seg på dette. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Stress ned. Aldri lurt å legge seg sinna. Sjampis i morgen også? Betyr det at det ble nok sjampis i dag? Må være noe svært som feires. Tom dama blir/ble 18 i dag, søndag... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Stress ned. Aldri lurt å legge seg sinna. Sjampis i morgen også? Betyr det at det ble nok sjampis i dag? Må være noe svært som feires. Tom dama blir/ble 18 i dag, søndag... Gratulerer. Grunn nok til sjampis det Tom Lenke til kommentar
CFM Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hvorfor elsker VG og Gladbladet å overskarpe alle bildene sine? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 menne.. hva med å ta det som et komplement til de fotografene som fikk "æren"?En del av poenget er nettopp at fotografen ikke får noen ære (kreditering). Så tre ganger normal sats vil ikke være et urimelig krav. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tja.. det jeg lurer på er hvorfor de i veldig mange tilfeller bruker de røde ringene rundt ting i bildet. Selv når det er helt opplagt hva man ser på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå