Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Legges noe ut på nett er det lite sannsynlig at man får noen kreditering for det om det blir brukt av andre. Folk er rett og slett for frekke, eller det er vel heller sånn at folk flest ikke syns at et bilde er noe å bry seg om.

Selv har jeg ved tre anledninger funnet igjen egne bilder. Det er ikke stort man kan gjøre med det annet enn å gjøre brukeren oppmerksom på at det er tyveri. Bevisbyrden er din. Kan du bevise at bildet er ditt blir det fjernet. Om du ikke kan det har du ingenting å stille med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror rett og slett mange bilder blir "lånt" på nettet fordi mange ikke er klar over hva de gjør.

Vi ser av og til eksempler på det her og. En del legger inn bilder de liker, og glemmer å opplyse at det ikke er deres. Andre gjør det bevist for å framstille seg som flinkere enn de er.

Men mange gjør det nok i ren uvitenhet.

 

En helt annen ting, er fotoamatører som blir opprørt over at bildene deres blir brukt, samtidig som de stjeler musikk uhemma :hmm: Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

Man er ikke bedre selv da nei. Hvis man gjør noe ulovlig av samme art kan man vel faktisk ikke klage på at det samme skjer en selv?

 

Men forskjellen er jo at man hører gjerne på musikken selv og artisten vil jo bli kjent igjen hvis man spiller det for andre. Det skjer vel ikke med et foto, og de som legger det ut blir "kreditert".

 

Selv synes jeg det er greitt at noen "låner" et bilde av meg så lenge det blir nevnt hvem som har faktisk har tatt bildet.

Henger vel kanskje litt sammen med at jeg ikke lever av foto. Er jo kun en hobby.

Lenke til kommentar

Det er jo musikeren/ene som får kredit for musikken vi laster ned. Så hvis de blir stor nok får de begynne med konserten og spille for oss da vel :p

Liker egentlig at artistene må tjene penger på andre måter enn platesalg, for da kommer det bedre artister til Bergen! Bare se, Coldplay, Bruce, Metallica osv

Lenke til kommentar
En helt annen ting, er fotoamatører som blir opprørt over at bildene deres blir brukt, samtidig som de stjeler musikk uhemma :hmm: Forstå det den som kan.

 

Det er en forskjell på å nyte musikk uten å betale for den, og å plagiere andre. Jeg kan skjønne analogien om det er selve akten med å spre bildet amatøren reagerer på. Da er det litt hyklerisk, det er sant. Men jeg har på følelsen at det heller er det at de ikke blir anerkjent som fotograf som gjør det. Det er to forskjellige ting. Det er ingen motsetning mellom det å synes det er greit å dele filer, og å ikke synes det er greit å ikke kreditere de som har laget filene (om det er musikk, bilder, eller annet).

Lenke til kommentar
Hmm... fikk et gavekort fra JP på 700 fra (nå eks-)kollegaene mine på avslutningen min i dag. Hva i heite kan jeg bruke det til?

 

Det første som falt meg inn var CPL, men jeg vet ikke om jeg kunne leve med meg selv om jeg kjøpte filter i Norge... :roll:

Du kan donere den bort til meg, så 24-70mm 2.8 jeg skal kjøpe etterpå ikke blir SÅÅ dyr men bare SÅå dyr ;)

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Hmm... fikk et gavekort fra JP på 700 fra (nå eks-)kollegaene mine på avslutningen min i dag. Hva i heite kan jeg bruke det til?

 

Det første som falt meg inn var CPL, men jeg vet ikke om jeg kunne leve med meg selv om jeg kjøpte filter i Norge... :roll:

Få noen andre til å kjøpe CPL for deg med det kortet. Da er det ikke du som har kjøpt filter i Norge.

 

Eller legg på litt penger og få deg en større fotobag ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Hmm... fikk et gavekort fra JP på 700 fra (nå eks-)kollegaene mine på avslutningen min i dag. Hva i heite kan jeg bruke det til?

 

Det første som falt meg inn var CPL, men jeg vet ikke om jeg kunne leve med meg selv om jeg kjøpte filter i Norge... :roll:

Jeg har 800kr, går vell til en 135 f/2 i og med at jeg ikke kjøper 5d mark ii butikken.

Lenke til kommentar
Det er jo musikeren/ene som får kredit for musikken vi laster ned.
Sorry. Det argumentet kjøper jeg ikke. Musikere trenger kred, ja.

Men, de lever ikke av det. De lever av å selge plater eller billetter.

 

Jeg skal ikke sette meg på min høye hest her. Jeg har ikke alltid vært snill gutt.

 

Men jeg går ikke rundt å later som om jeg er Robin Hood. Og jeg opererer ikke med en moral for musikk og en annen for bilder.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Men nå har jeg sendt en epost til arrangøren, så får vi se hva de sier.

Det var som jeg trodde:

Det betyr at du gjør som du vil med bildene, men at Fri Flyt/Coca Cola også har anledning til å bruke de.

Da er det helt greit for meg.

Det der hørtes jo forsåvidt greit ut. Tror jeg satser på å sende inn bildet.
Lenke til kommentar
Det første som falt meg inn var CPL, men jeg vet ikke om jeg kunne leve med meg selv om jeg kjøpte filter i Norge... :roll:

Da har du større problemer enn meg. Jeg _har_ nemlig kjøpt CPL i Norge. Mulig jeg nå stigmatiserte meg selv, men om du også handler i Norge kan vi dele stigma og byrden blir lettere å bære.

Lenke til kommentar
Men nå har jeg sendt en epost til arrangøren, så får vi se hva de sier.

Det var som jeg trodde:

Det betyr at du gjør som du vil med bildene, men at Fri Flyt/Coca Cola også har anledning til å bruke de.

Da er det helt greit for meg.

Det der hørtes jo forsåvidt greit ut. Tror jeg satser på å sende inn bildet.

Da kan ikke jeg annet enn å undres hvorfor de ikke sier det i første omgang.

Hvor vanskelig er det å få sagt det direkte, i stedet for å si at fotografen gir fra det rettighetene?

Lenke til kommentar

Simon Aldra: Etter at jeg gikk inn på profilen din og så profilbildet ditt (i tillegg til avataren...) så eg jeg overbevist over at du er minst 30! Basta.

Motbevis meg gjerne.

 

Edit: sånn bare for å gå over til noe helt annet.

"and now for something completely different"

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Det første som falt meg inn var CPL, men jeg vet ikke om jeg kunne leve med meg selv om jeg kjøpte filter i Norge... :roll:

Da har du større problemer enn meg. Jeg _har_ nemlig kjøpt CPL i Norge. Mulig jeg nå stigmatiserte meg selv, men om du også handler i Norge kan vi dele stigma og byrden blir lettere å bære.

Ettersom jeg liker å støtte mine lokale foto-sjapper, så kjøper jeg gjerne CPL. Særlig etter at jeg har meldt meg på "Nei til UV filter gjengen". Kamerahus og kit-optikk tjener de jo ikke penger på ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...