tomsi42 Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Bibble, er det noe ala lightroom uten steorider? Tja. Bibble 5 blir vel mer eller mindre en direkte konkurrent. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg kom over denne fotokonkurransen i går, og jeg har det perfekte bildet for en av kategoriene. Men jeg merker at jeg er en smule nølende til å overlate alle rettigheter til Coca-Cola uten å være garantert at jeg får noe igjen for det, men samtidig er det jo gøy å vinne ting. (sier ikke nei takk til nye ski) Hva synes folk her om denne typen konkurranser egentlig? hvis jeg må frasi meg alle rettighetene til bildet så skal jeg ha cash. Og det etter en seriøs rate. At konkurranse-arrangør/sponsor får rettigheter til å bruke bildet til eget bruk (også i andre sammenhenger) er helt greit, såfremt det er JEG som fortsatt rettighetshaver. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Hva synes folk her om denne typen konkurranser egentlig? For min egen del er det helt greit - jeg har ingen ambisjoner om å tjene penger på denne hobbyen, så hvis noen har lyst å bruke bildet mitt til noe blir jeg egentlig bare stolt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 For min egen del er det helt greit - jeg har ingen ambisjoner om å tjene penger på denne hobbyen, så hvis noen har lyst å bruke bildet mitt til noe blir jeg egentlig bare stolt. Ditto - tipper Tomsi følte sånn om sin første konkurranse også. Men - det at fotografen skal fraskrive seg rettighetene gjør nok at "seriøse" fotografer (være seg amatører eller profesjonelle) vil betakke seg å være med.. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) hvis jeg må frasi meg alle rettighetene til bildet så skal jeg ha cash. Og det etter en seriøs rate. At konkurranse-arrangør/sponsor får rettigheter til å bruke bildet til eget bruk (også i andre sammenhenger) er helt greit, såfremt det er JEG som fortsatt rettighetshaver. Tom Er i de baner jeg tenker også, men samtidig så ser jeg ikke noen reell bruk for dette bildet i fremtiden. Men det er jo litt kjedelig å gi fra meg alle rettigheter til et bilde som jeg faktisk er fornøyd med. Men - det at fotografen skal fraskrive seg rettighetene gjør nok at "seriøse" fotografer (være seg amatører eller profesjonelle) vil betakke seg å være med..Tenkte på det der selv, og det er jo isåfall kun positivt for min del hvis jeg bestemmer meg for å delta. Endret 30. januar 2009 av Jacobs1k Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) For min egen del er det helt greit - jeg har ingen ambisjoner om å tjene penger på denne hobbyen, så hvis noen har lyst å bruke bildet mitt til noe blir jeg egentlig bare stolt.Jeg for min del har vel litt den samme holdningen. Men det avhenger mye av hvem det er. Coca Cola Company, de driver i mitt hode systematisk utsuging av den tredje verden, samtidig som de ødelegger helsa vår. Og nå forsøker de altså å utnytte naive amatørfotografer. No way! Men, Coca Coal som det ondes inkarnasjon, var ikke det egentlige poenget mitt. Poenget var at min holdning til å gi fra meg rettigheter, er veldig avhengig av hvem og hva det handler om. Generelt er jeg skeptisk til å gi fra meg alle rettigheter. I dette tilfellet, så kan selskapet teoretisk skaffe seg lettvinne ekstrainntekter ved selge bildene mine til stock foto. Der går grensa for meg. Endret 30. januar 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Problemet med å frasi seg alle rettigheter er at du da ikke har mulighet til å legge ut bildet på websiden din og si at dette har er et bilde du stilte med i konkurranse XXXX (og tapte/vant). Det er ikke overdrevet tro på egne evner som er problemet; det er det at Store konserner prøver å tilegne seg fulle rettigheter uten å gi noe tilbake som er problemet. Samtidig som de ber om mye mer rettigheter enn de trenger. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Problemet med å frasi seg alle rettigheter er at du da ikke har mulighet til å legge ut bildet på websiden din og si at dette har er et bilde du stilte med i konkurranse XXXX (og tapte/vant). Hvis dette er tilfelle stiller saken seg i et litt annet lys. Jeg tolket det som at hvis jeg sender inn et bilde kan arrangøren bruke bildet til hva de vil uten at jeg kan kreve kompensasjon. Er du sikker på dette? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Er du sikker på dette?"Deltakerne må fragi seg rettighetene av bildene for å delta." står det på friflyt sida. Klarere kan det vel ikke sies. Hvis du gir fra deg en hundrelapp, kan du bruke den da? Nei. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 "Deltakerne må fragi seg rettighetene av bildene for å delta." står det på friflyt sida. Klarere kan det vel ikke sies. Hvis du gir fra deg en hundrelapp, kan du bruke den da? Nei. I så fall er det jo direkte hårreisende betingelser som jeg aldri ville ha godtatt. Men jeg er ikke helt overbevist om at det ikke likevel er min tolkning som gjelder, slik som det blant annet skrives om her. Men nå har jeg sendt en epost til arrangøren, så får vi se hva de sier. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Noen her som sitter med relevant informasjon ang. "Eumig Mini 5", et pistolformet videokamera fra rundt 1970. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Hvordan blir rettigheter til bilder du tar beskyttet? Er det noe som stopper andre fra å ta bildet og bruke det (annet enn vannmerke over hele bildet, eller i et ubrukelig lite format)? Standardlisens for bilder.. finnes slikt? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Hvordan blir rettigheter til bilder du tar beskyttet? Er det noe som stopper andre fra å ta bildet og bruke det (annet enn vannmerke over hele bildet, eller i et ubrukelig lite format)? Standardlisens for bilder.. finnes slikt? Åndsverkloven regulerer jo dette ganske bra. Men den forhindrer jo ikke folk å bruke materiale som er beskyttet av åndsverkloven. Når man legger ut bildet så bare man legge ut bildene på en slik måte at de ikke egner seg for trykk. Feks lav oppløsning/vannmerke. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 For dere som lurte på størrelsesforskjellen mellom Nikkor 80-200/2.8 AF-S, 80-200/2.8 AF-D og 70-200/2.8 VR kan dere titte her. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Ikke bra dette med å gi fra seg rettighetene. Kunne gjerne vært med om de ikke krevde eierskap av bildet. Selv synes jeg at fotografen alltid skal krediteres. Hmm... 24-70mm på meg snart noen som veit om noen som veit om noen som er billigere enn JP nå om dagen? de skal ha 10.999 for det... eller har noen et brukt et de ønsker å bli kvitt? Endret 30. januar 2009 av Dewil Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Er det bare meg som klarer å rote bort fjernutløsern til kameraet i tide og utide? Jeg blir gal. Kan like gjerne begynne å abonnere på disse én gang i måneden. De forsvinner jo like lett som gitarplektere! Husker at jeg hadde et nøkkelknippe når jeg var liten, som lagde en liten lyd om jeg plystra. Dette hadde vært helt genialt å hatt på disse små fjernutløserne. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Fant fjernutløsere til min 40D på ebay til 1usd pr stk så da kjøpte jeg en håndfull. ganske greit. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Men nå har jeg sendt en epost til arrangøren, så får vi se hva de sier. Det var som jeg trodde: Det betyr at du gjør som du vil med bildene, men at Fri Flyt/Coca Cola også har anledning til å bruke de. Da er det helt greit for meg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Det var som jeg trodde:Det betyr at du gjør som du vil med bildene, men at Fri Flyt/Coca Cola også har anledning til å bruke de. Da er det helt greit for meg. Den er helt grei for meg også; men da bør de endre teksten i påmeldingskjemaet til å si det. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hvordan blir rettigheter til bilder du tar beskyttet? Er det noe som stopper andre fra å ta bildet og bruke det (annet enn vannmerke over hele bildet, eller i et ubrukelig lite format)? Standardlisens for bilder.. finnes slikt? Du beskytter selvopphavsretten din, med hjemmel i åndsverksloven. Finner du noen som bryter rettighetene dine, så må du selv stoppe dem, ved å ta i bruk åndsverkloven. Et alternativ er kanskje å bruke et billedbyrå, eller finne en manager Alt dette, hvis du gidder. Personlig gidder jeg ikke å bruke ressurser på det. Men derifra til å gi fra meg rettighetene frivillig? Endret 30. januar 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå