Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5D leverer faktisk støyfritt på ISO 1600, om man eksponerer korrekt - og mest mulig mot høyre.

I know. Den er awesome :D

 

Bildet er bra det, men jeg har en sterk følelse av at min APS brikke leverer like støyfritt på 1600 som dette, med korrekt eksponering og god konvertering til s&h.

 

En annen ting er at det sikkert er synlige forskjeller ved utskrift i gigantformat eller på pixel peeper nivå. Men jeg ser ikke helt poenget med å skrote APS enda ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
5D leverer faktisk støyfritt på ISO 1600, om man eksponerer korrekt - og mest mulig mot høyre.
Egentlig for lite bilde til å utale seg bastant. Men jeg mener å se tegn på overmetting av hudtonene, lurer med andre ord på om bildet er en anelse overeksponert.

Overeksponert er det nok ikke, men mulig jeg har tatt litt i i redigeringen. Bildet var ganske blast...

Lenke til kommentar
Overeksponert er det nok ikke, men mulig jeg har tatt litt i i redigeringen. Bildet var ganske blast...
Som sagt er bildet så lite at det er vanskelig å bedømme.

 

Men det er store muligheter for å bli lurt ved eksponering i kunstlys. Blir fargeballansen skeiv, er det veldig lite som skal til, før du brenner ut f.eks den røde kanalen, uten at det synes på RBG-histogrammet.

 

Jeg skal ikke være veldig påståelig. Det er du som sitter på begge filene. Men hvis du ikke har sjekka hver kanal individuelt, anbefaler jeg deg gjøre det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
5D leverer faktisk støyfritt på ISO 1600, om man eksponerer korrekt - og mest mulig mot høyre.

I know. Den er awesome :D

 

Bildet er bra det, men jeg har en sterk følelse av at min APS brikke leverer like støyfritt på 1600 som dette, med korrekt eksponering og god konvertering til s&h.

 

En annen ting er at det sikkert er synlige forskjeller ved utskrift i gigantformat eller på pixel peeper nivå. Men jeg ser ikke helt poenget med å skrote APS enda ;)

Proof?

Lenke til kommentar
Det jeg liker med 5D er at det krever litt mer av fotografen for å gi ypperlige støyfrie resultater enn et D3. D3 har mye mer å gå på på høy ISO. Så det blir lettere. :p

Dummeste jeg har hørt. :p

På ingen måte. 5D har nok rom å arbeide med til at du kan redde mye rart, men det krever mer innsats enn en D3 eller et D700.

Ja, det stemmer selvfølgelig. Men dum unnskyldning for å ikke velge D700 eller D3. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...