Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blås bort alle løse partikler fra linseelementet med en blåsebelg.

Ta to linsepapir og lag en ball av hvert ark.

Drypp en dråpe renseveske på den ene og vask i sirkler fra midten av lenseelementet og utover.

Tørk av linselementet med den tørre "ballen" med de samme bevegelsene som i forrige steg.

Mvh

Francis

Lenke til kommentar

Det dumpa ned en sak i postkassa i dag om at Loqal (et underbruk av Trønderenergi) vurderer å bygge ut fibernett i området. Om man er interessert og tenger seg med en gang får man det uten tilknytningskostnad (normalt 3500) mot at man binder seg for 12 mnd. Prisen er fra 399 pr. mnd. for 10Mb inn/ut.

Er det noen som har erfaring med lignende nettforbindelse?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen med fingermekerkene :) Det meste er borte. Nå har jeg nettop byttet brebåndsleverandør fra Telenor til Ventelo, er det et godt valg?
Ventelo :thumbdown:

Jeg er mildt sagt misfornøyd med oppfølgingen deres. Når jeg bytta til de greide de å bruke 1 og en halv måned på å få det opp å gå. Var uten både fasttelefon og nett.

Nå har jeg nettopp vært igjennom en ny nede periode. 3 uker denne gangen.

Greie folk, men begrensa med fagkunnskap, og irriterende med 20 minutter ventetid på supporttelefonen (uansett når på døgnet du ringer).

Lenke til kommentar
Uffda, her er jeg redd du har gjort noe dumt. Jeg kan vankelig tenke meg et selskap jeg mindre ville vært kunde av enn Ventelo. Her er en av grunnene hvorfor (forsøk nr to på å bli kunde av dem - nr en var like ille, ca ett år tidligere). Om du ikke gidder å lese hele tråden så finner du en rask oppsummering her.

Tusen takk. :) Jeg har fra i morgen av 14 dager på meg, i følge bredbandsguiden.no, å avbestille. Personlig holder jeg meg til Telenor (ikke lenger Telehor), inntil fibernettet blir utbygd til sommeren.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Mjo, man kan si mye om Telenor, men som bedrift har de bedret seg betraktelig de siste årene. Telenornettet mitt er dønn stabilt (dog har modemet vist seg å være mindre stabilt fra tid til annen, men det fikk jeg fra Tiscali i 2003).

Telenor er litt som Nikkor 17-55. Tamron 17-50 er billigere og så godt som like god, men det er en udefinerbar soliditet i 17-55. Du vet de kommer til å være hengende i markedet for all nær fremtid.

Edit: Stoners: Du har ikke erfaring med Monet, da? :p

Digresjon: Det var en gang internett her i min vakre by ble levert av leverandøren Helgelandsnett. Helgelandsnett ble drevet av en narkoleptisk tacomanisk og litt snodig fyr, men det verste var egentlig at det var fullstendig trådløst. Og tregere enn en norsk byråkrat fem minutter før en lunchpause.

Husker et LAN da det var storm utenfor. Da var det reelt sett slik at Helgelandsnett var tregere enn WAP (vi sjekket).

Men Monet, hehe. Husker da Monet var det nye og store. Those were the days. :D

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Ventelo-linja har funker utmerket. Skulle egentlig hatt 20/1, men får ca 9/0.9 på grunn av avstand. Telenor ringte og sa vi umulig kunne ha det for noen måneder siden, for de kunne maks levere 6/0.6. Aldri nedetid bortsett fra noen få søndag kveld fra 00:30 til 01:00 natt til mandag.

Supporten er fin, men har aldri bruk for den. De leverer også ut eksterne iper, så hvis du vil er det bare å koble en svitsj på linja, så får alle sin unike ip.

Lenke til kommentar

Internettforbindelsen (og kanskje til en viss grad også flickorna) er det eneste jeg savner fra tiden jeg bodde i Sverige. Til å begynne med hadde jeg 10/10 til samme pris som min mor betalte for sin 1Mb linje hos Telenor. Etterhvert ble det oppgradert til 100/10 til samme pris. Hvordan kundeservice var vet jeg ikke, behøvde aldri å kontakte dem. Kan ikke erindre at internett var nede i det hele tatt de 3 årene jeg bodde der borte.

Men så flyttet jeg til Irland... Det hender en gang i blant at jeg kommer meg på internett her borte også, men det er ikke ofte :roll:

Lenke til kommentar

Drikkevarene klager jeg ikke på, men hvor rart irer snakker avhenger litt på hvor i irland du er. Heldigvis snakker de ganske streit engelsk her i Dublin, men det hender jeg møter folk som like gjerne kunne ha snakket irsk til meg.

Irland er slett ikke noe ille sted å bo så lenge man aksepterer at en del ting er annerledes enn i moderlandet, på godt og vondt. Selv stortrives jeg her borte. Men så får vi se hvordan ting utvikler seg, Irland ser ut til å rammes hardt og brutalt av finanskrisen.

Og bare for å bringe diskusjonen litt inn på foto igjen, Dublin er et herlig sted å bo for hobbyfotografer. Sentrum er flott til gatefotografi og masse flott arkitekttur. 20 minutter med tog nordover, og du er i Howth, et sjarmerende tettsted med et flott klippelandskap. En halvtime sør, Bray, spaserturen fra Bray til Greystone langs den flotte kystlinjen er en gullgruve, om en litt folksom. Ellers har du Wicklow mountains med masse flott natur. Og for historieinteresserte finnes det gamle slott, klostre og ruiner så og si overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...