Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Mitt venstre øye er et EF-S 18-55. Mitt høyre er ett 14-35/2.0. Med bedre briller er mitt venstre øye et 14-54, og mitt høyre øye et Leica 25/1.4.

Ellers hadde jeg en kjekk fotojobb i dag. Fotografere åpningen av en ny skytebane. Det er skikkelig hyggelig når det er så lyst at jeg kan jobbe med 1/60s, f/2.8 og ISO100. Og med bildestabilisator tok jeg plenty skarpe bilder med 1/30s på EFL400mm. Si hva dere vil om innebygget IS, men det virker <3.

Møtte i tillegg en kollega med noe så sært som et Fujifilm S3. Snodig å se det i levende live, kan en si.

:)

Hvorfor ikke øke isoen til rundt 400 også få en litt greiere lukkertid? Eller takler ikke e3 iso 400?:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha ^^

Er det ikke realativt slitsomt å drasse med de store kameraene også?

Hvilke store kamera? :p

Hvorfor ikke øke isoen til rundt 400 også få en litt greiere lukkertid? Eller takler ikke e3 iso 400?:p

Det gjorde jeg også i de tilfellene jeg følte jeg behøvde det. Men jeg liker å jobbe mellom 1/15s og 1/125s på reportasje. Det er nok litt mentalt betinget for meg, og når jeg ikke trenger lukketiden, da driter jeg i den. Normalt er jeg også rimelig flink til å bedømme når folk står mest stille, når de beveger seg, og dermed fanger jeg dem der.

Dersom jeg trenger kortere lukketid, da øker jeg ISO. Men det behøvde jeg stort sett ikke.

:)

Lenke til kommentar
Haha ^^

Hvilke store kamera? :p

Kan ikke si det er et problem med tanke på fotografering, men når man flyr rundt med et stort, profesjonelt videokamera på skulderen, så er det beregnet på høyre øye slik at jeg må kline hodet inntil kameraet for å få det venstre øyet inn i søkeren :)

De. :p

Lenke til kommentar
Haha ^^

Joda, selv om skulderen tåler relativt høy belastning over ikke alt for lang tid. Kjenner til flere i bransjen, som har fått dårlig rygg om de ikke vet hvordan de skal holde kameraet riktig og hvilken kroppsholdning man bør ha mens man har kameraet på skulderen.

Ikke akkurat det yrket jeg har nå, og ryggen min er fortsatt helt fin :)

Lenke til kommentar

IMO er det en stor fordel å bruke venstre øye.

Francis

Har sett den videon før. Denne teknikken passer nok best for pyknikere omtrent uten hals er jeg redd. Selv ender jeg desverre opp med en anstrengt stilling, fordi jeg må løfte skulderen. Spesielt ved portrettformat.

Med større kamerahus kunne jeg kanskje fått det til å fungere. Men neppe i portrettformat. Men de som har kroppfasong for dette, så er det nok en svært god holdeteknikk.

EDIT: Pykniker heter på godt norsk stutttjukk. Men høflig som jeg er, bruker jeg ordet pykniker.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på om noen her visste noe om dette bildet?

Jeg har ikke navn på fotograf eller noe slikt. Men det ble brukt i en Hi-fi reklame på slutten av 70-tallet. Det er JBL høytalere som fyrer lytter til, men jeg mener å huske at reklamen var for Maxell kassetbånd.

Tom

Det stemmer ganske godt, men er bare halve historien. Det hadde seg nemlig slik at modellen fikk ganske mye tyn for å ta den jobben. Han trengte pengene, men som vokalist i det übercoole bandet Bauhaus måtte Peter Murphy tåle mye mobbing for å gjøre noe så kommersielt som å stille opp i en reklame for kassettbånd fra en japansk fabrikant.

Gode bånd, forresten. Jeg brukte Maxell chromebånd til mine "kritiske" opptak tidlig på åttitallet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg brukte en del TDK i tillegg til Maxell. Kassetter er en ting jeg ikke savner.

Tom

Jeg brukte også endel TDK, spesielt når jeg brukte normalbånd. De hadde noen knallgode normalbånd, men selvfølgelig like gode chrome og metallbånd også.

Jeg savner heller ikke kassettene som medie, men jeg savner noen av kassettene mine. Spesielt enkelte av demotapene jeg fikk i min tid som plateanmelder. Mest av alt savner jeg en tape som Carl Perkins laget med ZZ Tops produsent bak spakene. Den er det nesten ingen som har hørt, for det var ingen offisiell demo. Dessverre ble den stjålet under samme overgrep på mine eiendeler som jeg har skrevet om tidligere. Og det som ergrer mest er at den tullingen som stjal tapen sikkert brukte den flotte TDK-metalltapen til å ta opp rapmusikk fra Radio 1. Jævla ånnas, som vi sier på Karmøy.

Det fine opptaket som var direkte kassettmiks fra studiotapen hadde forresten en utrolig dynamikk, og bias var nøyaktig kalibrert på samme måte som min Sony WM D6C Pro. Savn savn savn. Men Sony-en har jeg fremdeles. De pro-maskinene varer tilsynelatende evig. Kjekt med en tipp topp kassettspiller som er bare noen få cm større enn en litt stor, vanlig walkman. Greit å ha en avspiller når det dukker opp en gammel tape, som ikke tar plass i møbelet der anlegget står.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...