Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ustedalen: Kjipt at du ha fått en defekt Rolleiflex i posten. Det kan være en ærlig feil fra selger. Jeg regner med at du har handlet fra en med gode tilbakemeldinger fra tidligere handler, og at vedkommende da er seriøs nok til å ta den i retur. Hvis ikke det er mulig (jäklar och mördare finns), så er ikke alt håp ute. Så lenge det faktisk er lukkertider, så vil det si at lukkeren er i orden, men at kalibreringen mellom lukkerhjul og lukker er helt på trynet. Det finnes flere i Norge som kan fikse det. Mest nærliggende å spørre er vel italieneren i Bergen. Om ikke han selv våger seg frempå til å fikse det, så vet han i alle fall hvor den skal sendes. Og med et såpass verdifullt kamera som Rolleiflex (eneste kamera som faktisk har steget i pris de siste årene) så er det uansett verdt det å reparere. Jeg tror nemlig ikke at noen del er ødelagt, siden du i det hele tatt får skiftet lukkertid. Jeg hadde glatt betalt 2000 for å få en Rolleiflex reparert, for man får tross alt CLA med på kjøpet. Og det ville jo kostet deg noen kroner det også, og da slipper du å tenke mer på det i din egen levetid.

 

Synd at du ikke kan starte knipsingen med en gang. Jeg regner som sagt med at selgeren er seriøs nok til å ta på seg ansvar for feilen.

 

Når du til slutt sitter med en fungerende Rolleiflex i hende, så kommer du til å glede deg stort over å kunne jobbe med ekstremt lav lukkertider håndholdt. Det er null problem å få skarpe bilder på 1/15 - 1/20s med en Rolleiflex med skulder/nakkerem. Takk Franke & Heidecke for den geniale løsningen av speil som ikke beveger seg og sentrallukker. Med iso 800 skal det være lite som stopper deg, og med dagens filmer er iso 800 på mellomformat helt kurant. Se å få orden på det snarest, ustis.

 

Edit: Arg, jeg må jobbe for føden igjen. Happy days er over...

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ustedalen: Kjipt at du ha fått en defekt Rolleiflex i posten. Det kan være en ærlig feil fra selger. Jeg regner med at du har handlet fra en med gode tilbakemeldinger fra tidligere handler, og at vedkommende da er seriøs nok til å ta den i retur. Hvis ikke det er mulig (jäklar och mördare finns), så er ikke alt håp ute. Så lenge det faktisk er lukkertider, så vil det si at lukkeren er i orden, men at kalibreringen mellom lukkerhjul og lukker er helt på trynet. Det finnes flere i Norge som kan fikse det. Mest nærliggende å spørre er vel italieneren i Bergen. Om ikke han selv våger seg frempå til å fikse det, så vet han i alle fall hvor den skal sendes. Og med et såpass verdifullt kamera som Rolleiflex (eneste kamera som faktisk har steget i pris de siste årene) så er det uansett verdt det å reparere. Jeg tror nemlig ikke at noen del er ødelagt, siden du i det hele tatt får skiftet lukkertid. Jeg hadde glatt betalt 2000 for å få en Rolleiflex reparert, for man får tross alt CLA med på kjøpet. Og det ville jo kostet deg noen kroner det også, og da slipper du å tenke mer på det i din egen levetid.

 

Synd at du ikke kan starte knipsingen med en gang. Jeg regner som sagt med at selgeren er seriøs nok til å ta på seg ansvar for feilen.

 

Når du til slutt sitter med en fungerende Rolleiflex i hende, så kommer du til å glede deg stort over å kunne jobbe med ekstremt lav lukkertider håndholdt. Det er null problem å få skarpe bilder på 1/15 - 1/20s med en Rolleiflex med skulder/nakkerem. Takk Franke & Heidecke for den geniale løsningen av speil som ikke beveger seg og sentrallukker. Med iso 800 skal det være lite som stopper deg, og med dagens filmer er iso 800 på mellomformat helt kurant. Se å få orden på det snarest, ustis.

 

Edit: Arg, jeg må jobbe for føden igjen. Happy days er over...

 

Takker for en meget koselig og hyggelig melding. :)

 

Jeg har sendt melding til både han jeg kjøpte kameraet av og en rolleiflex repratør i Tyskland (Jurgen Kuschnik). Selgeren sa at jeg får igjen pengene, men at det er en mulighet at oljen har frosset under frakten, og jeg burde la det gå litt tid. Så han er en ærlig selger, virker det som!

 

Rolleiflex repratøren fortalte meg også en del positive ting. For det første så har jeg satt i filmen feil (jeg har ikke tatt den under den ene stangen). Når jeg gjorde det, fungerte filmtrekkeren (jeg håper jeg kan kalle det nybegynner feil). Videre så fortalte han meg at alle tider som er lengre enn 1 sekund skal bare fungere som bulb, så der er alt som det skal være.

Problemet er nå bare at tiden ikke er helt riktig fra 1/8 sek og ned til 1 sek. Dette er noe jeg kan leve med, forhåpentligvis. Uansett så tok Jurgen Kuschnik 130 euro for å fikset det hele. Dette er noe jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre, men ikke i den aller nærmeste tiden (om ikke kameraet viser seg ubrukelig).

 

Jeg har nå tatt en film for å sjekke kvaliteten. Den henger på tørking nå, så skal jeg få scannet den inn om en halvtimes tid. Så får vi se om det fungerer. :)

 

Håper bare at jeg var helt grønn på Rolleiflexen, og jeg ble for desperat (noe man blir når man har betalt 4500 for noe en ikke tror fungerer).

 

Uansett, tror du en feil i de sekundene fra 1/8 og nedover er noe en kan leve med, i alle fall en liten stund?

Lenke til kommentar
Er firkantet polafitler et must, dersom jeg kjøper cokin Z system + GND filter og ND filter?

Ser at polafiltrene koster 300dollar :(

 

ice: har ikke du noe liknende? bruker du pola mye når du setter opp cokin Z systemet?

Nei, jeg har ikke pola til systemet mitt, dessverre.

 

Jeg har kun et screw-on, som jeg forsåvidt angrer litt på. Dette kan ikke brukes med systemet, ettersom jeg ikke har noen gjenger i polafilteret mitt siden det er beregnet for vidvinkel, og er ekstra tynt.

 

Spørs om jeg ikke skal kjøpe et polafilter til systemet etterhvert, for jeg er veldig keen på det. Litt ekstra metning er alltid fint. :)

Lenke til kommentar
Er firkantet polafitler et must, dersom jeg kjøper cokin Z system + GND filter og ND filter?

Ser at polafiltrene koster 300dollar :(

 

ice: har ikke du noe liknende? bruker du pola mye når du setter opp cokin Z systemet?

Nei, jeg har ikke pola til systemet mitt, dessverre.

----

Spørs om jeg ikke skal kjøpe et polafilter til systemet etterhvert, for jeg er veldig keen på det. Litt ekstra metning er alltid fint. :)

oki... har satt opp en liste nå over ting som jeg ønsker meg før påske.... Dessverre blir kostnadene 60% redusert dersom jeg utelater polafilteret som er firkantet :hm:

 

noen som har peiling på om multicoating er viktig... står at det ikke er et slikt filter...

 

EDIT: 300 dollar er kanskje litt mye for et filter :ermm:

 

EDIT 2: har tross alt to vanlige screw-on polafiltre som kostet 150+ dollar :p

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
en femmer på at ZoDz føler seg litt dum nå.

Småeid ja. :p

 

Kanskje han mente 17-40. De er i såfall ganske like, med en litt fordel til 16-35 naturligvis. Men hvis du ikke trenger lysstyrken, hadde jeg nok gått for 17-40 og brukt de sparte pengene på noe annet kult.

 

Han skriver da helt klart og tydelig 17-55 F/2.8.

17- er alt som stemmer hvis han hadde ment 17-40 ;)

Lenke til kommentar
en femmer på at ZoDz føler seg litt dum nå.

Småeid ja. :p

 

Kanskje han mente 17-40. De er i såfall ganske like, med en litt fordel til 16-35 naturligvis. Men hvis du ikke trenger lysstyrken, hadde jeg nok gått for 17-40 og brukt de sparte pengene på noe annet kult.

 

Han skriver da helt klart og tydelig 17-55 F/2.8.

17- er alt som stemmer hvis han hadde ment 17-40 ;)

Sant. Ja, han burde være flau. :p

 

Hva kan jeg få for alt Canon-utstyret i signaturen?

OMFG! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...