Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

FAEN I HELVETE!

Kamera funket ikke. Det kjenner ikke igjen filmen når en trekker det opp, 1 sekund blir oppfattet som 4, og de som er fra 2 til 60 sekunder blir oppfattet som bulb.

Betalt 4500 for noe dritt!

 

Helvetes uflaks!!! Føler med deg nå.

Du får ta kontakt med selger. Er det en hyggelig kar, vil det sikkert ordne seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 timer og 39 minutter til Nikon 14-24 er min :) *tatt med D700 og avtalt møet ved operaen for å leke med det*

Digg veit jeg. 14mm er breitt på D700. Hadde tatt meg en fototur i dag jeg også hadde det ikke hvert for at jeg la igjen minnebrikken min hjemme. :p må lære meg å huske å se på kamera før jeg går ut.

Lenke til kommentar
2 timer og 39 minutter til Nikon 14-24 er min :) *tatt med D700 og avtalt møet ved operaen for å leke med det*

w00t! Jeg regner med at objektivet blir med i UV-filter drop-testen på lørdag? I og med at man ikke kan gi objektivet superultrabeskyttelse med panserglass-UV-filter (åpenbart en grov designfeil av Nikon), så må du jo finne ut hvor fort du får riper når du bare kan beskytte det med en pinglete solblender, og hvilke konsekvenser det har for bildekvaliteten...

Lenke til kommentar
så en test for ikke lenge siden med et knust front element. synd jeg ikke lagret den linken.

Here's a second chance: http://www.lensrentals.com/news/2008.10.30...ement-scratches

 

PS: Thomas - det er andre som bør få æren for å ha lenket til den flere ganger. Jeg har ikke gjort det så ofte. Jeg er tross alt ikke den eneste korsfareren mot UV-filter her på bruket. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
I så fall veldig rart hvorfor man ikke ser sprekkene. I det hele tatt imponert over hvor bra bilder det blir.

Det er faktisk ikke rart i det hele tatt. Årsaken til at man tror riper, støv osv. skal avtegnes på bildet er at det ikke er helt intuitivt hvordan lys passerer gjennom et objektiv.

 

Man tenker seg gjerne at lyset fra punkt A på motivet treffer A' på frontlinsen, B på B', C på C' osv. Om det var slik, så ville riper og alt mulig rart blitt synlig.

 

I realiteten treffer lys fra ett enkelt punkt på motivet hele objektivet (altså treffer lys fra A punktene A', B' og C'). Linsenes jobb er nettopp å styre alt dette lyset mot samme punkt i fokusplanet.

 

En stor og stygg ripe opptar kanskje 0.1% av arealet på objektivets frontelement. Lyset som treffer ripen vil kanskje (ganske sikkert) ikke bli brutt riktig, og ikke styres inn mot rett punkt i fokusplanet. Imidlertid er det en så forsvinnende liten del av lyset, at det blir umerkelig, siden 99.9% av lyset treffer riktig.

 

Veldig store skader resulterer derfor i lystap og kontrasttap (på samme måte som et UV-filter) når en forholdsvis stor del av lyset ikke treffer riktig punkt i fokusplanet. Lyset som brytes feil kan bli kastet rundt inne i glasset, og skape ghosting/flare, kontrasttap og lystap og generell uskarphet - slik vi ser i eksempelet.

 

En morsom test man kan gjøre selv er jo å sette en papirlapp ell. på en del av frontelementet, og så ta et bilde. Papirlappen vil ikke være synlig. Jo større den er, jo mindre lys vil imidlertid slippe inn. Om du setter lappen ute i kanten på frontelementet vil effekten avta ettersom du blender ned (siden nedblending medfører at mindre og mindre av lyset som samles inn i kantene føres inn til fokusplanet).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
2 timer og 39 minutter til Nikon 14-24 er min :) *tatt med D700 og avtalt møet ved operaen for å leke med det*

w00t! Jeg regner med at objektivet blir med i UV-filter drop-testen på lørdag? I og med at man ikke kan gi objektivet superultrabeskyttelse med panserglass-UV-filter (åpenbart en grov designfeil av Nikon), så må du jo finne ut hvor fort du får riper når du bare kan beskytte det med en pinglete solblender, og hvilke konsekvenser det har for bildekvaliteten...

 

INGEN får røre den :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...