Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

I dag har jeg kjøpt katta i sekken to ganger.

 

Først kjøpte jeg en fjernkontroll. Den funker bare på xxxD fant jeg ut etterhvert. Så kjøpte jeg meg et Elkjøp-stativ (Hama Star 61). Det virka jævlig bra til prisen til å begynne med, men så oppdaga jeg at det går faen meg ikke an å skru fast hodet skikkelig! Må bruke teip eller noe jo. Dritt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag har jeg kjøpt katta i sekken to ganger.

 

Først kjøpte jeg en fjernkontroll. Den funker bare på xxxD fant jeg ut etterhvert. Så kjøpte jeg meg et Elkjøp-stativ (Hama Star 61). Det virka jævlig bra til prisen til å begynne med, men så oppdaga jeg at det går faen meg ikke an å skru fast hodet skikkelig! Må bruke teip eller noe jo. Dritt :(

Vent, nå fant jeg pina meg ut hvordan jeg skrudde fast. Måtte skru håndtaket, jo. Rart ja.

 

Får levere tilbake fjernkontrollen i morra da. Søren og, jeg som hadde gleda meg til å begynne med 365-dagers prosjektet mitt...

Lenke til kommentar
bahh.. offer erre itte noen i nærheten av meg som har et par sb-28 å gi bort xD

Hva skal du med en sånn en? Jeg har dog en som falt i bakken fra en to meters høyde. Tørr ikke å bruke den lenger :p

er så flott mye lys i de. kunne tenke meg 2 faktisk. mulig det blir noen radioer og softboxer hos kaffebrus ;)

Lenke til kommentar

Total krasj på laptopen er gøy! Fått den opp å kjøre for øyeblikket men det blir nok Macbook Pro i nærmeste framtid.

 

Har fått et tilbud fra den ene læreren på skolen om å få kjøpe Nikkor 28-70mm av ham. Han har bedt meg om å komme med et bud.

Hvor bør jeg legge meg på pris, og vil det gi automatikk på d80?

Lenke til kommentar
Etter en dag på utdanning- og yrkesmesse er det medievitenskap som frister mest her. En måtte ha ganske greie karakterer, da... Frista også stort å ta et år i NY i samordning med Gateway colleges.

 

Tenker jeg må ta en prat med rådgiver, jeg :p

 

Jeg skal muligens til NYC med Gateway våren '10 =)

Foto og journalisitskk linja =)

 

Virker ut som en utrolig kul måte å bruke et semester på, blir vel høsten 2010 eller 2011 for min del, alt ettersom når jeg begynner studiene mine, og hva jeg skal studere. Kan tenke meg det er greit å ha to semestere i Norge før jeg hopper ut av landet.

Lenke til kommentar
Etter en dag på utdanning- og yrkesmesse er det medievitenskap som frister mest her. En måtte ha ganske greie karakterer, da... Frista også stort å ta et år i NY i samordning med Gateway colleges.

 

Tenker jeg må ta en prat med rådgiver, jeg :p

 

Jeg skal muligens til NYC med Gateway våren '10 =)

Foto og journalisitskk linja =)

Du har ikke lyst å begynne der til høsten og fortelle meg hvordan det er? :p

Var på utdanningmessa i går jeg interesantogså og må si det virker ekstremt.

 

Gikk rundt med et Sony HD-kamera og journalist med zepliner på slep for de som var der og lurer på hvordan jeg ser ut:P

Lenke til kommentar
Heisann :)

 

Kan nokon forklare meg desse veeeldig konkret og lett? Skal lage reklame på skulen.

 

- Four Thirds, kva format er dette og litt generell kjapp informasjon.

- Litt om Sigma objektiva. Nokon skryte ord å legge til? :innocent:

Fourthirds er et format Olympus og Kodak annonserte i 2003, men det skal visst ha vært under planlegging og uttegning siden 2001. Fourthirds skulle innebære et system som var bygget fra grunnen av som et digitalt system, med optikk beregnet for bruk på digitale kameraer. Bakgrunnen for hvorfor dette ble ansett som nødvendig kan vi komme tilbake til, men vi kan si at en sensor mottar lys på en litt annen måte enn en filmrute gjør det.

 

Av økonomiske og praktiske grunner mente en at løsningen var å benytte en sensor som er mindre enn en 35mm filmrute, diagonalen av denne sensoren var halvparten av diagonalen på en 35mm filmrute. Dermed får vi cropfaktoren 2.0x, som betyr at utsnittet en får med f.eks. 300mm på fourthirds samsvarer med 600mm på småbildefilm, altså 35mm film (og på fullformat, selvfølgelig).

 

Vi bør ha med i tankegangen at Olympus alltid har arbeidet for å skape kompakte systemer med kompakt optikk (helt tilbake til 60-tallets PenF og 70-tallets OM-1 og følgende OM-serie). Derfor mente Olympus at det var viktig å skape et kompakt system, ikke nødvendigvis kompakte kamerahus, men primært kompakt optikk. Samtidig som en kunne oppnå samme utsnitt som med film med mindre objektiver, ga det også rom for et mer komplisert optisk design, i praksis betyr det at Fourthirdsoptikk jevnt over vignetterer mindre, er skarpere i hjørnene og har mindre fortegning enn samsvarende optikk for fullformat eller større sensorer. Det ble også påstått at det tillot ekstreme vidvinkelobjektiver, begrunnelsen husker jeg ikke, men 7-14 beviser uansett den påstanden.

 

I dag er delen om digitaltilpasset optikk ikke så relevant. I dag får du kitobjektiver som går fra 18 til 55mm, alle produsentene lager optikk med brennvidder som passer de mindre sensorene, men i 2003, da systemet ble lansert, og i 2005 da E-1 ble lansert, var situasjonen noe annerledes. Se gjerne dpreviews test av E-1, Canon og Nikons ide av en normalzoom var deres (ypperlige) 28-70-zoomer. Disse var skarpe og fine, men store, tunge og med et litt upraktisk brennviddeomfang (28-70 er 42-105 og 45-112mm på henholdsvis Nikon og Canon). 14-54 var i sammenligning mer kompakt, merkbart lettere, hadde et bedre brennviddeomfang (28-108mm), om enn uten konstant blenderåpning.

 

Fourthirds er et konglomerat av flere selskaper, de mest fremtredende er Olympus, Panasonic, Leica og Sigma. Det er bare Olympus og (til en viss grad) Panasonic som lager kameraer for standarden (Leica for fourthirds er rebrandede Panasonics). Optikk til standarden får man fra Olympus, Panasonic/Leica (vi snakker Leica-kvalitet forøvrig) og Sigma.

 

Om Sigma kan det sies at de produserer alt fra enkle kitobjektiver til ypperlige vidvinkler, lyssterke normalzoomer, ypperlige macroobjektiver til telezoomer og andre ting. De var vel også de første som lanserte en virkelig superzoom for crop, med sine varianter av 18-200-typen.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor lang tid det tar å få tilsendt et filter fra hvstar.com? Nautica?

 

 

Syv til ni dager avhengig av når bestillingen blir ekspedert,med forbehold om helg og andre helligdager.

Den største flaskehalsen er Norge du kan oppleve at Varene ligger to til tre dager til fortolling før de blir vidresendt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er trist å høre. Kanskje det er mulig å få det reparert? Og om ikke, må man vel bare improvisere. Vil du bruke 4 sekunder bruker du 1 sekund, og så videre.

 

Dermed blir det litt som et gammelt hus der ingenting virker, det er en glede i seg selv å mestre husets mange problemer, og det blir en prestasjon og glede i seg selv å mestre kamerahusets problemer.

 

:)

Lenke til kommentar
FAEN I HELVETE!

Kamera funket ikke. Det kjenner ikke igjen filmen når en trekker det opp, 1 sekund blir oppfattet som 4, og de som er fra 2 til 60 sekunder blir oppfattet som bulb.

Betalt 4500 for noe dritt!

Det der var jeg bekymret for da jeg bestilte kameraet mitt, ettersom jeg hadde lest at det kunne bli slik om det hadde stått ubrukt veldig lenge. Mitt fungerte utmerket, heldigvis.. Det finnes folk som kan fikse det der, men det koster sikkert litt.. PM har sikkert noen tips om dette, vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...