Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

...

Nå du, nå du! Uvitende og uvitende, det funker da vitterlig, de flyr da sin vei i et par sekunder før de kommer stupende igjen.

Malte et hus i sommer, og mellom mitt hjem og huset var de plenty hekkende måser som ikke nølte med å stupe strakt mot fleisen min.

...

Man kan kanskje diskutere hvor virkningsfull viftinga er når de kommer tilbake umiddelbart. Så sammenligninga med den bolde ridder med brukken lanse var kanskje ikke så dum? ;)

 

Akkurat det med maling av hus, må jeg innrømme at lett blir litt problematisk, selv om man opptrer respektfult. I slike situasjoner har vi en interessekonflikt med dyrene. De ønsker å være i fred, mens vi ønsker å kline maling på et hus, inkludert områder de betrakter som sine. Da ville nok jeg og tydd til litt vifting for å beskytte meg selv. Huset trenger maling. (*)

 

Men når det handler om å ta noen bilder, da sverger jeg altså til en mer respektfull tilnærming. For meg blir det meningsfult å beklage seg over at dyr er nærgående, når du med viten og vilje(?) har valsa inn i deres territorie. Det opplever jeg som respektløst og kunnskapsløst.

 

Det var det som var grunnlaget for at jeg hissa meg opp, ikke maletrøbbel.

 

(*) En annen ting er at det går kanskje ann å legge malinga utenom hekkesesongen. Da er sjansene mindre for konflikt, siden de da ikke har behov for å beskytte avkommet sitt. I mange tilfeller vil nok det være en mer inteligent løsning enn å utsette lillesøster for den hellige vrede fra beskyttende foreldre. (Det er forresten digg å bruke fotnoter :) )

Det er da mer virkningsfullt å jage dem bort en liten stund enn at man lar dem treffe deg! Jeg har fått et nebb i skallen en gang, og det skjer sannelig ikke en gang til, uansett hvor Don Quijote-aktig jeg fremstår!

 

Hekkesesongen virker å vare hele sommeren her, og sommeren er tilfeldigvis den desidert beste årstiden å male i av åpenbare årsaker. Da tar jeg heller sjansen på å fekte dem bort enn å forsøke å male i regn, sørvest, hagl eller andre værfenomener som forekommer på våren, høsten og vinteren her.

 

PS. Min lillesøster hadde ingenting med malingen og gjøre, hun hadde nok vært ute og gått om jeg så hadde mala midtvinters.

 

PPS. Jeg er et godt menneske, men jeg har dessverre lite til overs for måser av grunner jeg har nevnt i tidligere poster.

 

PPPS. Mitt første innlegg i denne diskusjonen om opptreden nær svaner var en godlynt spøk! Svaner er flotte dyr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så trenger jo faktisk ikke den. Dessuten så er jo pakkebehandleren i ubuntu ganske stor og god å bruke. selv om man alltid skal ha noe annet enn det som ligger der da :p

Jeg bruker apt-cache for å søke etter tilgjengelige pakker. Det er raskere enn å fyre opp synaptics i tide og utide. Har ikke funnet noe søke-funksjon i apt-get ...

 

Tom

da har du en her ;) aptitude search <package_name>

Det er nok den jeg bør bruke, ja. Men det var fæsleg mange bokstaver da.yum er kort og konsist. Kankje det holdet med apt seach :hmm:

 

Tom

Kan jeg spørre hvorfor linuxverden må lage disse heslige kommandoene får å legge inn ting og tang ???

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvorfor linuxverden må lage disse heslige kommandoene får å legge inn ting og tang ???

Muligheten for å scripte installasjoner. Muligheten for å installere uten at man har skjerm og tastatur tilgjengelig. På en maskin uten grafikk-kort. Kun serieport. f.eks.

 

 

Vanlige dødelige kan gjerne bruke pinglete-femi-vindu grensesnitt med hjernen avslått om de vil.

 

edit: pluss muligheten for å installere EN ting, uten å få med 500 ting man ikke trenger, som man får med pinglete-femi-vindu grensesnittene ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hei folkens. Kjapt spørsmål her; jeg var ute og tok noen bilder i stormvær nå i helgen, og to av objektivene har fått litt salt på fronten etter sjøsprøyten. Må jeg ut og handle rensevæske i en fotobutikk, eller holder det med husholdningsartikler (vann f.eks) og mikrofiberklut? Støvet tar jeg med mikrofiberen, men dette sitter da fast så det må noe løsende væske til.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man linker til flere Picasa-album i samme link? Hvert enkelt album er det ingen sak å linke til, det har en egen knapp. Men hva når man ønsker å linke til en forside, der de som klikker på linken kan velge hvilket album de ønsker å se på. Jeg holder nå på å lage mitt tredje album, men kun det første er linket til i siggen min.

Lenke til kommentar
...

Hekkesesongen virker å vare hele sommeren her, og sommeren er tilfeldigvis den desidert beste årstiden å male i av åpenbare årsaker. Da tar jeg heller sjansen på å fekte dem bort enn å forsøke å male i regn, sørvest, hagl eller andre værfenomener som forekommer på våren, høsten og vinteren her.

...

Det med bruk av lillesøster var kun ment som et spøkefult sleivspark. Så den biten tror jeg vi trygt kan la ligge.

 

Når det gjelder sammenfall mellom malesesong og hekkesesong vil jeg anbefale litt nærmere studier. Kanskje først lese seg opp på Sun Zsu og betydningen av å studere sin fiende før man går til krig :)

Du har forøvrig helt rett malesesong og hekkesesong sammenfaller ganske mye, men det burde være mulig å finne et tidsvindu, hvor problemet er mindre. På ettersommeren forlater ungen redet. Da er de mindre kranglete.

 

Men du. Nå bare kødder jeg med deg.

Jeg har ettehvert innsett at du ikke fortjente de karakteristikken som jeg opprinnelig sensurerte. Så jeg tror vi kan legge hele debatten død. God maling!

Lenke til kommentar
Hehe.. Synes debatten om maling vs hekking skulle vært skilt ut i en egen tråd.
Maling er da nær relatert til foto. Begge deler handler om å utrykke seg visuelt. Du finner en rekke paraleller som f.eks valg av standpunkt, fargebruk, andre kompositoriske momenter osv.

 

Eller? ... Nei. Det var en annen form for maling det ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...