Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo det viktigste. Lar mer aldri hemme av støy om bilde ellers er bra.

Juppers. En av lærerne mine var på Ibiza og laget reportasje om orgier der, blant annet "klamydia-poolen" på et utested.

 

Det sier seg selv at du blir litt uglesett om du som middelaldrende mann labber inn på et slikt sted med et 1Dmk2 og et 70-200/2.8L, så han brukte det som passet best. Det som passet best var et Canon Ixus, håndholdt og på ISO800 tok han et bilde av den berømmelige poolen, og det ble så vidt jeg husker kjørt over to sider i Dagbladet. :)

Lenke til kommentar
sudo apt-get install osv osv ;) blir bra detta. hehe

sudo er din venn. Men jeg er ikke like sikker på apt-get :hmm:

 

Tom

Sånn skal det være :p menne hvis man for eksempel skal legge inn opera så er det bare å laste ned .deb fila deres, kjøre den og resta gjør seg selv...

 

apt-get install photoshop_cs4 ;)

Hadde det enda hvert så lett. skal nå inn uansett den da. ;)

Lenke til kommentar
sudo apt-get install osv osv ;) blir bra detta. hehe

sudo er din venn. Men jeg er ikke like sikker på apt-get :hmm:

 

Tom

Sånn skal det være :p menne hvis man for eksempel skal legge inn opera så er det bare å laste ned .deb fila deres, kjøre den og resta gjør seg selv...

 

Joda, da går lett - like lett med bibble og REALbasic også. Det er kommando-linje interfacet som suger. Bl.a. fordi man noen ganger bruker apt-get, noen ganger apt-cache. Da liker jeg bedre yum sin måte å jobbe på. Selv om rpm ikke er like bra som deb.

 

apt-get install photoshop_cs4 ;)

Hadde det enda hvert så lett. skal nå inn uansett den da. ;)

Da kunne vi lagt ned Windows. Spill kan vi alltids spille på PS2/Wii/XBox.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er jo det viktigste. Lar mer aldri hemme av støy om bilde ellers er bra.

Juppers. En av lærerne mine var på Ibiza og laget reportasje om orgier der, blant annet "klamydia-poolen" på et utested.

 

Det sier seg selv at du blir litt uglesett om du som middelaldrende mann labber inn på et slikt sted med et 1Dmk2 og et 70-200/2.8L, så han brukte det som passet best.

Hippe klær og barbert hode + Silhouette solbriller? Da kan man bli forvekslet med sjefen for alle e-pusherne rundt dansegulvet, og alle stiller frivillig opp med store glis og håp om verdens kuleste nachspiel. Og så lenge man ikke tar konseptet helt ut, så får man sikkert være i fred av han som er the real deal, tipper jeg.

 

Ikke at jeg har hatt behov for det, jeg er jo så hipp som det overhodet er mulig å bli, helt naturlig og uten staffasje... :cool:

 

Når vi snakker om høy iso så synes jeg at når man tar planlagte sorthvittbilder kan man nesten tillate seg hva som helst. Jeg hadde en periode da jeg rett og slett ikke hadde pc, og knipset litt i jpg. Jeg gjorde til et dogme å kun bruke sorthvittkonvertering i kamera, og høy iso. De aller fleste bildene er (selvfølgelig) ikke gode nok for BK, og de som er det er av personer som jeg ikke har innhentet tillatelse til å publisere. Men bilder av Antonio har jeg alltid lov til å publisere, så her er Antonio i sorthvitt og iso 3200.

post-76334-1231765497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
sudo apt-get install osv osv ;) blir bra detta. hehe

sudo er din venn. Men jeg er ikke like sikker på apt-get :hmm:

 

Tom

Sånn skal det være :p menne hvis man for eksempel skal legge inn opera så er det bare å laste ned .deb fila deres, kjøre den og resta gjør seg selv...

 

Joda, da går lett - like lett med bibble og REALbasic også. Det er kommando-linje interfacet som suger. Bl.a. fordi man noen ganger bruker apt-get, noen ganger apt-cache. Da liker jeg bedre yum sin måte å jobbe på. Selv om rpm ikke er like bra som deb.

 

apt-get install photoshop_cs4 ;)

Hadde det enda hvert så lett. skal nå inn uansett den da. ;)

Da kunne vi lagt ned Windows. Spill kan vi alltids spille på PS2/Wii/XBox.

 

Tom

atp-cache er jeg ikke mye borti men det kan vel være på grunn av dette:

apt-cache is a command to manipulate and obtain information from the packages at apt's cache.

 

This command is not to be used by common users. You'll like it if you're developing something to be used with apt.

 

Så trenger jo faktisk ikke den. Dessuten så er jo pakkebehandleren i ubuntu ganske stor og god å bruke. selv om man alltid skal ha noe annet enn det som ligger der da :p

Lenke til kommentar
Jeg savner reklamer som fordømmer Toyota Prius, som skader miljøet mye mer enn noen Volvo XC90.

 

Jeg også, men da med en annen bil det sammenlignes med. Prius er ikke grønn i det heletatt. Jeg ikke har store problemer med å få forbruket til en XC90 under det Priusen står oppgitt til heller. XC90 er en grønn og fin bil.. så det såhh :)

 

Var en kunde som kjøpte en Sony a900 + en 50 1.4. Han la 31 lapper bordet. tongue.gif

 

Talte gjennom et par ganger da, ja.

 

Bil er også noe som skal betales kontant. Moro å se hvor usikker en selger blir når man legger nok 100-tusenlapper på bordet.. men tilslutt endte det med en tur i banken. Det blir fort slik når de med pengene i madrassen skal ha seg ny bil :)

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Så trenger jo faktisk ikke den. Dessuten så er jo pakkebehandleren i ubuntu ganske stor og god å bruke. selv om man alltid skal ha noe annet enn det som ligger der da :p

Jeg bruker apt-cache for å søke etter tilgjengelige pakker. Det er raskere enn å fyre opp synaptics i tide og utide. Har ikke funnet noe søke-funksjon i apt-get ...

 

Tom

Lenke til kommentar
xD siste commenten din i bk var god PM.. ;)

 

bk tråden

Takker, gutten. Husker du da jeg skubbet Staff bort for å få et skikkelig opptak av deg i kjelleren til Tinghuset for mange år siden? For du er vel Burzum, er du ikke? ;)

 

Vi har så søte og greie djevelfolk her på bruket, så jeg skal ikke være slem. Når det gjelder farge og iso 3200 vil jeg henvise til Luminous Landscapes field-test av 20D. Det føltes nok som en revolusjon for mange da det kom ut, for det gjorde det for meg. Jeg valgte riktignok 20D av andre årsaker enn støyegenskaper, og gjett hvor gledelig overrasket jeg ble da jeg brukte iso 3200 for første gang. Faktisk er et av bildene mine fra en av Romas katedraler som jeg har fått best kritikk for presentert i farger og iso 3200. Det handler mest om å ha farger i bildet som ikke provoserer frem fargestøy.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
...

Nå du, nå du! Uvitende og uvitende, det funker da vitterlig, de flyr da sin vei i et par sekunder før de kommer stupende igjen.

Malte et hus i sommer, og mellom mitt hjem og huset var de plenty hekkende måser som ikke nølte med å stupe strakt mot fleisen min.

...

Man kan kanskje diskutere hvor virkningsfull viftinga er når de kommer tilbake umiddelbart. Så sammenligninga med den bolde ridder med brukken lanse var kanskje ikke så dum? ;)

 

Akkurat det med maling av hus, må jeg innrømme at lett blir litt problematisk, selv om man opptrer respektfult. I slike situasjoner har vi en interessekonflikt med dyrene. De ønsker å være i fred, mens vi ønsker å kline maling på et hus, inkludert områder de betrakter som sine. Da ville nok jeg og tydd til litt vifting for å beskytte meg selv. Huset trenger maling. (*)

 

Men når det handler om å ta noen bilder, da sverger jeg altså til en mer respektfull tilnærming. For meg blir det meningsfult å beklage seg over at dyr er nærgående, når du med viten og vilje(?) har valsa inn i deres territorie. Det opplever jeg som respektløst og kunnskapsløst.

 

Det var det som var grunnlaget for at jeg hissa meg opp, ikke maletrøbbel.

 

(*) En annen ting er at det går kanskje ann å legge malinga utenom hekkesesongen. Da er sjansene mindre for konflikt, siden de da ikke har behov for å beskytte avkommet sitt. I mange tilfeller vil nok det være en mer inteligent løsning enn å utsette lillesøster for den hellige vrede fra beskyttende foreldre. (Det er forresten digg å bruke fotnoter :) )

Lenke til kommentar
Hippe klær og barbert hode + Silhouette solbriller? Da kan man bli forvekslet med sjefen for alle e-pusherne rundt dansegulvet, og alle stiller frivillig opp med store glis og håp om verdens kuleste nachspiel. Og så lenge man ikke tar konseptet helt ut, så får man sikkert være i fred av han som er the real deal, tipper jeg.

Tjatjo. Faktisk gikk han under kallenavnet "rollon" hos Lillehammer Ishockeyklubbs spillere i sin tid.

 

Men det illustrer utvilsomt hvordan ting kan gjøres.

 

Ikke at jeg har hatt behov for det, jeg er jo så hipp som det overhodet er mulig å bli, helt naturlig og uten staffasje... :cool:

"Can I please have a bacarrrrrdi and coke?" :lol:

 

:p

 

Når vi snakker om høy iso så synes jeg at når man tar planlagte sorthvittbilder kan man nesten tillate seg hva som helst. Jeg hadde en periode da jeg rett og slett ikke hadde pc, og knipset litt i jpg. Jeg gjorde til et dogme å kun bruke sorthvittkonvertering i kamera, og høy iso. De aller fleste bildene er (selvfølgelig) ikke gode nok for BK, og de som er det er av personer som jeg ikke har innhentet tillatelse til å publisere. Men bilder av Antonio har jeg alltid lov til å publisere, så her er Antonio i sorthvitt og iso 3200.

Agree. Knipset litt sorthvitt og ISO1600 med E-3 et par ganger, blant annet en gang i studio der jeg lot innstillingslyset virke som ambient lys, og laget en minireportasje for min egen del om noen som fotograferte glass der. Det ble ganske brukbare bilder.

 

Forøvrig fant de ikke grunn til å bruke lensbaby på oppgaven, selv om det var tilgjengelig. Synd, fotolæreren hadde skrytt dem i skyene for det. Men men.

 

Vurderer å kjøre en "rull" ASA10000 på E-400 med JPEG og sorthvitt, fikk litt lyst nå.

 

ISO 3200 med farger går bra så lenge det er nok lys har jeg funnet ut.

Samme med E-3, faktisk.

Lenke til kommentar
Så trenger jo faktisk ikke den. Dessuten så er jo pakkebehandleren i ubuntu ganske stor og god å bruke. selv om man alltid skal ha noe annet enn det som ligger der da :p

Jeg bruker apt-cache for å søke etter tilgjengelige pakker. Det er raskere enn å fyre opp synaptics i tide og utide. Har ikke funnet noe søke-funksjon i apt-get ...

 

Tom

da har du en her ;) aptitude search <package_name>

Lenke til kommentar
Så trenger jo faktisk ikke den. Dessuten så er jo pakkebehandleren i ubuntu ganske stor og god å bruke. selv om man alltid skal ha noe annet enn det som ligger der da :p

Jeg bruker apt-cache for å søke etter tilgjengelige pakker. Det er raskere enn å fyre opp synaptics i tide og utide. Har ikke funnet noe søke-funksjon i apt-get ...

 

Tom

da har du en her ;) aptitude search <package_name>

Det er nok den jeg bør bruke, ja. Men det var fæsleg mange bokstaver da.yum er kort og konsist. Kankje det holdet med apt seach :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar
...

Faktisk er et av bildene mine fra en av Romas katedraler som jeg har fått best kritikk for presentert i farger og iso 3200. Det handler mest om å ha farger i bildet som ikke provoserer frem fargestøy.

Du skriver ut fra Canon.

 

For Petnax sitt vedkommende handler det veldig mye om ikke å undereksponere. Undereksponerer du, havner du lett i kjelleren for dynamikken, og da blomstrer støyen. Holder du deg innenfor dynamikkomfanget, slipper du letter fra høy ISO.

 

Så jeg knepper av og til heller ISO opp et ekstra hakk, for å legge histogrammet mot høyre. For på den måten gi meg det jeg trenger for å unngå å havne i kjelleren.

 

Det skulle ikke forundre meg om denne tilnærmingen kan være fornuftig for andre kameramerker også.

 

Samtidig så kjenner jeg også igjen det du beskriver. Noen farger har lettere for å provosere støy enn andre. Jeg bruker forresten av og til selektiv justering av fargemeningen som en primitiv støyreduksjon i etterbehandlingen. Nå bør det kanskje føyes til at jeg nærmest konsekvent bruker raw. Denne teknikken er trolig mindre effektiv på jpg-filer.

 

EDIT: Bedra språket mitt litt. Klar kommunikasjon er viktig.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...