Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere utfordringer med å få et skarpt månebilde. Skyer er en ting, dessuten er det veldig mye luft mellom objektivet og Månen, når det da i tillegg er mye bevegelse i lufta så bidrar det til å gjøre bilde litt uskarpt. Og for å slippe å gå ut satt jeg inne og tok bildet ut gjennom et åpnet vindu. Pga temperaturforskjellen mellom inne og ute vil det oppstå litt termik som også er med på å gjøre bildet uskarpt. (Men med en lei forkjølelse og islagt gårdsplass så valgte jeg den enkle løsningen, å sitte innendørs.) Ikke så mye i dag som ved forrige fullmåne i desember, da var det mye kaldere og dermed ble bilder tatt innenifra veldig uskarpe.

 

Er heller ikke helt sikker på hvor skarp den 70-300mm egentlig er.....

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke ta bildet av månen før jeg har fått meg skikkelig tele. For jeg vet at resultatet blir uskarpt og like uorginalt som alle andres. :p

Du bør nok vurdere teleskop ...

 

Her er et bilde jeg tok i går. Dette er croppet, og det er 880x880px uten nedskalering.

 

 

 

Ojektivet er et samme som ok67, og på 300mm, men på E-420 og f/10. Samt relativt hardhendt USM.

 

Så en 1200-1500mm FF bør nok gjøre susen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er heller ikke helt sikker på hvor skarp den 70-300mm egentlig er.....

Den er grei nok, men hvis du brukte vel f/13? Det er i det meste laget for en fourthirds sensor. f/8-f/10 hadde nok vært bedre. Solid stativ og bruk av anti-shock funksjonen vil også hjelpe.

 

Jeg tok mitt bilde ute, men stativet er ikke stabilt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det gjør vitterlig jeg også. Med litt graving finner jeg vel også navnet ditt.

Jeg tror ikke man trenger å være Marius Olsen (aka Sherlock) for å finne ut det. Det krevde ikke mye Googling før jeg var 99% sikker...

Hm. Da kom du lenger enn jeg gjorde når jeg forsøkte. Jeg endte opp med to alternative adresser. Riktignok i et begrensa geografisk område.

 

bUUUhAAA PM :tease:

Lenke til kommentar
Det gjør vitterlig jeg også. Med litt graving finner jeg vel også navnet ditt.

Jeg tror ikke man trenger å være Marius Olsen (aka Sherlock) for å finne ut det. Det krevde ikke mye Googling før jeg var 99% sikker...

Hm. Da kom du lenger enn jeg gjorde når jeg forsøkte. Jeg endte opp med to alternative adresser. Riktignok i et begrensa geografisk område.

Vil du vite hans skattbare inntekt i 2007? :fun:

 

Nå har jeg ikke hatt noen spesiell interesse av å finne adressen, og han står ikke i telefonkatalogen... i motsetning til broren. Det får være nok PMologi, men det er litt fascinerende at man kun trenger to små informasjonstidbits på et forholdsvis anonymt forum for å finne ut forholdsvis mye om en person - og, vil jeg understreke så ingen tror jeg har investert mye tid og energi i dette - på forbausende kort tid.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er heller ikke helt sikker på hvor skarp den 70-300mm egentlig er.....

Den er grei nok, men hvis du brukte vel f/13? Det er i det meste laget for en fourthirds sensor. f/8-f/10 hadde nok vært bedre. Solid stativ og bruk av anti-shock funksjonen vil også hjelpe.

 

Jeg tok mitt bilde ute, men stativet er ikke stabilt.

 

Tom

Ja, jeg brukte f/13, tok noen bilder med f/8 også, men da var det litt skyer i veien så de ble ikke bedre.

anti-shock og stativ ble brukt, men som sagt jeg tok bildene innenifra gjennom et åpent vindu, noe jeg av erfaring vet gir termisk bevegelse av lufta pga temperaturforskjellen mellom inne og ute. Gjorde det en gang da det var -15 ute, da ble bildene svært uskarpe. Det beste er nok utendørs, langt til fjels en klar kald vinterdag uten vind, får å få så rolig å så lite luft som mulig som er med på å gjøre bildet uskarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...