Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da har jeg forresten byttet system til Canon! Alt i signaturen min untatt Gorillapoden har blitt kjøpt brukt i løpet av de siste to ukene. Betalte 7900,- for alt. 40Den og batterigrepet har kommet mens resten er i postvesenets hender enda. Blir vel å låne (les: permanent lån) min venns 50mm f/1.8 og ^^

Endret av Lovold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn var det ikke i Forsvaret når jeg var inne for 3 år siden. Jeg hadde en kompis som hadde gått allmenn som fint kom inn i mediesenteret der :)

Bare til opplysning ;)

Jeg fikk min informasjon fra Forsvarets nettsider for et halvt år siden.

 

Kan godt være, spesielt når en tenker på at vi som har gått Media ikke har lært noe. USM hva er det? Det lærte vi ihvertfall ikke på skolen. (men selvfølgelig alle kan det). Vi lærte selection tool, hue sat., maskelag og quick selection det var det. Resten har jeg lært selv; spesielt alt fototeknisk og teoridelen av foto (er selv tilhenger av manuell, nettopp for å lære meg basicen skikkelig)

Det er jo noen skoler som har god fotoutdanning, men det avhenger svært mye av hvilke lærere og ressurser skolen har. Noen skole har godt utstyr og gode lærere, noen ingen av delene, noen en av delene.

 

Å si at man må ha gått MK for å komme inn i FMS er litt som å påstå at man må ha gått mekaniske fag for å kjøre lastebiler i forsvaret ...

 

Jeg hadde min egen spalte da jeg var yngre enn deg, og jeg vil helt klart kalle meg barn da (selv om jeg ferdig med videregående, og levde av journalistikk...

 

Er det Simon Flem Devold som har gitt deg den muligheten? :D

En ung mann med egen spalte i en venstreorientert publikasjon, eller er jeg helt på bærtur? :p

 

Nei, det ikke Simon Flem Devold.

Lenke til kommentar
Det er et fint oppsett det der, men 50/1,8 står faktisk ikke helt opp til standarden som den mer enn brukbare normalzoomen har. Du bør nok spare til en 1,4. Da blir det nok mer brukt enn 1,8 vil bli, tror jeg.

Jeg er ikke i tvil om det, men her må jeg nok prioritere; gratis f/1.8, eller to og et halvt tusen på f/1.4? Behovet for et så lyssterkt fastobjektiv er ikke så prekært at det gjør noe for øyeblikket heller, men det er da kjekt å ha liggende i lomma hvis behovet skulle melde seg :)

Lenke til kommentar
Da har jeg forresten byttet system til Canon! Alt i signaturen min untatt Gorillapoden har blitt kjøpt brukt i løpet av de siste to ukene. Betalte 7900,- for alt. 40Den og batterigrepet har kommet mens resten er i postvesenets hender enda. Blir vel å låne (les: permanent lån) min venns 50mm f/1.8 og ^^

Da kan jeg konverte helt til Olympus da ;) Slik at det blir en viss balanse her ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Han var Samsung. ;)

Joda, men dette skal være en skikkelig rokering, så nå jeg har kommet over på Olympus, så konverter Simon Alda over til Nikon, så konverter du over til Pentax, Fototim til Sony og karabin til Samsung.

 

PMnormal vinner i lotto i mellomtiden og går over til digital Hasselblad.

 

Da er ringen sluttet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tom, jeg skal FAENMEG ikke ha noe Nikon med mindre det blir kastet etter meg. Du vet hva jeg har sagt om fargesignaturen fra Nikon-kamera, må jeg bli SINT på deg?

 

Bytter jeg bytter jeg til Canon eller Petnax. Mest trolig Canon.

Du liker ikke Nikon? :ohmy: Da er det to av oss :)

 

Du ender nok opp som meg - en dualist med Canon og Olympus.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Han var Samsung. ;)

Joda, men dette skal være en skikkelig rokering, så nå jeg har kommet over på Olympus, så konverter Simon Alda over til Nikon, så konverter du over til Pentax, Fototim til Sony og karabin til Samsung.

 

PMnormal vinner i lotto i mellomtiden og går over til digital Hasselblad.

 

Da er ringen sluttet.

 

Tom

Det hadde vøri noe, det :thumbup:

Men jeg hadde kanskje klart meg med en Mamiya ZD også, selv om det er litt fattigmann i forhold til D3H, og mindre kjærlighet enn et mer klassisk Hassie med sjaktsøker og digitalt bakstykke. Slik at jeg kan bruke überdeilige CZ 80mm til portretter. Mmmm, det hadde smakt, det :love:

Lenke til kommentar
Tom, jeg skal FAENMEG ikke ha noe Nikon med mindre det blir kastet etter meg. Du vet hva jeg har sagt om fargesignaturen fra Nikon-kamera, må jeg bli SINT på deg?

 

Bytter jeg bytter jeg til Canon eller Petnax. Mest trolig Canon.

Tydelig at du har en skap-Petnaxianer i deg :)

 

--

Lite trolig at jeg havner i Sony-leiren. Kopisperreblundere o.l. gjør at anarktisten i meg stritter i mot. Mer sannsynlig Oly. Men mest trolig blir jeg der jeg er. Jeg er nok mindre rastløs enn dere ungsauene.

Lenke til kommentar
En ung mann med egen spalte i en venstreorientert publikasjon, eller er jeg helt på bærtur? :p

 

Nei, det ikke Simon Flem Devold.

Fikk ikke med meg dette, så det svarer jeg på nå. Nei, det var en av de avisene som kalles "tante" av de venstreradikale, med andre ord en regionsavis som tidligere var regnet som Venstre-avis (altså det sentrums-liberale partiet som nesten alle tror er en mann nå).

 

Er jeg forresten den mest tålmodige her inne, siden jeg har brukt samme optikk i 24 år? Med unntak av EF 28mm, som jeg kjøpte i fjor.

 

Edit: Tok du den med Flem Devold, forresten :p

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
edit: funfact ttl (blitsautomatikk) fungerte ikke med 105. Heller ikke cls

Det er feil (testet det nettopp). iTTL og CLS fungerer perfekt med min AI 105/2.5.

Nå har nå jeg d80 så jeg ventet at lysmåling ikke fungerte og at ikke blitsauto ikke fungerer er vel en direkte følge av dette?

Da stiller ting seg litt anderledes ja. TTL blitsstyring=lysmåling. Du kan vel fortsatt bruke blitsen "off cam" som optisk slave med den interne blitsen i M med 1/128 (eller 1/64) effekt, så slipper du PW-investeringen... om ikke dette bare er en dårlig unskyldning for å kjøpe noe du egentlig har veldig lyst på da... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...