Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter her og driver butikken på Sandnes alene i dag jeg. Og så langt har jeg hatt ca 10-15 kunder. På 2 timer. Bare 7 igjen. Wuhu.

Influensaen herjer, så her sitter også jeg på jobb alene. Totalt over 8 timer uten mat, uten mulighet til å slappe av... dog er det ganske avslappende akkurat nå. Kundene kommer stort sett i puljer, men jeg kan jo ikke bare låse døra og gå for å spise.

 

Har kanskje ikke lov til å surfe på forumet i arbeidstiden, men det er tross alt jobbrelatert (foto) og når det er så dødt som det er akkurat nå, så... sjef... leser du dette... ha medlidenhet med meg ;)

Lenke til kommentar
Har kanskje ikke lov til å surfe på forumet i arbeidstiden, men det er tross alt jobbrelatert (foto) og når det er så dødt som det er akkurat nå, så... sjef... leser du dette... ha medlidenhet med meg ;)

Har du byttet arbeidsgiver, eller er den gamle på plass etter omstrukturering ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Jay. Jeg skal ta illustrasjonsbilder. :D

 

..på en glattcelle. Fredag, kan bli gøy. Litt portretter av lensmannen også. Tror nok vi kan få til noe kreativt med lys, oh yeah.

 

Og så har jeg go-ahead fra lensmannen for å lage en fotoreportasje med en politipartrulje en helg. Det kan bli meget interessant.

 

Time will show.

Lenke til kommentar
Kan vel bare kalle det egenopplæring.

Kompetansebygging er jo viktig.

Mye av det jeg har lært om foto, har jeg faktisk lært her på forumet. Ikke bare ved å høre på hva andre har å si, men å selv repetere det jeg vet når jeg svarer på andres spørsmål. Så ja... jeg har nok "jobbet" veldig mye gratis de siste årene :)

 

Har du byttet arbeidsgiver, eller er den gamle på plass etter omstrukturering ?
Jobber i det samme lokalet, om ikke annet :)
Lenke til kommentar
Sitter her og driver butikken på Sandnes alene i dag jeg. Og så langt har jeg hatt ca 10-15 kunder. På 2 timer. Bare 7 igjen. Wuhu.

Influensaen herjer, så her sitter også jeg på jobb alene. Totalt over 8 timer uten mat, uten mulighet til å slappe av... dog er det ganske avslappende akkurat nå. Kundene kommer stort sett i puljer, men jeg kan jo ikke bare låse døra og gå for å spise.

 

Har kanskje ikke lov til å surfe på forumet i arbeidstiden, men det er tross alt jobbrelatert (foto) og når det er så dødt som det er akkurat nå, så... sjef... leser du dette... ha medlidenhet med meg ;)

 

Jeg satser på at det går greit at jeg og henger her, siden adm. dir. også gjør det. :p

Forøvrig; sitter her og hoster, 9 timer i dag også, men nå har jeg ihvertfall spist, og har med en god morgen yoghurt i tillegg som jeg skal ta senere. Du kan jo ringe til takeout?

Lenke til kommentar
Jeg satser på at det går greit at jeg og henger her, siden adm. dir. også gjør det. :p

Forøvrig; sitter her og hoster, 9 timer i dag også, men nå har jeg ihvertfall spist, og har med en god morgen yoghurt i tillegg som jeg skal ta senere. Du kan jo ringe til takeout?

Sitter her og hoster jeg også... "piper" litt til de kundene som kommer inn (stemmen er i ferd med å bli helt ok nå, men mitt første "hei" til kundene høres ofte mer ut som et musepip enn et hei :!: )

 

Take-out ja... på jobbens regning? Det hadde vært noe :) Hmm... lurer på om jeg har noen dagsgamle boller i kjelleren. Får stenge butikken et par minutter og løpe ned og se. Ellers har jeg jo Narvesen og 7-11 i nærheten, så jeg får nok tak i mat om jeg er dristig nok til å forlate butikken noen få minutter.

Lenke til kommentar
Jeg satser på at det går greit at jeg og henger her, siden adm. dir. også gjør det. :p

Forøvrig; sitter her og hoster, 9 timer i dag også, men nå har jeg ihvertfall spist, og har med en god morgen yoghurt i tillegg som jeg skal ta senere. Du kan jo ringe til takeout?

Sitter her og hoster jeg også... "piper" litt til de kundene som kommer inn (stemmen er i ferd med å bli helt ok nå, men mitt første "hei" til kundene høres ofte mer ut som et musepip enn et hei :!:

 

Min stemme høers nok mer ut som om jeg har noe veldig stort sittende fast i halsen på det verste.. etter ett par host er den normal igjen :p

Lenke til kommentar
Take-out ja... på jobbens regning? Det hadde vært noe :) Hmm... lurer på om jeg har noen dagsgamle boller i kjelleren. Får stenge butikken et par minutter og løpe ned og se. Ellers har jeg jo Narvesen og 7-11 i nærheten, så jeg får nok tak i mat om jeg er dristig nok til å forlate butikken noen få minutter.

Jobber ikke du for Elkjip nå? Der gjelder det å være "framme i skoa", "på ballen", "framoverlent" og "alltid beredt", vettu. Ingen stenging av butikken for creature comforts der i gården! Brutto, brutto, brutto!

 

En gang for noen år siden var starten på januarkampanjen (ikke salg...) litt treg, så jeg og en kollega sto ved "kjøpshjelpen" og pratet (shock! horror!) da adm. dir. kom inn (jeg visste ikke at det var ham - hadde riktignok sett ham før, og tenkte han var en eller annen fyr litt oppe i systemet eller en "venn av huset"). Han syns det var ille at vi sto og pratet i starten av årets viktigste kampanje (på tross av at butikken var tom og striglet), så han foreslo at jeg burde gå og tømme den halvfulle søppelkassen i stedet for å prate. Jeg tenkte at han umulig kunne mene alvor, og besvarte det med et flir, hvorpå han tente på alle pluggene, tok tak i meg og dro meg med inn på bakrommet hvor han ga meg en skikkelig Tony Soprano-style overhøvling (sinna oksepust gjenom nesen, og så rasende at jeg faktisk trodde han kom til å gi meg en på trynet). Heldigvis var jeg voksen nok til å la gutten tømme seg (slik man lærer å gjøre med sinna kunder... :roll:), og så gikk jeg bare tilbake til butikken, etter å ha sagt på en tørr og saklig måte at jeg syns han overreagerte. En særdeles selsom opplevelse. Jeg opplevde også at kollegaer med barn ble bedt om å slutte, siden det ble for mye fravær. Herlig personalpolitikk.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jobber ikke du for Elkjip nå? Der gjelder det å være "framme i skoa", "på ballen", "framoverlent" og "alltid beredt", vettu. Ingen stenging av butikken for creature comforts der i gården! Brutto, brutto, brutto!
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-9

Slett ikke mye rom for tolkning der.

Lenke til kommentar
Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. [...]Slett ikke mye rom for tolkning der.

Ikke? Betyr ikke dette bare at siden Super8 "ikke fritt kan forlate arbeidsplassen", så skal han ikke være på jobb mer enn totalt 8 timer? Det står vel ingenting om at han kan stenge butikken for å skaffe seg mat?

 

Edit: og "tilfredsstillende" er et åpenbart "tolkningsord". ;)

 

Da jeg jobbet på Elkjøp hadde vi, så langt jeg kan huske, betalt pause på tross av at vi hadde både kantine og frihet til å stikke ut og kjøpe mat, når skiftene var 6 timer eller lengre - men det var en stor butikk. Mao. bedre enn hva loven krever, men så er det også veldig slitsomt å jobbe i en stor butikk.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ikke? Betyr ikke dette bare at siden Super8 "ikke fritt kan forlate arbeidsplassen", så skal han ikke være på jobb mer enn totalt 8 timer? Det står vel ingenting om at han kan stenge butikken for å skaffe seg mat?
Det står at han skal ha pause, og det er ikke pause om han kan regne med å måtte stå i butikken. Så enten må han forlate butikklokalet, eler stenge butikken dersom han er alene. Stenger han butikken, kan han jo likegodt gå å kjøpe butikken...
Lenke til kommentar
Ikke? Betyr ikke dette bare at siden Super8 "ikke fritt kan forlate arbeidsplassen", så skal han ikke være på jobb mer enn totalt 8 timer? Det står vel ingenting om at han kan stenge butikken for å skaffe seg mat?
Det står at han skal ha pause, og det er ikke pause om han kan regne med å måtte stå i butikken. Så enten må han forlate butikklokalet, eler stenge butikken dersom han er alene. Stenger han butikken, kan han jo likegodt gå å kjøpe butikken...

Den tolkningen tror jeg neppe du kommer særlig langt med. Svært mange av landets butikker og kiosker er betjent av én person, som er alene på jobb. Disse stenger ikke for pause. Da jeg jobbet på bensinstajon besto f.eks pausen min i å sette seg på en krakk bak kassen, og spise en pølse. Om det var veldig stille kunne jeg sette meg på pauserommet, men kom det en kunde, så måtte jeg sprette opp/frem. Jeg kunne ikke "fritt forlate arbeidsplassen", og fikk derfor betalt.

Lenke til kommentar
Glad jeg har litt friere jobber. Aviser er stort sett veldig greie steder å jobbe sånnsett :)

Mhm... Nå har jeg en godt betalt jobb hvor sjefen er ganske klar på at han ikke bryr seg om hvordan jeg disponerer tiden min, så lenge jeg leverer det jeg skal. En riktig utdannelse betaler seg til slutt, selv om det (for min del) medførte mange år på universitet, finansiert (vel, i det minste de betydelige mengdene øl og bøll :roll:) av kjipe McJobs. En grei erfaring å få med seg, det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...