Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det er en del snakk om ISO ytelse på Olympus. Men jeg synes at E-420 leverer brukbart på ISO 800, jeg.

 

Mye bedre enn jeg hadde ventet; noen Nikon D700 er det selvsagt ikke. Men det er ikke langt unn det 350D min klarer.

 

Jeg har derimot knapt tatt et brukbart bilde på mer enn ISO 400 med min E-520 (regner med iso-ytelsen er så og si lik der). Spesielt innendørs blir støyen fort sjenerende. Tok blant annet en haug bilder på julaften som viste seg å ha sjenerende stygg og mye støy. En ødelegger da ikke stemningen med blits...

 

Men YMMV, som de sier. Selvsagt flott når noen får det til.

 

Prøv å overeksponere litt.. Hjelper meg mye (har ikke akkurat noe iso-monster jeg heller).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg skrur opp lysfølsomheten er jo at det allerede er lite lys. Hadde jeg hatt større blender eller lengre lukkertid å gå på, hadde jeg brukt dem først... Dermed blir det vanskelig å overeksponere uten å øke iso ytterligere, eller eventuelt godta *enda mer* bevegelsesuskarphet.

 

Går selvsagt an å fikle i etterbehandlingen, men jeg er ikke sikker på om dette står til å reddes.

Lenke til kommentar
FM* + en slags Nikkor-50, eller et OM-4Ti (eventuelt OM-1n/sp eller OM-3Ti om du vil ha det skikkelig manuelt) med en OM50/1.2 eller 55/1.2.

Du skryter veldig av OM-serien. Jeg regner med Stasi har noen modeller inne som jeg kan tafse på før jeg legger pengene på bordet. Jeg som elsker smal dybdeskarphet vil nok komme godt ut med en 50 eller 55/1.2 ja. Jeg kan godta manuell fokus, men vil helst ha lysmåler innebygd.

Alle OM har lysmåler. Sørg for å få splitprisme. ;)

 

Grunnen til at jeg skryter av OM-serien er at den er så kompakt og koselig som den er. Optikken er prima vare (vil også anbefale en 24/2.8, legendarisk, og visstnok er den nesten på nivå med Canon 24/1.4L ;)). Alt er rett og slett kompakt, intuitivt og kvalitet.

 

De er ikke like solide som FM-serien, altså kan du ikke banke opp folk med dem, men for normal bruk er de geniale. De tåler også en del, make no mistake.

Kjekt å vite. At den er liten og kompakt bryr ikke meg i første omgang. Jeg vil ha et kamera som gir utsøkt kvalitet og det skal brukes til oppstilte bilder. Har så mange ideer i hode, så må finne en tid hvor jeg kan utforske jobben som en 'director of still-photography'.

 

Men ser ikke vekk ifra at et kompakt kamera også havner i sekken. Hvilken pris ligger en god OM-modell med et lyssterkt objektiv (som 50/1.2) på?

Lenke til kommentar
Ved å ta ett "lysere" bilde så blir ikke støyen så fremtredende.. Når du justerer ned ISO og får tilsvarende lengre lukkertid så vil ikke bilde bli noe lysere..

Nei, men om du lar iso være og bruker lengre lukkertid for å gjøre bildet lysere, får du bevegelsesuskarphet...

 

Løsning: mer lys eller bedre optikk. (Dvs.: penger :()

Lenke til kommentar
Ved å ta ett "lysere" bilde så blir ikke støyen så fremtredende.. Når du justerer ned ISO og får tilsvarende lengre lukkertid så vil ikke bilde bli noe lysere..

Nei, men om du lar iso være og bruker lengre lukkertid for å gjøre bildet lysere, får du bevegelsesuskarphet...

 

Løsning: mer lys eller bedre optikk. (Dvs.: penger :()

 

Er vell ikke så stor forskjell om du drar den opp til ev+0.3/0.5, men lyssterk fastoptikk vil kansje være bedre..

Lenke til kommentar
FM* + en slags Nikkor-50, eller et OM-4Ti (eventuelt OM-1n/sp eller OM-3Ti om du vil ha det skikkelig manuelt) med en OM50/1.2 eller 55/1.2.

Du skryter veldig av OM-serien. Jeg regner med Stasi har noen modeller inne som jeg kan tafse på før jeg legger pengene på bordet. Jeg som elsker smal dybdeskarphet vil nok komme godt ut med en 50 eller 55/1.2 ja. Jeg kan godta manuell fokus, men vil helst ha lysmåler innebygd.

Alle OM har lysmåler. Sørg for å få splitprisme. ;)

 

Grunnen til at jeg skryter av OM-serien er at den er så kompakt og koselig som den er. Optikken er prima vare (vil også anbefale en 24/2.8, legendarisk, og visstnok er den nesten på nivå med Canon 24/1.4L ;)). Alt er rett og slett kompakt, intuitivt og kvalitet.

 

De er ikke like solide som FM-serien, altså kan du ikke banke opp folk med dem, men for normal bruk er de geniale. De tåler også en del, make no mistake.

Kjekt å vite. At den er liten og kompakt bryr ikke meg i første omgang. Jeg vil ha et kamera som gir utsøkt kvalitet og det skal brukes til oppstilte bilder. Har så mange ideer i hode, så må finne en tid hvor jeg kan utforske jobben som en 'director of still-photography'.

 

Men ser ikke vekk ifra at et kompakt kamera også havner i sekken. Hvilken pris ligger en god OM-modell med et lyssterkt objektiv (som 50/1.2) på?

Antonio pleier å ha et par OM2 inne, men hvorfor skal du kjøpe et slik med det budsjettet du nevner. Jeg mener at det var du som hadde over 10 kilokroner til rådighet. Da synes jeg du kan kjøpe noe nyere, som garantert ikke gir deg noe trøbbel de neste 30 årene ++. Mitt forslag er det samme som jeg ofte gir, nemlig dette med god optikk. Det finnes ikke maken, bare spør Antonio. Det er et av hans favorittkameraer, og han er nok helt enig i at det rager himmelhøyt over enhver Olympus mulig (med unntak av OM4 Titan). Og i alle fall mer brukbar som solid analog, i og med at det kan benytte nyere optikk, og har en mer interessant og tildels praktisk løsning for eksponering.

Lenke til kommentar
Ved å ta ett "lysere" bilde så blir ikke støyen så fremtredende.. Når du justerer ned ISO og får tilsvarende lengre lukkertid så vil ikke bilde bli noe lysere..

Nei, men om du lar iso være og bruker lengre lukkertid for å gjøre bildet lysere, får du bevegelsesuskarphet...

 

Løsning: mer lys eller bedre optikk. (Dvs.: penger :()

 

Er vell ikke så stor forskjell om du drar den opp til ev+0.3/0.5

Om du synes det hjelper.

 

Skal testes i praksis, selv om jeg har liten tro på det.

Lenke til kommentar

Det hjelper. Du får ikke støy av å juster eksponeringen ned i etterkant, men du må passe på så du ikke overeksponerer bildet. Vi kaller det å eksponere til høyre, og det er et gammelt digitalknep for å få renere bilder. Dette er ikke film, vet du.

 

Og støy over 400 iso sliter de fleste kameraer basert på cropsensor under visse forhold. Selv min 20D leverer ikke akseptable resultater når motiv og lys er av typen som sensoren sliter med. Forskjellen er ikke så stor, som Tom skriver. Du må nok bli litt bedre kjent med kamera, og forsøke det samme med et annet under identiske forhold. Det er selvfølgelig vanskelig hvis du ikke kjenner noen med et annet merke.

 

Jeg har kun erfaring med E-3 med den nyere sensortypen til Olympus, og den har klart like akseptabel støy som min 20D, selv på iso 1600. Den har klart kraftigere korn på iso 1600, men så og si minimal forskjell på iso 800. Og mitt kamera har vært regnet som en iso-killer frem til for ikke så veldig lenge siden. Det er kun i siste generasjon at den er klart overgått, men ikke så gæli at det er påtagelig. Kun FF kan gi perfekte resultater under alle forhold på iso 800.

Lenke til kommentar
Antonio pleier å ha et par OM2 inne, men hvorfor skal du kjøpe et slik med det budsjettet du nevner. Jeg mener at det var du som hadde over 10 kilokroner til rådighet. Da synes jeg du kan kjøpe noe nyere, som garantert ikke gir deg noe trøbbel de neste 30 årene ++. Mitt forslag er det samme som jeg ofte gir, nemlig dette med god optikk. Det finnes ikke maken, bare spør Antonio. Det er et av hans favorittkameraer, og han er nok helt enig i at det rager himmelhøyt over enhver Olympus mulig (med unntak av OM4 Titan). Og i alle fall mer brukbar som solid analog, i og med at det kan benytte nyere optikk, og har en mer interessant og tildels praktisk løsning for eksponering.

Interessant.

Spørsmålet mitt er da FM3A, Hassy 500 C/M eller Mamiya 645?

Vet de to siste er i en egen klasse, men er veldig interessert i mellomformat.

Lenke til kommentar

For min del ble det en helt annen verden å ta bilder innendørs etter at jeg kjøpte meg blitz.. Men fant fort ut at det er ikke bare å montere den på å tro at alt ordnet seg.

Er egentlig mest overasket over hvor lunt og varmt bilde blir sammenlignet med blitsen som var på min gamle D80, men skal kansje ikke forvente annet heller da :p

Lenke til kommentar
Antonio pleier å ha et par OM2 inne, men hvorfor skal du kjøpe et slik med det budsjettet du nevner. Jeg mener at det var du som hadde over 10 kilokroner til rådighet. Da synes jeg du kan kjøpe noe nyere, som garantert ikke gir deg noe trøbbel de neste 30 årene ++. Mitt forslag er det samme som jeg ofte gir, nemlig dette med god optikk. Det finnes ikke maken, bare spør Antonio. Det er et av hans favorittkameraer, og han er nok helt enig i at det rager himmelhøyt over enhver Olympus mulig (med unntak av OM4 Titan). Og i alle fall mer brukbar som solid analog, i og med at det kan benytte nyere optikk, og har en mer interessant og tildels praktisk løsning for eksponering.

Interessant.

Spørsmålet mitt er da FM3A, Hassy 500 C/M eller Mamiya 645?

Vet de to siste er i en egen klasse, men er veldig interessert i mellomformat.

500 C/M komplett med magasin, 80mm/2,8 og sjaktsøker får du fra 7000 i god stand hos Antonio.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på den analoge siden:

Fikk se noen bilder da jeg var i NYC som var tatt med en kameratype jeg ikke viste fantes engang.

Vet ikke om jeg skal kalle det ett panorama-kamera, men okjektivet roterte 180 grader inne i huset og eksponeringene tok ca. 1 sekund.

Noen her som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Og du vil si at det er et godt kjøp?

Har sett noen bilder tatt med nettopp den kombinasjonen og det gir meg vann i munnen.

Hvordan er det med sjaktsøkere? Er det bare noen som har lysmåler eller er alle uten?

Det finnes ingen lysmåler i en sjaktsøker. Det er bare noen vegger og en lupe du slår opp over mattskiven. Et annet sted skriver jeg at sjaktsøker er det optimale til portretter. Det er fordi du står over kamera, og kan se rett på den som blir avbildet, uten å samtidig måtte ta ansiktet bort fra søkeren. De kan altså se hele deg, samtidig som du kan følge med søkeren med å gløtte den på den av og til. En knall måte å jobbe på, som jeg savner når jeg fotograferer med slr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...