Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Noen ide du tom til hva vi kan ta bilder av?

Deter såpass rompe lys at det er kun mellom 11:00 og 14:00 det er noen vits i være ute (før 11 er usaklig tidlig ;)). I følge værmeldingen, så kommer det ikke til være noe særlig med skyer, slik at solnedgangen vil være booring.

Jeg nevnte middelalder-parken. Andre steder er Operaen, sikkert ikke så mye folk der nå.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers gir jeg min tilslutning til at Caol Ila er et hyggelig bekjentskap. Selv sitter jeg med en Glen Moray. Ønsker meg alltid en Islay til jul, får alltid en Speyside. Vanskelig dette, men klager egentlig ikke, ikke alltid kraftkarene fra Islay er førstevalget.

-Lazy

Jeg møtte faktisk den amerikanske eieren av Speyside Distillery på fisketorget for noen år siden. Han hadde flyttet hjem til forfedrenes Skottland for å leve livets høst der, og kjøpte da Speyside Distillery . Han spurte meg utrolig nok om det fantes et sted man kunne kjøpe klassiske kameraer i Bergen, og jeg tok ham med til Antonio. Han ville kjøpe en skikkelig klassiker fra Leica med en mer moderne vidvinkel til sin datters gatefotografering (hun studerte foto i Roma). Jeg gav ham gode råd om hva han trengte, og det endte med en nydelig Leica IIIf med Voigtländers 21mm, og medfølgende ekstern rammesøker for blitsskoen. Han fikk også adressen, slik at han kunne sende meg noe (sa han). Rett før hjul kom en boks med en flaske ti år gammel single malt fra destilleriet, som han var ganske stolt av. Like stolt som hans datter var med sin Leica, som hun direkte elsket ifølge følgebrevet. Jeg hadde en hyggelig ettermiddag med ham og hans kone den fine sommerdagen, men at den skulle ende med en fin flaske single malt til jul hadde jeg aldri gjettet.

Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål. Mamma driver og friker litt ut og mener det er ulovlig å publisere bildet mitt, ettersom Carlsberg er et merkenavn. Sant eller BS? Jeg tror BS...

Det er vel et sted midt i mellom. Problemet kan være at du har laget bildet slik at det ser ut som en Carlsberg reklame. Men da er det vel KrF du bør bekymre deg om ...

Hehe. KrF er vel pent lite å bekymre seg for? Er jo tross alt ingen reklame som skal publiseres i offentlige media. Er vel ingen norsk lov som sier at bilder av alkohol ikke kan publiseres på private nettsider.

Carlsberg burde i hvertfall ikke ha noen grunn til å klage. Eneste jeg gjør mot dem, er å gi dem gratis markedsføring. Men å selge bildet får jeg sikkert ikke lov til...

Lenke til kommentar

Deter såpass rompe lys at det er kun mellom 11:00 og 14:00 det er noen vits i være ute (før 11 er usaklig tidlig ;)). I følge værmeldingen, så kommer det ikke til være noe særlig med skyer, slik at solnedgangen vil være booring.

Jeg nevnte middelalder-parken. Andre steder er Operaen, sikkert ikke så mye folk der nå.

Tom

Er ikke Operaen stengt på vinteren fordi det er så glatt, da?

Lenke til kommentar

Carlsberg er nok bare glad for eksponeringen, som alle andre store firmaer. Og det er ikke ulovlig å ta et bilde av deres produkter og logo for å publisere det, hverken kommersielt eller privat. Vi hadde vært i deep shit hvis det var ulovlig å ta bilder av merkevarer, for da kunne vi nesten bare fotografert natur og akt.

I 1990 solgte Carlsberg Sort Guld et nesten utdødd øl, med en markedsandel på ynkelige 5% av det totale sterkøl-markedet. Istedenfor å lage masse ordinær reklame, så sponset de bare undergrunnsbevegelser som Kaospilotene og Frontløperne i Ålborg, samt en ambulerende filmfestival som da ble kalt Natten er sort som guld. Det var fordi visningene ble foretatt utendørs om natten. De brukte en eneste krone på reklame i aviser eller TV, ei heller en krone til plakater og fotografier. De bare delte ut fyrstikker der det stod natten er sort som guld, og plasserte skriftypen som brukes på flasken inn i plakatenes tekst (Natten er sort som guld). Det gjorde at Sort Guld ble sett på som ungt og veldig hipt, spesielt på grunn av støtten til Frontløperne. I dag er faktisk de gruppene kjent som noe helt annet enn undergrunn, så det var kanskje flere som vant på dette. I alle fall så regnes i dag kampanjen som en av de største genistrekene noensinne, så reklamebyrået BBD Needham København fikk en stor fjær i hatten for kreativitet - etter at Sort Guld avanserte fra et alkisøl som nesten ingen drakk, til å bli markedets største sterkøl med godt over 20% markedsandel over natten. Helt utrolig historie, men helt sant. Jeg var på et foredrag i Kreativt Forum i 1991 da jeg var reklametekstforfatter, der de ansvarlige fra BBD Needham pratet om anti-kampanjen. Jeg har fremdeles en fyrstikkeske jeg fikk av dem.

Lenke til kommentar
Carlsberg burde i hvertfall ikke ha noen grunn til å klage. Eneste jeg gjør mot dem, er å gi dem gratis markedsføring. Men å selge bildet får jeg sikkert ikke lov til...

Kommer an på hvor kåte advokatene deres er. Søksmål-kåte, altså. Men jeg tror de ville backe tilbake ganske fort når vi setter VG & Co på saken.

Tom

Lenke til kommentar

Tom

Er ikke Operaen stengt på vinteren fordi det er så glatt, da?

Skal ikke forundre meg.

Hva er det folket har lyst til å fotografere da?

Møtes i 11 tiden på oslo s da eller? Mulig jeg får med meg en eller to.

Skal vi satse på gåing og kollektivt, eller bil ?

Fordelen med kollektivt, er at vi kan ta en øl etterpå. Bil gir oss større aksjonsradius.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Carlsberg er nok bare glad for eksponeringen, som alle andre store firmaer. Og det er ikke ulovlig å ta et bilde av deres produkter og logo for å publisere det, hverken kommersielt eller privat. Vi hadde vært i deep shit hvis det var ulovlig å ta bilder av merkevarer, for da kunne vi nesten bare fotografert natur og akt.

Veldig godt poeng. Sa jo til mamma at hun bare prata tøv. :p

Kommer an på hvor kåte advokatene deres er. Søksmål-kåte, altså. Men jeg tror de ville backe tilbake ganske fort når vi setter VG & Co på saken.

Men i den sammenheng får vi feire med en ny, klonet versjon. :)

post-108702-1231028738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg hadde en hyggelig ettermiddag med ham og hans kone den fine sommerdagen, men at den skulle ende med en fin flaske single malt til jul hadde jeg aldri gjettet.

It pays to be nice :)

Tom

Fantastisk artig historie.

Og ja, vennlig høflighet koster lite, og du får som regel igjen med renter. Selv om PMnormal nok høstet litt over normalen.

-Lazy

Lenke til kommentar
Det er en del snakk om ISO ytelse på Olympus. Men jeg synes at E-420 leverer brukbart på ISO 800, jeg.

Mye bedre enn jeg hadde ventet; noen Nikon D700 er det selvsagt ikke. Men det er ikke langt unn det 350D min klarer.

Jeg har derimot knapt tatt et brukbart bilde på mer enn ISO 400 med min E-520 (regner med iso-ytelsen er så og si lik der). Spesielt innendørs blir støyen fort sjenerende. Tok blant annet en haug bilder på julaften som viste seg å ha sjenerende stygg og mye støy. En ødelegger da ikke stemningen med blits...

Men YMMV, som de sier. Selvsagt flott når noen får det til.

Lenke til kommentar

Det var snakk om kamerautstyr og verdiforsikring her i tråden for en stund siden. Da det var oppe første gang kontaktet jeg gjensidige per mail og ramset opp utstyret, serienr på alt, innkjøpspris og innkjøpstidspunkt. Jeg fortalte også hvordan utstyret blir oppbevart dersom jeg ikke har det med meg. (Jeg har det da innelåst i godkjent våpenskap.) Jeg ba og om en reiseforsikring.

Jeg fikk tilbud om verdigjenstandforsikring på utstyr til en forsikringssum av 27.760,- med en årspremie på 694,-. Det står da at dekningsomfanget er "Heldekning" og at forsikringen gjelder i hele verden. Også er det henvist til noen generelle vilkår jeg enda ikke har lest.

Reiseforsikringen kommer i tillegg med en årlig premie på 1030 og gjelder på ferie-, fritids- og yrkesreiser i hele verden.

Så hva tror dere? Det er jo veldig lettvindt da. Trenger bare svare på tilbudet per mail så er alt dyreste forsikret. Det er vel uansett ikke store summer å spare på å få dette forsikret hos andre selskap isteden.

(Jeg har innbo og reiseforsikring hos IF men tenkte gå over til Gjensidige allikevel.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...