Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Uten å gjøre noe forsøk på mini-BK her, legger jeg ut et resultat av kveldens sysler. Funker det å presentere det slik? Jeg har ganske liten greie på typografi, men synes det passet greit oppi hjørnet.

 

Skål!

2,8% - fysjom gutt.

 

Bortsett fra det, så hr jeg sett det værre ;)

 

edit: glemte Skål!!

 

Tom

Foretrekker Santa Clausthaler :)

 

EDIT: :xmas:

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OM-10 hadde bare blenderprioritet, eller tar jeg feil?

 

Anyhoo. Jeg kjøpte en liten venn på polet i dag. En liten flaskemed Caol Ila. Den lille i eske, ja.

 

Morsom smak. Litt bitter til å begynne med. Minner litt om Laphroaig, men bare i grunntone. Laphroaig er veldig flat i smaken, Caol Ila har mer aroma og flere toner.

 

Jeg tror vi kan bli gode venner. Så lenge det ikke blir for meget av den, vi snakker ikke om kildevann, men en litt stram smak.

Lenke til kommentar
OM-10 hadde bare blenderprioritet, eller tar jeg feil?

 

Anyhoo. Jeg kjøpte en liten venn på polet i dag. En liten flaskemed Caol Ila. Den lille i eske, ja.

 

Morsom smak. Litt bitter til å begynne med. Minner litt om Laphroaig, men bare i grunntone. Laphroaig er veldig flat i smaken, Caol Ila har mer aroma og flere toner.

 

Jeg tror vi kan bli gode venner. Så lenge det ikke blir for meget av den, vi snakker ikke om kildevann, men en litt stram smak.

Det stemmer nok at den hadde kun hadde blenderprioritet i utgangspunktet (A/Av for de uinnvidde). Men det var mulig å kjøpe en liten sak som man kunne feste til kamera (med en 2,5mm jackplugg) som ga oss muligheten til manuell modus. Selve huset virket solid nok for meg. Kjøpte den på vårparten i 82, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Caol Ila er snadder. Har en halvfull flaske stående i England, i håp om å komme tilbake for en gjenforening ...

 

Har tenkt å slappe av med en liten 12 år gammel Glenfiddich som min kjære mor har spandert på meg. Det er vel så langt man kan komme fra Islay det går ann å komme. Men har alltid vært en kjær venn når man vil ha det litt enkelt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Også liker hun Tom Waits.

 

Det er tre ting på en gang det.

 

Tom

Nok derfor det røk - tre ting på en gang, det går jo ikke, det..

 

Låter ellers som en sjelden blomst - ta godt vare på damer som liker Tom Waits*)! :)

 

ObAkam: Det _er_ så digg med årntli' blits (580)! :D

 

 

*) (Disclaimer/advarsel: det finnes også psykoberter som digger Tom Waits..)

Lenke til kommentar
OM-10 hadde bare blenderprioritet, eller tar jeg feil?

 

Anyhoo. Jeg kjøpte en liten venn på polet i dag. En liten flaskemed Caol Ila. Den lille i eske, ja.

 

Morsom smak. Litt bitter til å begynne med. Minner litt om Laphroaig, men bare i grunntone. Laphroaig er veldig flat i smaken, Caol Ila har mer aroma og flere toner.

 

Jeg tror vi kan bli gode venner. Så lenge det ikke blir for meget av den, vi snakker ikke om kildevann, men en litt stram smak.

Det stemmer nok at den hadde kun hadde blenderprioritet i utgangspunktet (A/Av for de uinnvidde). Men det var mulig å kjøpe en liten sak som man kunne feste til kamera (med en 2,5mm jackplugg) som ga oss muligheten til manuell modus. Selve huset virket solid nok for meg. Kjøpte den på vårparten i 82, hvis jeg ikke husker helt feil.

Tenkte meg det, ja. :)

 

Caol Ila er snadder. Har en halvfull flaske stående i England, i håp om å komme tilbake for en gjenforening ...

 

Har tenkt å slappe av med en liten 12 år gammel Glenfiddich som min kjære mor har spandert på meg. Det er vel så langt man kan komme fra Islay det går ann å komme. Men har alltid vært en kjær venn når man vil ha det litt enkelt.

 

Tom

Glenfiddich er jo nesten Cognac-aktig i sin mykhet. Ikke i sin aroma, men i sin mykhet. Svært fin whisky. Men det lengste man kommer fra Islay er nok irsk whisky som Tullamore Dew. Det er så mildt at selv whiskyhatende svensker liker den.

 

Selv er jeg svært, svært, svært glad i Glenmorangie. Det er vitterlig den koseligste whisky jeg har smakt. Den er rund og myk, men aromatisk og litt røff i kantene. Ikke alt for dyr heller. Helst ti år gammel, men åtte år gammel er også fin. Det er verdt å nevne at Jan Guillou (som er kjent som bevandret i brennevin) i sin bok "I Hennes Majestets tjeneste" om Carl Gustav Gilbert Hamilton skildrer en scene på et skotsk slott hos Hertugen av Hamilton der alle skottene mener Glenmorangie er det beste. Det er også Kurt Wallanders favorittwhisky. Morsomme tilfeldigheter.

 

Den er i alle fall nydelig.

 

Skal det være whisky for å mer eller mindre pimpe er Bell's et godt valg. Bell's har aroma, men er ikke like metallisk som f.eks. Famous. Bell's er en fin onsdagswhisky. Kokt sei med gulerøtter og Bell's, der har du onsdager.

 

Men jeg vil helst holde simplisiteter som Jack Daniels borte fra min gane.

 

:)

Lenke til kommentar

Glenmorangie er kanskje min favoritt også. Jeg husker fremdeles den natten jeg smakte den første gang. Det er ti år siden nå. Jeg var nattevakt på et lite sentrumshotell, og en tysk energimegler som bodde på hotellet i lange perioder hadde kjøpt en flaske på taxfree-butikken i Berlin. Jeg drakk tre solide glass i pur nytelse, selv om jeg var på jobb. Jeg kan innrømme det nå, for det er for sent for sjefen å gi meg sparken.

 

Hvorfor er det alltid jeg som må nevne høydepunktet for mekaniske kamerahus her på bruket? Dere er jo helt bevisstløse hvis dere ikke er fans av Nikons siste i FM-serien, FM3a. Det er et teknologisk mesterverk, for der fikk de til noe ingen andre har fått til. Elektronisk styring kombinert med helmekanisk lukker gav brukeren faktisk blenderstyrt automatikk. I et hus som er helt funksjonelt uten batterier, dvs du mister automatikken og lysmåleren. Men hvem trenger slikt som kan fotografere. Det er det eneste kameraet med automatikk som du kan dra ut i jungelen med for å unngå sivilisasjon for resten av livet. Ikke at det er noe poeng i å fotografere analogt da, i og med at film går ut på dato. Poenget mitt er i alle fall at i noen år kan du fotografere med automatikk og lysmåler, og etterpå kan du fotografere helt manuelt og uten lysmåler. Det ideelle kamera for vordende Una-bombere. Les her, hedninger. Og det var andre gang i dag at jeg slenger ut den beskyldningen, men den stemmer jo...

Lenke til kommentar
Glenmorangie er kanskje min favoritt også. Jeg husker fremdeles den natten jeg smakte den første gang. Det er ti år siden nå. Jeg var nattevakt på et lite sentrumshotell, og en tysk energimegler som bodde på hotellet i lange perioder hadde kjøpt en flaske på taxfree-butikken i Berlin. Jeg drakk tre solide glass i pur nytelse, selv om jeg var på jobb. Jeg kan innrømme det nå, for det er for sent for sjefen å gi meg sparken.

Minner meg om ettermiddager/kvelder på kundebesøk hos noen danske kunder. Men der gikk det mer i Islay - som Ardbeg o.l.

 

Hvorfor er det alltid jeg som må nevne høydepunktet for mekaniske kamerahus her på bruket? Dere er jo helt bevisstløse hvis dere ikke er fans av Nikons siste i FM-serien, FM3a.

Etter noen år med en Nikon F-501, så er man ikke så keen på å følge Nikons historie ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Glenmorangie er kanskje min favoritt også. Jeg husker fremdeles den natten jeg smakte den første gang. Det er ti år siden nå. Jeg var nattevakt på et lite sentrumshotell, og en tysk energimegler som bodde på hotellet i lange perioder hadde kjøpt en flaske på taxfree-butikken i Berlin. Jeg drakk tre solide glass i pur nytelse, selv om jeg var på jobb. Jeg kan innrømme det nå, for det er for sent for sjefen å gi meg sparken.

Mitt første bekjentskap med Glenmorangie var via taxfree, det må innrømmes. Nydelig whisky, det kan ikke sies ofte nok.

 

Hvorfor er det alltid jeg som må nevne høydepunktet for mekaniske kamerahus her på bruket? Dere er jo helt bevisstløse hvis dere ikke er fans av Nikons siste i FM-serien, FM3a. Det er et teknologisk mesterverk, for der fikk de til noe ingen andre har fått til. Elektronisk styring kombinert med helmekanisk lukker gav brukeren faktisk blenderstyrt automatikk. I et hus som er helt funksjonelt uten batterier, dvs du mister automatikken og lysmåleren. Men hvem trenger slikt som kan fotografere. Det er det eneste kameraet med automatikk som du kan dra ut i jungelen med for å unngå sivilisasjon for resten av livet. Ikke at det er noe poeng i å fotografere analogt da, i og med at film går ut på dato. Poenget mitt er i alle fall at i noen år kan du fotografere med automatikk og lysmåler, og etterpå kan du fotografere helt manuelt og uten lysmåler. Det ideelle kamera for vordende Una-bombere. Les her, hedninger. Og det var andre gang i dag at jeg slenger ut den beskyldningen, men den stemmer jo...

Og hvor meget koster et FM3a? ;)

Lenke til kommentar
OM-10 hadde bare blenderprioritet, eller tar jeg feil?

 

Anyhoo. Jeg kjøpte en liten venn på polet i dag. En liten flaskemed Caol Ila. Den lille i eske, ja.

 

Morsom smak. Litt bitter til å begynne med. Minner litt om Laphroaig, men bare i grunntone. Laphroaig er veldig flat i smaken, Caol Ila har mer aroma og flere toner.

 

Jeg tror vi kan bli gode venner. Så lenge det ikke blir for meget av den, vi snakker ikke om kildevann, men en litt stram smak.

Det stemmer nok at den hadde kun hadde blenderprioritet i utgangspunktet (A/Av for de uinnvidde). Men det var mulig å kjøpe en liten sak som man kunne feste til kamera (med en 2,5mm jackplugg) som ga oss muligheten til manuell modus. Selve huset virket solid nok for meg. Kjøpte den på vårparten i 82, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Caol Ila er snadder. Har en halvfull flaske stående i England, i håp om å komme tilbake for en gjenforening ...

 

Har tenkt å slappe av med en liten 12 år gammel Glenfiddich som min kjære mor har spandert på meg. Det er vel så langt man kan komme fra Islay det går ann å komme. Men har alltid vært en kjær venn når man vil ha det litt enkelt.

 

Tom

 

Har bare ikke særlig sans for det å lansere et forkrøplet produkt og så tilby en (dyr) tilleggsdings for å oppnå bedre/full funksjonalitet.

Appropos første kamera, mitt første av sorten var det vi kalte et bokskamera som jeg bygde selv (byggesett). Fikk det av min gamle far da jeg var i 10-årsalderen. Fikk litt hjelp med byggingen :-)

120-film, to små mattskiver (for høyde- og breddeformat) og en meget manuell lukker. Funka det, interessen var vekket. Siden ble det litt av hvert, som Kodak Instamatic (grøss)og Yashica Minister III i ungdomsskoletiden, lærte mørkeromsarbeid med den. Og det hendte jeg fikk låne fatterns toøyde.

Ahh, disse minnene.

 

Ellers gir jeg min tilslutning til at Caol Ila er et hyggelig bekjentskap. Selv sitter jeg med en Glen Moray. Ønsker meg alltid en Islay til jul, får alltid en Speyside. Vanskelig dette, men klager egentlig ikke, ikke alltid kraftkarene fra Islay er førstevalget.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Det er en del snakk om ISO ytelse på Olympus. Men jeg synes at E-420 leverer brukbart på ISO 800, jeg.

 

Mye bedre enn jeg hadde ventet; noen Nikon D700 er det selvsagt ikke. Men det er ikke langt unn det 350D min klarer.

 

Tom

 

Bare et lite spørsmål. Mamma driver og friker litt ut og mener det er ulovlig å publisere bildet mitt, ettersom Carlsberg er et merkenavn. Sant eller BS? Jeg tror BS...

Det er vel et sted midt i mellom. Problemet kan være at du har laget bildet slik at det ser ut som en Carlsberg reklame. Men da er det vel KrF du bør bekymre deg om ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Her sitter jeg med en eller annen konjakk jeg fikk i julegave for et par år siden. Uvisst hvilken sort det er, i og med at den var tappet om i en "moroflaske", så det kan godt hende det er et produkt av essenser og vodka, for alt jeg vet. Godt var det i hvert fall, og halsen gjør ikke så vondt lenger. :)

 

FM3a frister endel, det har du rett i, PM. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...